SFVSSK517 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon (5.-10. trinn) (Høst 2023)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Halden/delvis nettbasert
- Emneansvarlig:
- Kathrine Staksrud
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk 1, 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Etter fullført emne har studenten:
- kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
- kunnskap om språklæringsteorier, læringsstrategier, flerspråklighet, underveisvurdering, metoder og prinsipper for barn og ungdoms språklæring
- kunnskap om dybdelæring i engelskfaget
- grunnleggende kunnskap og språkbevissthet om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, grammatiske strukturer, vokabular, metaspråk og språklige sammenhenger mellom engelsk, norsk og andre språk
- innsikt i egen språklæring og egne læringsstrategier
- kunnskap om hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier og kulturelle konvensjoner for språkbruk
- kunnskap om ulike typer tekster, normer for akademisk tekstproduksjon samt kritisk og reflektert bruk av kilder
- innsikt i sin rolle som språklærer, språkmodell og klasseleder i et språkfremmende læringsmiljø
- innsikt i hensiktsmessige metoder for å reflektere kritisk over egen undervisningspraksis
- kunnskap om relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor språklæring
FERDIGHETER
Etter fullført emne kan studenten:
- anvende Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk i sin undervisningspraksis
- anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
- legge til rette for dybdelæring i engelskopplæringen
- kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk tilpasset formål, mottaker og situasjon
- være en god språkmodell og bruke engelsk kommunikativt tilpasset målgruppen og den enkelte elev
- legge til rette for at den enkelte elev blir en trygg engelskbruker, tar i bruk hensiktsmessige kommunikasjonsstrategier og erfarer nytteverdien av å lære engelsk
- legge til rette for at den enkelte elev utvikler sin språkbevissthet og ser språklige sammenhenger mellom engelsk, norsk og andre språk
- bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte
- gjennomføre et utviklingsorientert og praksisrettet fordypningsprosjekt
- reflektere kritisk over egen undervisningspraksis og anvende relevant faglitteratur og forskning i profesjonsutøvelsen
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne kan studenten:
- anvende faglig, språklig og fagdidaktisk kunnskap inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
- utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 5.-10. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
- utvise selvstendighet og evne til analyse av og kritisk refleksjon over egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap
- bidra til fagfellesskapet med ny faglig og fagdidaktisk kunnskap samt nyere forskning innenfor språkopplæring og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass
Innhold
Emnet SFVSSK517, Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon, er knyttet til Overodnet del - verdier og prinsipper for grunnopplæringen og Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet. Emnet danner det faglige fundamentet for videre arbeid i emnet SFVGRLF515, Grunnleggende ferdigheter. Det legges vekt på kunnskap om barn og ungdoms språklæring samt innsikt i egen språklæring. Læreren skal kjenne seg trygg som språkbruker og språkmodell for å kunne skape et stimulerende læringsmiljø hvor elevene deltar aktivt i sin egen læring. Videreutvikling av læringsstrategier, valg av arbeidsmetoder, fagdidaktisk refleksjon og profesjonsfaglig digital kompetanse er integrerte deler i emnet. Gjennom hele emnet legges det stor vekt på å utvikle studentens egen muntlig og skriftlig språkferdighet.
Emnet tar utgangspunkt i studentens erfaringer fra klasserommet for å stimulere til bevisstgjøring og videreutvikling av egen undervisningspraksis.
Emnet har følgende innhold:
- Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
- teorier om barn og ungdoms språklæring
- egnede læringsstrategier samt valg og anvendelse av hensiktsmessige metoder i engelskopplæringen
- utvikling av språkbevissthet, kunnskap om engelsk som system, språkbruk og innsikt i egen språklæring
- rollen som engelsklærer
- valg og organisering av aktiviteter i engelskopplæringen for å utvikle et språkstimulerende læringsmiljø
- øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig kommunikasjon tilpasset formål, mottaker og situasjon
- øving i uttale og intonasjon samt innføring i lydskrift
- utvikling av hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
- pedagogiske digitale verktøy og ressurser
- kunnskaps- og erfaringsdeling, utviklingsarbeid samt kritisk refleksjon over egen undervisningspraksis
- relevant faglitteratur og forskning innenfor engelskopplæringen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester og er delvis organisert som fysiske samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger à 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform benyttes, og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning anvendes også.
I tillegg til samlinger er selvstudium, individuelt og i grupper, en viktig læringsform. Utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever står sentralt sammen med erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kolleger ved egen arbeidsplass. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.
Om situasjonen tilsier det, kan undervisningen bli gjennomført digitalt. I all digital undervisning skal studentene ha videokamera og mikrofon påslått.
Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer på dette emnet.
Praksis
Praksisnære komponenter er integrert i emnet. Lærere som tar dette emnet, bør undervise i engelsk parallelt med studiet, eventuelt ha slik tilgang.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 2 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.
- Arbeidsmappe med 3 tekster (individuell, skriftlig). Tekstene spesifiseres i semesterplanen.
- Oppgavesett i engelsk språk (individuelt, skriftlig og muntlig).
- Utviklingsarbeid knyttet til barn og ungdoms språklæring. Gjennomføring av undervisningsopplegg i eget klasserom. Presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass (individuell/i par, muntlig) med etterfølgende diskusjon som dokumenteres i et refleksjonsnotat (individuelt, skriftlig).
- Bok-kafé (i grupper, muntlig).
Eksamen
Individuell skriftlig fagdidaktisk tekst og individuell 4-timers skriftlig skoleeksamen.
Deleksamen 1: Skriftlig fagdidaktisk tekst
Oppgaven til den skriftlige fagdidaktiske teksten vil bli gitt to uker før den skriftlige skoleeksamenen. Den fagdidaktiske teksten leveres én uke før den skriftlige skoleeksamenen.
Tillatte hjelpemidler: Litteraturliste i emnet, ressurser i Canvas, forelesninger og ordbøker.
Deleksamen 2: Skriftlig skoleeksamen
Skriftlig skoleeksamen består av to deler, en fonetikk- og intonasjonsdel og en grammatikkdel.Begge deler må være vurdert til bestått for å bestå Deleksamen 2.
Tillatte hjelpemidler: Tre A4 ark (seks sider) med notater samt liste over det engelske fonetiske alfabetet.
Det gis én samlet karakter i emnet. Både Deleksamen 1 og Deleksamen 2 må være vurdert til bestått for å bestå eksamenen. Det gis egen karakter på de to deleksamenene som vektes på følgende måte i samlet karakter: Deleksamen 1 vektes 40% og Deleksamen 2 vektes 60%.
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.
Sensorordning
Eksamenen vurderes av en ekstern og en intern sensor eller to interne sensorer.
Vilkår for ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått på én av deleksamenene, må kun denne eksamenen tas opp på nytt.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er høgskolen avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
-
HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer.
-
Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet sammen med fagmiljøet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten.
I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse