LSV1MAT20 Tall, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet (5-10) (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Halden.
Emneansvarlig:
Ali Reza Yavar Ludvigsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Matematikk 1: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskrav.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:

Kandidaten

• har dybdekunnskap innenfor tall, statistikk, kombinatorikk og sannsynlighet som elevene arbeider med på trinn 5-10

• har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser

• har kunnskap om ulike syn på læring av matematikk og hvordan dette kommer til uttrykk i læremidler

• har kunnskap om ulike representasjoner, spesielt innenfor de matematikkfaglige temaene i emnet, og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring

• har kunnskap om grunnleggende ferdigheters plass i fagplanen i matematikk med vekt på progresjonen innenfor å kunne regne og digitale ferdigheter

• har kunnskap om hvordan digitale læremidler og læringsressurser bidrar til elevers læring av matematikk og har kunnskap om læring i digitale omgivelser

Ferdigheter:

Kandidaten

• kan observere, planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i grupper for alle elever, med fokus på variasjon og elevaktivitet

• kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis

• kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter

• kan forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

• kan anvende digitale læremidler og læringsressurser, også for å kunne legge til rette for elevers læring av matematikk

 

Generell kompetanse:

Kandidaten

• har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling

• kan tilpasse og reflektere over ulike arbeidsmåter som fremmer læring i matematikk, også i digitale omgivelser

Innhold

Innholdet bygger på kompetansemålene i hovedtemaene Tall og algebra og Funksjoner fra Kunnskapsløftet og på Nasjonale retningslinjer for fag GLU 5-10. Der kan følgende lærestoff inngå:

• De fire regneartene innen hele tall, desimaltall, brøk og potenser
• Overgangen mellom brøk, desimaltall og prosent og ulike representasjoner for disse.
• Matematikkdidaktiske perspektiver på ulike tallsystemers oppbygning og utvikling i historisk og kulturell kontekst
• Regnearket; lage egne formler og bruke ferdiglagde formler
• Hoderegning; ulike strategier
• Enkel tallære; partall, oddetall, primtall, faktorisering, delelighet
• Utvidelse av tallområdet fra naturlig tall til reelle tall
• Beskrivende statistikk
• Tabeller og ulike typer diagrammer på papiret og digitalt
• Sentralmål (gjennomsnitt, median og typetall)
• Spredningsmål (variasjonsbredde, kvartilbredde, standardavvik)
• Normalfordeling
• Misbruk av statistikk
• Enkel kombinatorikk (med og uten ordning og tilbakelegging)
• Sannsynlighet ved enkle forsøk (valgtre)
• Grunnleggende mengdelære og Venndiagram

 

Til alle emner skal det knyttes fagdidaktikk. Det betyr at emnene i hovedsak tilknyttes mellomtrinnets og ungdomstrinnets matematikk, at studentene oppdager elevenes tenkemåter og feilmønstre, at studentene får erfaring med kartleggingsmateriell. Studentene skal få kjennskap til hjelpemidler og konkretiseringsmateriell i studiet. 

Didaktiske temaer:

• Gjeldende læreplan med vekt på ulike kompetanser og de grunnleggende ferdighetene
• Læring og undervisning i matematikk på trinn 5-10
• Å kunne regne i matematikk; ulike oppgavetyper, varierte problemløsingsstrategier og hverdagsmatematikk innenfor emnets temaer
• Digitale ferdigheter i matematikk; regneark (som Excel), geometriprogram, kalkulator, nettressurser
• Kartlegging og diagnostisk undervisning innenfor tall og tallregning
• Matematikkvansker; årsaker, forebygging, tiltak og tilrettelegging
• Tilpasset opplæring; blant annet ulike arbeidsmåter, konkretiseringsmidler, organiseringer og progresjon av lærestoff. Gjennom arbeidsformer og arbeidsmåter skal studentene få innblikk i mange eksempler på tilpasset opplæring.

Gjennom de ulike faglige temaene skal studentene lære om og erfare ulike arbeidsmåter som er relevante for arbeidet på trinn 5-10. Arbeidsmåtene skal være preget av utforsking, forståelse, de skal fremme kreativitet og undring hos kommende elever.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester, med en avsluttende eksamen. Studiet er delvis nettbasert og delvis organisert som samlinger. Det er tre samlinger på henholdsvis to, tre og to dager. Hver dag er seks timer. Utover samlingene vil undervisning og veiledning foregå nettbasert.Elektronisk læringsplattform benyttes, og det gis opplæring i bruk av plattformen.Studentene skal møte varierte arbeidsformer som er relevante for lærernes skolehverdag: Forelesninger, oppgaveregning med ulike typer oppgaver, arbeid med konkreter og utforskende arbeidsmåter. Studentene skal bruke ny faglig og fagdidaktisk kunnskap i utprøving i egen undervisning slik at det blir en nær tilknytning mellom studiet og skolehverdagen. IKT skal inngå som en sentral del av matematikkstudiet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Studentene arbeider som lærere og skal ikke ha praksis. Enkelte arbeidskrav bygger på studentenes egne erfaringer fra praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

- Studentrettinger:Gjennomføre gjensidige studentrettinger av utdelte oppgaver etter hver samling. Totalt 4 studentrettinger. Disse består av matematikkfaglige og matematikkdidaktiske oppgaver. For å få godkjent arbeidskravet må 3 av 4 studentrettinger være godkjent.

- Undervisningsopplegg, presentasjon og refleksjonsnotat:Studenten skal individuelt lage og prøve ut et undervisningsopplegg i valgfritt hovedtema fra kurset. Erfaringene fra utprøvingen skal presenteres for kolleger ved egen arbeidsplass. Det skal skrives et refleksjonsnotat på inntil 3 sider fra denne presentasjonen. Studentene vil etter innlevering av refleksjonsnotatet få en tilbakemelding fra fagansvarlig. Tilbakemeldingen gis skriftlig og trekker frem positive aspekter samt utviklingspotensial.

Arbeidskravene må være godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

6 timers individuell skriftlig eksamen. Tillatte hjelpemidler: Kalkulator Karakterregel: A-F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. 

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer
  • Prodekan utdanning, undervisningsleder og HiØ VIDERE følger opp evalueringsresultatet slik at det legges til rette for forbedring og utvikling av undervisnings- og læringskvaliteten. 

I tillegg gjennomfører Utdanningsdirektoratet en egen deltakerundersøkelse.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2023 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 18:21:26