LSKDIGK219 Profesjonsfaglig digital kompetanse for norsklærere i videregående opplæring (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Nettbasert.
Emneansvarlig:
Stine Malin Brynildsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Valgfritt emne i studiet Profesjonsfaglig digital kompetanse 11.-13. trinn (30 studiepoeng.

Absolutte forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap  Kandidaten:

  • Forstår sammenhengen mellom mål, innhold, arbeidsmetoder, vurdering og de enkelte elevenes forutsetninger for læring, utvikling og danning i digitale omgivelser

  • Forstår hvordan den digitale utviklingen utvider og forandrer fagets innhold, begrepsapparat, vurderingsformer og arbeidsmetoder - samt påvirker verden og samfunnet 

  • Forstår hvordan den digitale utviklingen skaper behov for kritisk vurdering, organisering og økt mulighet for tilgang til og deling av faglig kunnskap 

  • Forstår hvilken påvirkning digital utvikling har på barn og unges oppvekstmiljø, utvikling og identitet 

  • Forstår hvordan utvikling av lesing, regning, skriving og muntlige ferdigheter i faget og på tvers av fag endrer seg i digitale omgivelser 

  • Har et bredt repertoar av arbeidsmetoder i digitale omgivelser 

  • Har innsikt i hvordan samhandling i digitale omgivelser utvider kommunikasjonsrommet, samt utfordrer og forandrer tradisjonelle relasjoner læreren inngår i

  • Forstår hvordan digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser kan bidra til å motivere og støtte elevenes læringsprosess 

  • Forstår at digitale omgivelser stiller krav til organisering, tydelighet og valg av arbeidsmetoder 

  • Har innsikt i tekniske muligheter for digital samhandling og utvikling av elevers delingskultur 

  • Kjenner til relevant forskning om og metoder for integrering av digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser i undervisning 

 

Ferdigheter  Kandidaten: 

  • Kan anvende digital teknologi, læremidler og læringsressurser for å oppnå fagenes kompetansemål og sikre faglig progresjon 

  • Kan anvende digitale læremidler og læringsressurser til å støtte utviklingen av alle fem grunnleggende ferdigheter i fag og på tvers av fag 

  • Kan anvende og undervise i regler om opphavsrett, personvern, datasikkerhet, kildekritikk og riktig bruk av kilder 

  • Kan finne, velge og integrere digitale læremidler og læringsressurser basert på pedagogiske, fagdidaktiske og faglige kriterier 

  • Kan anvende sin fagkunnskap og kunnskap om læreprosesser for å designe og utvikle egne digitale læremidler og læringsforløp

  • Kan kombinere ulike didaktiske metoder med digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser for å skape varierte og tilpassede læringsaktiviteter 

  • Kan motivere til lærelyst gjennom tydeliggjøring av læringsmål og ved å benytte varierte tilbakemeldings- og vurderingsformer for læring i digitale omgivelser 

  • Kan vurdere muligheter som digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser gir for tilpasset opplæring og spesialundervisning 

  • Kan benytte ulike digitale arenaer til å støtte samhandling og utvikle gode relasjoner til elever, kollegaer, ledelse og andre relevante aktører 

  • Kan reflektere over betydningen digitale arbeidsmetoder, vurderingsformer, læremidler, læringsressurser og uttrykksformer har for egen profesjonsutøvelse 

 

Generell kompetanse  Kandidaten:  

  • Kan anvende og videreutvikle egne digitale ferdigheter 

  • Kan tilrettelegge for utvikling av elevers digitale ferdigheter som redskap for læring 

  • Kan tilrettelegge for elevenes læring i fag og på tvers av fag ut fra samspill mellom faglig innhold, kompetansemål, digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser   

  • Kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning i digitale omgivelser  

  • Kan tilpasse rollen som lærer til ulike aktiviteter og variere mellom rollen som veileder, retningsgiver, deltaker og formidler i digitale omgivelser 

  • Kan kritisk drøfte digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser i et faglig fellesskap med henblikk på utvikling av fag, undervisning og skolekultur 

  • Kan utvikle elevers ferdigheter i kommunikasjon og samhandling 

  • Kan fremme den enkelte elevs læringslyst, motivasjon og tro på egne muligheter for å lære, skape, samhandle og dele i digitale omgivelser

  • Kan overføre eksisterende kompetanser til nye digitale omgivelser, teknologier og situasjoner

  • Kan delta på digitale arenaer og bruker profesjonelle nettverk for egen læring og utvikling, og for kunnskapsdeling mellom kollegaer

  • Kan selvstendig videreutvikle egen profesjonsfaglige digitale kompetanse og bidra til elevenes, skolens, kollegaenes og lærerprofesjonens utvikling i samsvar med digitale endringer i samfunnet

Innhold

Emnet tar for seg følgende moduler.

1. Profesjonsfaglig digital kompetanse i norskfaget

2. Læringsdesign og fagdidaktikk

3. Klasseledelse i teknologirike omgivelser

4. Sammensatte tekster

5. Vurdering for læring

6. Studentrespons-systemer og digitale tester

7. Digitale hjelpemiddel

8. Omvendt undervisning

Undervisnings- og læringsformer

All undervisning, veiledning og vurdering er nettbasert. Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningssekvenser, screencast, praktisk, individuelt arbeid (øving og oppgavearbeid) samt arbeid med obligatoriske mappeoppgaver. Enkelte obligatoriske mappeoppgaver kan løses i gruppe. Dette kommer i så fall tydelig fram i oppgavebeskrivelsen. Studentene skal tilhøre en kollokviegruppe.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 20 timer per uke på dette emnet.

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er ingen arbeidskrav knyttet til studiet.

Eksamen

 Eksamen består av tre deleksamener. Alle deleksamenene vektes likt.

 

Deleksamen 1: Eksamensmappe bestående av fire oppgavetyper:

  1. Til hver modul hører en multiple choice-test som underveisvurdering. Testene gjennomføres i LMS og legges i eksamensmappen.

  2. Enkelte moduler har medstudentvurdering (peer review). Kandidaten skal levere inn oppgave, og denne vil bli vurdert av to medstudenter. Alle kandidater må gi tilbakemelding til to av sine medstudenter basert på gitte vurderingskriterier.

  3. Enkelte moduler vil ha egenvurdering av oppgave basert på læringsmål og vurderingskriterier.

  4. Kandidatene skal levere obligatoriske oppgaver som vurderes til bestått/ikke bestått i de ulike modulene.

 

Eksamensmappen vurderes samlet til Bestått/Ikke bestått. Alle oppgaver i mappen må være bestått. Interne sensorer.

 

Deleksamen 2: Sammensatte tekster: Kandidaten skal revidere og/ eller bearbeide tekst f.eks. en læreboktekst, papirkompendium, digital tekst eller lignende til en sammensatt tekst med flere teksttyper (lyd, bilde, film, animasjon m.m.), som skal fungere som et læremiddel for elever. Kandidaten leverer den sammensatte teksten og en refleksjonsvideo med varighet max. 10 minutter. 

Deleksamen 2 vurderes etter karakterregel A-F. Intern og ekstern sensor.

Deleksamen 3: Omvendt undervisning: Kandidaten skal utvikle et videobasert undervisningsopplegg basert på metodikken «Omvendt undervisning». Undervisningsopplegget skal inneholde relevante videobaserte undervisningsaktiviteter, digitale arbeidsoppgaver til elever og aktuelle digitale vurderingsverktøy for formativ og summativ vurdering. Kandidaten leverer undervisningsopplegget og en refleksjonsvideo med varighet max. 10 minutter.

Deleksamen 3 vurderes etter karakterregel A-F. Intern og ekstern sensor.

 

Oppgavene i de tre deleksamenene skal være registrert levert innen de oppgitte frister i semesterplanen.

Det gis en samlet karakter i emnet etter karakterregel A-F.

 

Alle komponenter skal leveres gjennom læringsplattform (LMS).

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Dersom en deleksamen vurderes til Ikke bestått/F, kan kandidaten gå opp til ny eksamen i den aktuelle deleksamen.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Litteraturen ligger tilgjengelig i læringsplattformen under de ulike modulene i emnet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:05:42