HVPBU10318 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Petter Andre Arvesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Deltagelse i emne HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 stp.) og HVPBU10517 Kompetanse og tjenesteutvikling (15 stp.)
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og organiseringen av tjenestetilbudene for arbeidet med barn, unge og deres familier.
har kunnskap om sentrale utviklingstrekk innenfor organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier.
kan analysere faglige problemstillinger knyttet til organiseringens betydning for det faglige tilbudet til barn, unge og deres familier.
Ferdigheter
Studenten kan
analysere eksisterende teorier og metoder i organiseringen av tjenestetilbudet til barn og unge.
analysere ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer om organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn og unge.
Generell kompetanse
Studenten kan
analysere relevante etiske problemstillinger innen organisering og utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.
anvende kunnskap på nye områder for utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.
bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier.
Innhold
Hovedtema i emnet er:
- Barnets beste?
- Utvikling av helhetlige tjenester til barn og unge
- Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter
- Individuelle planer og brukermedvirkning
- Tverrfaglig samarbeid
- Felleskap, medvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn og unge
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3 samlinger á 3 dagers varighet (tilsammen 9 dager), på dagtid. Undervisningen er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes, og danner grunnlaget for gruppeveiledningen.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 250 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
80 % tilstedeværelse i samlingene på høgskolen
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Prosjektoppgave, individuelt eller i grupper på 2-3 studenter.
Beskrivelse av tjenesteutviklingsprosjekt med et omfang på inntil 3000 ord.
Beskrivelsen skal være koblet til egen praksis.
Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 04.12.2020
Bjørkquist, Catharina, & Jerndahl Fineide, Mona. (2019). Organisasjonsperspektiv på samordning av helse- og velferdstjenester. Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing). https://doi.org/10.23865/noasp.66
Glavin, K., & Erdal, B. (2018). Tverrfaglig samarbeid i praksis : Til beste for barn og unge i kommune-Norge (4. utg. ed.). Oslo: Kommuneforl.
Høstmælingen, N., Kjørholt, E., Sandberg, K., & United Nations 1989. (2020). Barnekonvensjonen : Barns rettigheter i Norge (4. utgave. ed.). Oslo: Universitetsforlaget. (kap 1,3,5,16)
Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010). Barn som samfunnsborgere, til barnets beste. Oslo, Universitetsforlaget. (utdrag)
Moser, I. (2006). Mulighetsbetingelser for normalitet: Teknologi, subjektivitet og kropp i ordningen av funksjonshemminger og funksjonsdyktighet. I J.-K. Breivik & T. H. Eriksen (Red.), Normalitet. (Bind 2, s. 135-166). Oslo: Universitetsforl.
Skærbæk, E & M. Nissen (2014): Psykososialt arbeid: fortellinger, medvirkning og fellesskap. Oslo: Gyldendal akademisk. (kap 5)
Vabø, Mia og Signey Irene Vabo (Red.) (2014). Velferdens organisering. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 1-5)
I tillegg kommer ca 200 sider selvvalgte faglitteratur relatert til emnets tema og problemstillinger knyttet til egen praksis