HVPBU10318 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Petter Andre Arvesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Deltagelse i emne HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 stp.) og HVPBU10517 Kompetanse og tjenesteutvikling (15 stp.)

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og organiseringen av tjenestetilbudene for arbeidet med barn, unge og deres familier.

  • har kunnskap om sentrale utviklingstrekk innenfor organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier.

  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til organiseringens betydning for det faglige tilbudet til barn, unge og deres familier.

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere eksisterende teorier og metoder  i organiseringen av tjenestetilbudet til barn og unge.

  • analysere ulike informasjonskilder og anvende disse til å formulere faglige resonnementer om organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn og unge.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere relevante etiske problemstillinger innen organisering og utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.

  • anvende kunnskap på nye områder for utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.

  • bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier.

Innhold

Hovedtema i emnet er:

- Barnets beste?

- Utvikling av helhetlige tjenester til barn og unge

- Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter

- Individuelle planer og brukermedvirkning

- Tverrfaglig samarbeid

- Felleskap, medvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn og unge

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3 samlinger á 3 dagers varighet (tilsammen 9 dager), på dagtid. Undervisningen er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes, og danner grunnlaget for gruppeveiledningen.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 250 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i samlingene på høgskolen

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Prosjektoppgave, individuelt eller i grupper på 2-3 studenter.

Beskrivelse av tjenesteutviklingsprosjekt med et omfang på inntil 3000 ord.

Beskrivelsen skal være koblet til egen praksis.

Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 04.12.2020

Bjørkquist, Catharina, & Jerndahl Fineide, Mona. (2019). Organisasjonsperspektiv på samordning av helse- og velferdstjenester. Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing). https://doi.org/10.23865/noasp.66

Glavin, K., & Erdal, B. (2018). Tverrfaglig samarbeid i praksis : Til beste for barn og unge i kommune-Norge (4. utg. ed.). Oslo: Kommuneforl.

Høstmælingen, N., Kjørholt, E., Sandberg, K., & United Nations 1989. (2020). Barnekonvensjonen : Barns rettigheter i Norge (4. utgave. ed.). Oslo: Universitetsforlaget. (kap 1,3,5,16)

Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010). Barn som samfunnsborgere, til barnets beste. Oslo, Universitetsforlaget. (utdrag)

Moser, I. (2006). Mulighetsbetingelser for normalitet: Teknologi, subjektivitet og kropp i ordningen av funksjonshemminger og funksjonsdyktighet. I J.-K. Breivik & T. H. Eriksen (Red.), Normalitet. (Bind 2, s. 135-166). Oslo: Universitetsforl.

Skærbæk, E & M. Nissen (2014): Psykososialt arbeid: fortellinger, medvirkning og fellesskap. Oslo: Gyldendal akademisk. (kap 5)

Vabø, Mia og Signey Irene Vabo (Red.) (2014). Velferdens organisering. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 1-5)

I tillegg kommer ca 200 sider selvvalgte faglitteratur relatert til emnets tema og problemstillinger knyttet til egen praksis

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 03:07:48