EVUASP10522 Grunnleggende andrespråkspedagogikk 11.-13. trinn (Høst 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- HiØ, Halden.
- Emneansvarlig:
- Linda Evenstad Emilsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk, svensk eller dansk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Andrespråkspedagogikk 1: 11.-13. trinn (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen.
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende grammatikkunskap.
Undervisningssemester
1. semester (høst)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har:
• kunnskap om ulike aspekter ved og former for flerspråklighet og flerkultur på individ- og samfunnsnivå
• kunnskap om sentrale begreper og perspektiver på språkutvikling knytta til flerspråklighetsfeltet
• innsikt i sentrale karakteristiske trekk ved utvikling av muntlighet, lesing og skriving, ordforråd og fagspråk i en flerspråklig kontekst
• kunnskap om aspekter ved norsk språk som er særlig relevant for/i det enkelte fag
• innsikt i flerspråklighet som ressurs på individ- og samfunnsnivå
• kunnskap om digitale verktøy til bruk i heterogene klasserom
• kunnskap om relevante læreplaner og styringsdokumenter for flerspråklige elever og elever med norsk som andrespråk
Ferdigheter
Kandidaten kan:
• knytte sentrale aspekter ved andrespråkstilegnelse og norsk språk til fag- og språkopplæring i det enkelte fag
• samarbeide profesjonelt med morsmålslærer/tospråklig lærer og lærere på tvers av fag om språkopplæring og fagundervisning for flerspråklige elever
• analysere og vurdere flerkulturelle og flerspråklige perspektiver i ulike læreplaner og styringsdokumenter
• legge til rette for opplæring som ivaretar og styrker synet på flerspråklighet som en ressurs
• legge til rette for fagundervisning som inkluderer alle flerspråklige elever
• legge til rette for språkopplæring i det enkelte fag
• reflektere over elevforutsetningers betydning for flerspråklige elevers språkutvikling og fagopplæring
Generell kompetanse
Kandidaten kan
• bidra til å utvikle samarbeid om andrespråkslæring og morsmålsopplæring
• diskutere spørsmål som dreier seg om andrespråksinnlæring, -opplæring og flerspråklighet på en faglig og teoretisk fundert måte
• forholde seg kritisk til styringsdokumenter og studiets pensumlitteratur
• reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning, læring og kommunikasjon i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
• bidra til et syn på flerspråklighet som ressurs
Innhold
Emnet har hovedfokus på følgende temaer:
• Flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå
• Flerspråklighet som ressurs
• Sentrale perspektiver på språkutvikling og flerspråklighet
• Karakteristiske trekk ved innlærerspråk på ulike stadier i språktilegnelsen
• Fakta og myter om flerspråklighet
• Alle lærere som språklærere
• Læreplaner og styringsdokumenter i et flerkulturelt og flerspråklig perspektiv
Undervisnings- og læringsformer
Studiet er samlingsbasert med tre fysiske samlinger à to dager i hvert semester. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer: Forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner i plenum, studentpresentasjoner, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier og refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis. Selvstudium utgjør en vesentlig del av studiet. HiØ benytter per i dag Canvas som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om studiet vil bli lagt ut der.
Undervisningsspråk er norsk, svensk eller dansk. Pensumlitteraturen er på skandinaviske språk og engelsk.
Arbeidsomfang
På emner med 15 studiepoeng er forventa arbeidsinnsats ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelse og eksamensgjennomføring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
1. Individuell muntlig oppgave med skriftlig innlevering: Lag et undervisningsopplegg som er særlig retta mot flerspråklige og flerkulturelle elever eller for en elevgruppe preget av språklig og kulturelt mangfold. Presenter opplegget for dine medstudenter, og lever skriftlig skisse til opplegget.
2. Individuell muntlig oppgave med refleksjonsnotat: Presenter og drøft en teoriartikkel fra pensum eller et tema fra studiet for egne kolleger, og skriv et refleksjonsnotat.
Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten ett nytt forsøk.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 3 dager. Målform: valgfritt
Omfang: 3000 ord (+/- 10 %). Innholdsliste og litteraturliste kommer i tillegg.
Karakterregel: A-F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 01.06.2022. Med forbehold om endringer før studiestart.
BØKER
Engen, T.O. & Kulbrandstad, L.A. (2004/2016). Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Oslo: Ad Notam Gyldendal (Individuell tospråklighet, s. 23-63, Flerspråklighet på samfunnsnivå: 82-110; Tospråklighet og tenkning: 161-168, Opplæringsmodeller: 199-248, Ideologi og innlemmingsstrategier: 249-275). (151 sider)
Kjelaas, I. & Fagerheim, K. (2021). Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever. Oslo: Universitetsforlaget. (150 sider)
Svendsen, B.A. (2021). Flerspråklighet til begeistring og besvær. Oslo: Gyldendal. (300 sider)
ARTIKLER & BOKKAPITLER
Arntzen, R. & Eriksen, O. (2018). Reflecting on Educational Experiences: An Analysis of Two Migrant Students' Stories. I A. Haukås, M. Dybendal og C. Bjørke (Eds.) Metacognition in Language Learning and Teaching. New York: Routledge. (204-224). (20 sider)
Berggreen, H., Sørland, K. & Alver, V. (2012). Andrepråkslæring og mellomspråk; Utviklingsfaser ved andrespråkslæring av norsk. I H. Berggreen, K. Sørland & V. Alver God nok i norsk? Språk- og skriveutvikling hos elever med norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen Damm akademisk (s. 17-60). (43 sider)
French, M. (2016). Students’ multilingual resources and multilingual policy-in-action: a case study. Language and Education 30:4. 298-316. (18 sider)
Golden, A. & Kulbrandstad, L.A. (2019). Læreroppfatninger om det felles europeiske rammeverket. NOA 2, s. 41-64. (23 sider)
Golden, A. & Tenfjord, K. (2015). Tverrspråklig innflytelse i skriftlige innlæreretekster. I Golden, A. & Selj, E. (red.) (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen akademisk. 183-200. (17 sider)
Kulbrandstad, L.A. & Ryen, E. (2019). Hvordan læres et andrespråk? Overordnede perspektiver. I Gujord, A.K. & Randen, G. T. (red.) (2019). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 27-51. (24 sider)
Hegna, J. & Speitz (2020). PPU-studenters oppfatninger om elevenes flerspråklighet som ressurs i alle fag. Norsk pedagogisk tidsskrift 1, 18-29. (11 sider)
Hornæs, L.A. (2019). Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk. I Selj, E. & Ryen, R. (red.) Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Oslo: Cappelen Damm akademisk. 233-254. (21 sider)
Kjelaas, I. & van Ommeren, R. (2019). Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk NOA - nork som andrespråk, Årgang 35, 1/2019, 5-31. (26 sider)
Kjelaas, I. & van Ommeren, R.(2021). Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring. I M. Monsen & V. Pájaro (red.) Andrespråkslæring hos voksne. Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Oslo: Cappelen Damm (s. 47-67). (20 sider)
Lexander, K.V. (2020). Norsk som digitalt samhandlingsspråk i fire familier med innvandrerbakgrunn – identitet og investering. NORDAND Nordisk tidsskrift for andrespråks-forskning 01, 4-21. (17 sider)
NOU 2010: 7 Mangfold og mestring. Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet. s. 28-58, s. 187-245, s. 283-308. (113 sider)
Pájaro, V., Steien, G. B. (2021). Nok norsk til å få jobb? En narrativ tilnærming til jobbintervju og språk. I M. Monsen & V. Pájaro (red.) Andrespråkslæring hos voksne. Vitenskapelige innsikter og didaktiske refleksjoner. Oslo: Cappelen Damm (s. 237-258). (21 sider)
Ryen, E., Simonsen, H. G. (2015). Tidlig flerspråklighet - myter og realiteter. NOA norsk som andrespråk, 195-217.
Rydenvald, M. (2016). Familiens och skolans roll i utlandsboende ungdomars flerspråkighet. NORDAND Nordisk tidsskrift for andrespråks-forskning, 2016, årg. 11, nr. 1, 61–92. (31 sider)
Selj, E. (2015). Skrivekyndighet og de nye skriverne i utdanningssystemet. I Golden, A. & Selj, E. (red.) (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen akademisk. 11-34 (23 sider)
Steien, G. B. (2019). Valg og begensning i andrespråksfonologi. I Gujord, A.K. & Randen, G. T. (red.) (2019). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 214-234. (20 sider)
Svendsen, B.A. (2015). Kebabnorskdebatten. En språkideologisk forhandling om sosial identitet. Tidsskrift for ungdomsforskning, 1 (33-62) (29 sider)
Svendsen, B.A. Ryen, E. & Ims, I.I. (2020). Flerspråklighet i skolen: Forskningsstatus og data fra "Ta tempen på språket!" og "Rom for språk?". L.A. Kulbrandstad og G. Steien (red.), Språkreiser – festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen (s. 259–285). Oslo: Novus forlag (26 sider
Vigrestad, T. (2015). I Golden, A. & Selj, E. (red.) (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen akademisk. 53-68 (15 sider)
Øzerk, K. (2019). Grunnleggende norsk for språklige minoriteter – Sett i lys av fagfornyelsen av Kunnskapløftet. I E. Selj & E. Ryen (red.), Med språklige minoriteter i klassen (s. 279-296). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. = ca 1160 sider
RESSURSBOK
Husby, O. (2017). Innvandrernes morsmål. En ressursbok for lærere. Bergen: Fagbokforlaget.
Andre dokumenter
Relevante læreplaner i Kunnskapsløftets fagfornyelse