HVPBU10521 Kompetanse og tjenesteutvikling (Vår 2022–Vår 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Petter Andre Arvesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Deltagelse i emne HVPBU10119

Undervisningssemester

2.- 4. semester (vår-høst-vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har omfattende kunnskap om utvikling av faglig, etisk og personlig kompetanse innen psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier

  • kan anvende ulike strateger for utvikling av kunnskaper og ferdigheter

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan analysere sentrale teorier, metoder og praksiser innen psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier

  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med aktuelle etiske normer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan indentifisere og analysere faglige problemstillinger innenfor psykososialt arbeid

  • kan anvende, kritisk reflektere og bidra til nytenking og samskaping i utvikling av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier

Innhold

Hovedtema i emnet er

  • utvikling av kunnskaper og ferdigheter i praksis

  • etisk og kritisk refleksjon over egen praksis

  • veiledning knyttet til egen praksis

Konkrete utviklingsprosjekter er sentralt i emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet Kompetanse og tjenesteutvikling går over tre semestre, parallelt med studiets øvrige emner, og er knyttet til undervisning og deltagelse i studie- og veiledningsgrupper (se studieplanens avsnitt Studiets oppbygging og innhold).

Veiledningen fokuserer på studentenes egne erfaringer, som grunnlag for videreutvikling av studentenes yrkesutøvelse. Problembaserte læringsprinsipper er sentrale. Veiledningsgruppene samles 3-4 ganger pr. semester. Gruppeinndeling gjøres med fokus på tverrfaglighet.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 400 timer

Praksis

Praksis går over alle fire semestre og studenten skal gjennomføre minimum 300 timer praksis pr. år (ca.1 dag pr. uke i 8 mnd. pr. år). Praksisplass kan være egen arbeidsplass eller et egnet praksissted som studenten finner selv, eller etter anbefaling av fagansvarlig.

Problemstillinger og tema som behandles i undervisningen skal ha en nær tilknytning til studentenes praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i veiledningsgruppens samlinger.

  • Minimum 300 timer praksis pr. år (se Praksis).

  • Innlevering av 2 refleksjonsnotat på maksimalt 500 ord: 

    • Andre semester - innlevering av notat med beskrivelse av eget faglig ståsted og målsetting for egen faglig utvikling. 

    • Fjerde semester - innlevering av notat med refleksjon over egen faglig utvikling. 

  • Deltagelse på seminar hvor utviklingsprosjektet skal presenteres.

Skriftlige arbeidskrav må leveres innen nærmere fastsatte frister. Skriftlige arbeidskrav som vurderes til "ikke godkjent" kan omarbeides inntil to ganger. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Rapport som beskriver arbeidet med utviklingsprosjektet, maks 6000 ord.

Rapporten skrives individuelt eller i grupper på 2-3 studenter.

 

Karakterregel: Bestått/Ikke-bestått.

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. 

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 25. juni 2018.

1000 sider selvvalgt fag- og forskningslitteratur relatert til emnets tema/problemstillinger og knyttet til egen praksis.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:05:50