SFVGRLF115 Grunnleggende ferdigheter (1.-7.trinn) (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden/delvis nettbasert.
Emneansvarlig:
Ingebjørg Merete Mellegård
Undervisningsspråk:
Engelsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk 1, 1. - 7. trinn, Kompetanse for kvalitet, (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Emnene SFVSSK117 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon og SFVGRLF115 Grunnleggende ferdigheter kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at SFVSSK117 tas før SFVGRLF115.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP

Etter fullført emne har studenten:

  • kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk, med vekt på engelskfaget som både redskaps- og danningsfag

  • kunnskap om kjerneelementene og deres betydning for læring og språkutvikling

  • kunnskap om språklæringsteorier, flerspråklighet og læringsstrategier som bidrar til at den enkelte elev kan utvikle språkbevissthet og ansvarsbevissthet i sin språklæring

  • kunnskap om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, vokabular, grammatiske strukturer og metaspråk 

  • kunnskap om ulike typer tekster, normer for akademisk tekstproduksjon, kulturelle konvensjoner for språkbruk samt kritisk og reflektert bruk av kilder

  • kunnskap om engelsk som verdensspråk, dets rolle som kommunikasjonsspråk og språklige sammenhenger mellom engelsk, norsk og andre språk

  • kunnskap om engelskspråklig barnelitteratur, blant annet billedbøker, og barnekultur i engelskopplæringen

  • kunnskap om elevveiledning og vurderingsverktøy, blant annet nasjonale prøver, og vurderingsformer som fremmer språklæring

  • kunnskap om de grunnleggende ferdighetene og deres betydning for læring og språkutvikling

  • god kunnskap om de grunnleggende ferdighetene Å kunne lese og Digitale ferdigheter i engelskfaget

  • kunnskap om faktorer som bidrar til å videreutvikle et språkfremmende læringsmiljø med vekt på tilpasset språkopplæring og dybdelæring  

  • kunnskap om vurdering av lærebøker, andre læremidler, digitale verktøy og digitale læringsressurser 

  • kunnskap om hvordan Læreplan i engelsk gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid

  • kunnskap om relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor språklæring

  • innsikt i verktøy for kritisk refleksjon over egen undervisningspraksis

  • kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne kan studenten:

  • anvende Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk, i sin undervisningspraksis med vekt på engelsk som både redskaps- og danningsfag

  • anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk

  • kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk tilpasset formål, mottaker og situasjon, blant annet om sin undervisningspraksis og profesjon

  • legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene som en integrert del av språkopplæringen med spesielt fokus på Å kunne lese og Digitale ferdigheter i engelskfaget

  • ta i bruk engelskspråklig barnelitteratur, blant annet billedbøker, som en ressurs for dybdelæring i språkopplæringen

  • utøve en helhetlig og læringsfremmende vurderingspraksis samt anvende resultater fra nasjonale prøver i et språklæringsperspektiv

  • vurdere lærebøker, andre læremidler, digitale verktøy og digitale læringsressurser  

  • reflektere over egen undervisningspraksis og anvende relevant faglitteratur og forskning i profesjonsutøvelsen

  • gjennomføre et utviklingsorientert og praksisrettet fordypningsprosjekt

  • bruke kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte

  • bruke bibliotektjenester og databaser som ressurs i eget studium og egen undervisningspraksis

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne kan studenten:

  • anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk

  • utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 1.-7. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier

  • utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap

  • bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språkopplæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Innhold

Emnet SFVGRLF115 Grunnleggende ferdigheter bygger på det faglige fundamentet som er lagt i emnet SFVSSK117 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon. Her videreføres utviklingen av egen språkferdighet og arbeidet med å tilegne seg kunnskap om egen og barns språklæring, i tillegg til fortsatt arbeid med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk.

Emnet SFVGRLF115 er nært knyttet til kjerneelementene og de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet. Emnet gir fordypning i de grunnleggende ferdighetene Å kunne lese og Digitale ferdigheter, som blant annet knyttes til et utviklingsarbeid innenfor engelsk barnelitteratur. 

Emnet tar utgangspunkt i studentenes erfaring fra klasserommet for å stimulere til bevisstgjøring og videreutvikling av egen undervisningspraksis.

Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk med vekt på engelsk som redskaps- og danningsfag  

  • teorier om språklæring samt valg og anvendelse av hensiktsmessige metoder innenfor engelskopplæringen

  • de grunnleggende ferdighetene med fordypning i Å kunne lese og Digitale ferdigheter i engelskfaget

  • engelskspråklig barnelitteratur, blant annet billedbøker, og barnekultur

  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig kommunikasjon tilpasset formål, mottaker og situasjon

  • øving i uttale, intonasjon og lydskrift

  • utvikling av hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer

  • vurdering av lærebøker, andre læremidler, digitale læringsressurser og digitale verktøy

  • tilpasset opplæring, dybdelæring, underveisvurdering, elevveiledning og vurdering av elevarbeider

  • erfaringsdeling og kritisk refleksjon over egen undervisningspraksis

  • anvendelse av relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor engelskopplæringen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger à 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform  benyttes, og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning anvendes også.

I emnet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, av 1 ukes varighet. For de som ikke deltar, vil det være selvstudium, i form av et arbeidskrav innenfor et gitt tema.

Selvstudium, individuelt og i grupper, er en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever. Erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kolleger ved egen arbeidsplass er også viktige læringsformer. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer på dette emnet.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk (evt. må ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 2 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.

  • Utviklingsarbeid om bruk av barnelitteratur i engelskopplæringen (individuelt) med presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass (individuell/i par, muntlig). Dokumentasjon i form av en logg (individuell, skriftlig).

  • Vurdering av læreverk (i par, muntlig) med etterfølgende diskusjon i fagfellesskapet (i grupper, muntlig).

  • Pedagogisk bruk av digitale ressurser. Gjennomføring av undervisningsopplegg i eget klasserom (individuelt/i par). Dokumentasjon i form av en presentasjon for medstudenter (individuell, muntlig).

  • Oppgavesett i fonetikk, intonasjon, grammatikk og tekstkompetanse (individuelt, skriftlig).

  • Lese selvvalgt barne- og ungdomslitteratur, 8 titler (individuelt, skriftlig leseliste).

  • Bok-kafé (i grupper, muntlig)

  • 1 ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia. For de som ikke deltar, gis det en alternativ oppgave (individuell, skriftlig).

Eksamen

Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering. Varighet ca. 45 minutter.                                    Tillatt hjelpemiddel er Læreplan i engelsk.

Eksamenen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Studentens evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentens kunnskap om lærestoffet.

Det gis individuelle karakterer. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.

Sensorordning

Eksamenen vurderes av en ekstern og en intern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Litteraturlista ble sist oppdatert 27. november 2019. Det tas forbehold om endringer frem til studiestart. 

Birketveit, A. & Williams, G. (2013). Literature for the English classroom. Fagbokforlaget.

Dahl, R. (2007). Matilda. Penguin Putnam Inc.

Flognfeldt, M. E. & Lund, R. E. (2016). English for Teachers and Learners. Cappelen Damm Akademisk.

Kinney, J. (2015). Diary of a Wimpy Kid. Penguin books (Puffin Books).

Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet. A Teacher's guide. Gyldendal.

Munden, J. & Myhre, A. (3rd edition, 2015). Twinkle Twinkle. Cappelen Damm Akademisk.

Pinter, A. (2017). Teaching Young Language Learners. Oxford UP.

 

Barne- og ungdomslitteratur: Studentene velger 8 bøker, hvorav 1 må være klassiker og 3 kan være billedbøker. Bøkene velges i samråd med faglærer.

Kompendium, online i Canvas: Artikler og tilleggsmateriale

Kunnskapsdepartementet (2019): Kunnskapsløftet.                                                                                  Core curriculum (Overordnet del):  https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=eng                              Læreplan i engelsk: https://data.udir.no/kl06/v201906/laereplaner-lk20/ENG01-04.pdf

Ordbok: Alle studenter anbefales å ha en engelsk/engelsk ordbok.

Papirutgaver:                                                                                                                                     Oxford Advanced Learner's Dictionary

Collins Concise Dictionary of Contemporary English

Digitale utgaver:                                                                  MacMillan:  http://www.macmillandictionary.com/ (med tilgang til synonymordbok)

Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Longman: https://www.ldoceonline.com/

Dictionary of collocations: http://www.ozdic.com/  

                                                                                                           

Til oppslag og supplement:                                                                           

Dypedahl, M. & Hasselgård, H. (3rd ed. 2018). Introducing English Grammar. Fagbokforlaget.

Harmer, J. (4th ed. 2007). The Practice of English Language Teaching. Pearson.

Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (2012). English Grammar: Theory and  Use.                        Universitetsforlaget. 

Jones, D. (18th ed. 2011). English Pronouncing Dictionary. Eds. Roach, P. & Hartman, J. Cambridge UP. 

McGarrighan, D. & Rugesæter, P.N. (2018). Of Course You Can, an English Course for Teachers. Fagbokforlaget. 

Nilsen, T. S. (2010). English Pronunciation and Intonation. British, American and World Englishes. Universitetsforlaget. 

Swan, M. (4th ed. 2017). Practical English Usage. Oxford UP. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:05:45