LSKR10120 Å forstå religion og livssyn (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Nettbasert.
- Emneansvarlig:
- Espen Schjetne
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet.
Absolutte forkunnskaper
Ingen.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
• har kunnskap om livssynshumanisme, hinduisme, buddhisme og nyreligiøsitet på individ-, gruppe- og tradisjonsnivå
• kan skille mellom ulike faglige tilnærminger til religiøse fenomener
• kan finne og kategorisere ulike typer kilder til kunnskap om religions og livssynstradisjoner
• kan, med utgangspunkt i fagets historie, belyse sentrale problemstillinger i fagdidaktikk og i diskusjoner rundt religion i skolen
• kjenner til ulike religiøse og livssynsbaserte bidrag til etisk tenkning
Ferdigheter
Kandidaten
• kan gi faglig og fagdidaktisk begrunnelse for valg av metoder for analyse av religiøse og livssynsmessige fenomener
• kan utvikle KRLE-undervisning utfra ulike fagdidaktiske tilnærminger
• kan utvikle elevers etiske og faglige digitale dømmekraft
• kan drøfte koblinger mellom fagets kunnskapsgrunnlag og fagdidaktikk
• kan lage klasseromsaktiviteter som gir rom for elever til å lytte til hverandre, ta andres perspektiv og reflektere over sine egne synspunkter
Generell kompetanse
Kandidaten
• Kan undervise om religioner og livssyn på en objektiv, kritisk og pluralistisk måte
• Er oppmerksom på ulike måter å konseptualisere religion på
• Kan orientere seg og manøvrere i et livssynsmangfoldig klasserom
• Kan orientere seg i nyere forskning om livssyn, religioner, etikk og fagdidaktikk
Innhold
Studenten lærer om ulike vitenskapelige tilnærminger til religion og livssyn, og hvilke konsekvenser dette har for klasserommet. Fokuset er på forholdet mellom skolefaget KRLE og universitetsfagene samt humanistiske og samfunnsvitenskapelige metoder. Disse metodene åpner opp for å studere livssynshumanisme, hinduisme, buddhisme og nyreligiøsitet. Ulike teknikker rundt hvordan lærere tilrettelegger for læring om disse i klasserommet brukes og drøftes.
Undervisnings- og læringsformer
All undervisning, veiledning og vurdering er nettbasert. Undervisningen er fleksibelt organisert med fire nettbaserte samlinger, samt undervisning i form av videoforelesninger, podkast-serier og lærer- og studentdrevet diskusjonsforum. Bruk av digitale verktøy og medier som understøtter lærernes undervisningsaktiviteter har en essensiell plass i dette emnet. Dette gjelder både undervisning, veiledning og vurdering, samt hvordan digitale læringsomgivelser tilrettelegges på en god måte for å understøtte studentenes læringsprosesser både under og mellom samlingene. Differensiering mellom 1-7 og 5-10 ivaretas på flere måter, for eksempel ved å tematisere fagdidaktiske utfordringer knyttet til ulike trinn.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer på dette emnet.
Praksis
Ingen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
• Delta på minimum 75% av nettbaserte samlinger (minimum 3 av 4 samlinger).
• 4 skriftlige oppsummeringer av pensumrelatert stoff (omfang, 300 ord pr. tekst).
• Lage en undervisningsvideo (varighet, 6-8 min.) tiltenkt brukt i en flipped classroom-seanse med tilhørende didaktisk refleksjonsnotat (omfang, 600 ord).
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Ikke godkjent arbeidskrav kan gjennomføres på nytt én gang.
Eksamen
Hjemmeeksamen (2 uker).
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.
Litteratur
Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.