HVPBU10318 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Petter Andre Arvesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Deltagelse i emne HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 stp.) og HVPBU10521 Kompetanse og tjenesteutvikling (15 stp.)
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
har omfattende kunnskap om tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid, organisering og samordning av tjenestetilbudene for arbeidet med barn, unge og deres familier
har omfattende kunnskap om utviklingstrekk innen organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier
kan analysere faglige problemstillinger knyttet til organiseringens betydning for det tilbudet til barn, unge og deres familier
Ferdigheter
Kandidaten
kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over sentrale problemstillinger, teorier og metoder for organisering av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
kan identifisere og vurdere anvendelse av konvensjoner, lover og forskrifter som er førende for organiseringen av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
kan anvende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap får å sikre medvirkning i organiseringen av psykososialt arbeid
Generell kompetanse
Kandidaten
kan anvende psykososial kunnskap som grunnlag for utvikling av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
kan analysere og anvende kunnskap om innovasjonsprosesser i utvikling av psykososialt arbeidet med barn, unge og deres familier
Innhold
Hovedtema i emnet er:
Samordning og utvikling av helhetlige tjenester til barn, unge og deres familier
Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter
Tverrfaglig og transdisiplinært samarbeid
Medvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn, unge og deres familier
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3 samlinger á 3 dagers varighet (til sammen 9 dager), på dagtid. Undervisningen er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes, og danner grunnlaget for gruppeveiledningen.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 250 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
80 % tilstedeværelse i samlingene
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig oppgave i grupper på 3-4 studenter.
Omfang: maksimalt 3000 ord.
Karakterregel: Bestått / Ikke bestått.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.