SFVGRLF115 Grunnleggende ferdigheter (1.-7.trinn) (Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Halden/delvis nettbasert.
- Emneansvarlig:
- Ingebjørg Merete Mellegård
- Undervisningsspråk:
- Engelsk.
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk 1, 1. - 7. trinn, Kompetanse for kvalitet, (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen.
Anbefalte forkunnskaper
Emnene SFVSSK117 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon og SFVGRLF115 Grunnleggende ferdigheter kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at SFVSSK117 tas før SFVGRLF115.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Etter fullført emne har studenten:
kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk, med vekt på engelskfaget som både redskaps- og danningsfag
kunnskap om kjerneelementene og deres betydning for læring og språkutvikling
kunnskap om språklæringsteorier, flerspråklighet og læringsstrategier som bidrar til at den enkelte elev kan utvikle språkbevissthet og ansvarsbevissthet i sin språklæring
kunnskap om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, vokabular, grammatiske strukturer og metaspråk
kunnskap om ulike typer tekster, normer for akademisk tekstproduksjon, kulturelle konvensjoner for språkbruk samt kritisk og reflektert bruk av kilder
kunnskap om engelsk som verdensspråk, dets rolle som kommunikasjonsspråk og språklige sammenhenger mellom engelsk, norsk og andre språk
kunnskap om engelskspråklig barnelitteratur, blant annet billedbøker, og barnekultur i engelskopplæringen
kunnskap om elevveiledning og vurderingsverktøy, blant annet nasjonale prøver, og vurderingsformer som fremmer språklæring
kunnskap om de grunnleggende ferdighetene og deres betydning for læring og språkutvikling
god kunnskap om de grunnleggende ferdighetene Å kunne lese og Digitale ferdigheter i engelskfaget
kunnskap om faktorer som bidrar til å videreutvikle et språkfremmende læringsmiljø med vekt på tilpasset språkopplæring og dybdelæring
kunnskap om vurdering av lærebøker, andre læremidler, digitale verktøy og digitale læringsressurser
kunnskap om hvordan Læreplan i engelsk gir ramme for faglig og praksisrettet utviklingsarbeid
kunnskap om relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor språklæring
innsikt i verktøy for kritisk refleksjon over egen undervisningspraksis
kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser
FERDIGHETER
Etter fullført emne kan studenten:
anvende Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk, i sin undervisningspraksis med vekt på engelsk som både redskaps- og danningsfag
anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
kommunisere sikkert og funksjonelt på engelsk tilpasset formål, mottaker og situasjon, blant annet om sin undervisningspraksis og profesjon
legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene som en integrert del av språkopplæringen med spesielt fokus på Å kunne lese og Digitale ferdigheter i engelskfaget
ta i bruk engelskspråklig barnelitteratur, blant annet billedbøker, som en ressurs for dybdelæring i språkopplæringen
utøve en helhetlig og læringsfremmende vurderingspraksis samt anvende resultater fra nasjonale prøver i et språklæringsperspektiv
vurdere lærebøker, andre læremidler, digitale verktøy og digitale læringsressurser
reflektere over egen undervisningspraksis og anvende relevant faglitteratur og forskning i profesjonsutøvelsen
gjennomføre et utviklingsorientert og praksisrettet fordypningsprosjekt
bruke kilder på en kritisk, hensiktsmessig og etterrettelig måte
bruke bibliotektjenester og databaser som ressurs i eget studium og egen undervisningspraksis
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne kan studenten:
anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk
utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 1.-7. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap
bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språkopplæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass
Innhold
Emnet SFVGRLF115 Grunnleggende ferdigheter bygger på det faglige fundamentet som er lagt i emnet SFVSSK117 Språkferdighet, språklæring og kommunikasjon. Her videreføres utviklingen av egen språkferdighet og arbeidet med å tilegne seg kunnskap om egen og barns språklæring, i tillegg til fortsatt arbeid med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk.
Emnet SFVGRLF115 er nært knyttet til kjerneelementene og de grunnleggende ferdighetene slik de er beskrevet i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet. Emnet gir fordypning i de grunnleggende ferdighetene Å kunne lese og Digitale ferdigheter, som blant annet knyttes til et utviklingsarbeid innenfor engelsk barnelitteratur.
Emnet tar utgangspunkt i studentenes erfaring fra klasserommet for å stimulere til bevisstgjøring og videreutvikling av egen undervisningspraksis.
Emnet har følgende innhold:
Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk med vekt på engelsk som redskaps- og danningsfag
teorier om språklæring samt valg og anvendelse av hensiktsmessige metoder innenfor engelskopplæringen
de grunnleggende ferdighetene med fordypning i Å kunne lese og Digitale ferdigheter i engelskfaget
engelskspråklig barnelitteratur, blant annet billedbøker, og barnekultur
øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig kommunikasjon tilpasset formål, mottaker og situasjon
øving i uttale, intonasjon og lydskrift
utvikling av hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
vurdering av lærebøker, andre læremidler, digitale læringsressurser og digitale verktøy
tilpasset opplæring, dybdelæring, underveisvurdering, elevveiledning og vurdering av elevarbeider
erfaringsdeling og kritisk refleksjon over egen undervisningspraksis
anvendelse av relevant faglitteratur, forskning og utviklingsarbeid innenfor engelskopplæringen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger à 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform benyttes, og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning anvendes også.
I emnet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, av 1 ukes varighet. For de som ikke deltar, vil det være selvstudium, i form av et arbeidskrav innenfor et gitt tema.
Selvstudium, individuelt og i grupper, er en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever. Erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kolleger ved egen arbeidsplass er også viktige læringsformer. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.
Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer på dette emnet.
Praksis
Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk (evt. må ha slik tilgang) parallelt med studiet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 2 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.
Utviklingsarbeid om bruk av barnelitteratur i engelskopplæringen (individuelt) med presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass (individuell/i par, muntlig). Dokumentasjon i form av en logg (individuell, skriftlig).
Vurdering av læreverk (i par, muntlig) med etterfølgende diskusjon i fagfellesskapet (i grupper, muntlig).
Pedagogisk bruk av digitale ressurser. Gjennomføring av undervisningsopplegg i eget klasserom (individuelt/i par). Dokumentasjon i form av en presentasjon for medstudenter (individuell, muntlig).
Oppgavesett i fonetikk, intonasjon, grammatikk og tekstkompetanse (individuelt, skriftlig).
Lese selvvalgt barne- og ungdomslitteratur, 8 titler (individuelt, skriftlig leseliste).
Bok-kafé (i grupper, muntlig)
1 ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia. For de som ikke deltar, gis det en alternativ oppgave (individuell, skriftlig).
Eksamen
Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering. Varighet ca. 45 minutter. Tillatt hjelpemiddel er Læreplan i engelsk.
Eksamenen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Studentens evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentens kunnskap om lærestoffet.
Det gis individuelle karakterer. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.
Sensorordning
Eksamenen vurderes av en ekstern og en intern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.
Litteratur
Litteraturlista ble sist oppdatert 27. november 2019. Det tas forbehold om endringer frem til studiestart.
Birketveit, A. & Williams, G. (2013). Literature for the English classroom. Fagbokforlaget.
Dahl, R. (2007). Matilda. Penguin Putnam Inc.
Flognfeldt, M. E. & Lund, R. E. (2016). English for Teachers and Learners. Cappelen Damm Akademisk.
Kinney, J. (2015). Diary of a Wimpy Kid. Penguin books (Puffin Books).
Munden, J. (2014). Engelsk på mellomtrinnet. A Teacher's guide. Gyldendal.
Munden, J. & Myhre, A. (3rd edition, 2015). Twinkle Twinkle. Cappelen Damm Akademisk.
Pinter, A. (2017). Teaching Young Language Learners. Oxford UP.
Barne- og ungdomslitteratur: Studentene velger 8 bøker, hvorav 1 må være klassiker og 3 kan være billedbøker. Bøkene velges i samråd med faglærer.
Kompendium, online i Canvas: Artikler og tilleggsmateriale
Kunnskapsdepartementet (2019): Kunnskapsløftet. Core curriculum (Overordnet del): https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=eng Læreplan i engelsk: https://data.udir.no/kl06/v201906/laereplaner-lk20/ENG01-04.pdf
Ordbok: Alle studenter anbefales å ha en engelsk/engelsk ordbok.
Papirutgaver: Oxford Advanced Learner's Dictionary
Collins Concise Dictionary of Contemporary English
Digitale utgaver: MacMillan: http://www.macmillandictionary.com/ (med tilgang til synonymordbok)
Oxford: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Longman: https://www.ldoceonline.com/
Dictionary of collocations: http://www.ozdic.com/
Til oppslag og supplement:
Dypedahl, M. & Hasselgård, H. (3rd ed. 2018). Introducing English Grammar. Fagbokforlaget.
Harmer, J. (4th ed. 2007). The Practice of English Language Teaching. Pearson.
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (2012). English Grammar: Theory and Use. Universitetsforlaget.
Jones, D. (18th ed. 2011). English Pronouncing Dictionary. Eds. Roach, P. & Hartman, J. Cambridge UP.
McGarrighan, D. & Rugesæter, P.N. (2018). Of Course You Can, an English Course for Teachers. Fagbokforlaget.
Nilsen, T. S. (2010). English Pronunciation and Intonation. British, American and World Englishes. Universitetsforlaget.
Swan, M. (4th ed. 2017). Practical English Usage. Oxford UP.