LSKPEDMET20 Pedagogisk metode og yrkesdidaktikk (Høst 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Høgskolen i Østfold, nettbasert.
Emneansvarlig:
Eva Martinsen Dyrnes
Undervisningsspråk:
Norsk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogiske metoder og yrkesdidaktikk i bredde og dybde for yrkesfaglærere. Kompetanse for kvalitet. (30 studiepoeng)

Undervisningssemester

Høst 2022.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kandidaten kan

• beskrive betydningen av at opplæringen er relevant for elevenes yrkesinteresser

• forklare fellestrekk for yrkene i eget utdanningsprogram

• forklare hvordan ulike elevaktiviserende metoder kan brukes for å sikre yrkesrelevans i undervisningen

• beskrive hvordan læringsarbeid kan dokumenteres, som grunnlag for vurdering av kvalitet, læring og kompetanse

• kan forklare hva yrkesdidaktikk er og hvorfor yrkesdidaktisk opplæring er viktig i Vg1 og brede Vg2

 

Ferdigheter

Kandidaten kan

• kartlegge elevers yrkesinteresser og læringsbehov

• bygge og vedlikeholde nettverk av samarbeidspartnere i bedrifter/offentlig virksomhet

• forklare hvordan elever kan lære det samme gjennom å gjøre ulike læringsoppgaver

• analysere kompetansebehov i yrker innen eget utdanningsprogram

• anvende digitale hjelpemidler i eget arbeid med læring og vurdering

 

Generell kompetanse

Kandidaten kan

• planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesdidaktisk og tverrfaglig undervisning og læring, som er yrkesrelevant for elever med ulike utdanningsmål

• motivere og aktivisere elever med ulike yrkesinteresser

• vurdere elevarbeider og elevenes yrkeskompetanse i forhold til felles lærings- og kompetansemål, gjennom elevenes arbeidsoppgaver som er rettet mot ulike yrker

• samarbeide med bedrifter/offentlige virksomheter om opplæring for elever med ulike yrkesmål

• vurdere elevarbeider, elevenes læring og kompetanse i samarbeid med bedrifter/offentlig virksomheter

Innhold

Følgende temaer vil inngå i emnet:

• Forankring av opplæringen i elevenes yrkesinteresser/-valg og utdanningsplaner

• Tilpasset opplæring, i forhold til yrkesinteresser/-valg og utdanningsplaner

• Praktiske læringsformer i klasserom og verksted

• Samarbeid mellom skole og bedrift/virksomhet med tanke på YFF og lærling-/opplæringskontrakt

• Vurdering

• Bruk av digitale lærings- og vurderingsformer

• Flerfaglighet i program- og fellesfag

• Dybdelæring og yrkesretting av fellesfag og programfag

• Identifisering av elevers behov for oppfølging og tilrettelegging, og hvilke samarbeidsinstanser som kan bidra til å gi elevene et best mulig opplæringstilbud

• Bruk av elevsamtalen for å identifisere elevenes behov og interesser i yrkesopplæringen

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert med 3 samlinger á 2 dager. Det legges opp til dialogbaserte digitale forelesninger i tillegg til gruppearbeid/individuelt arbeid med relevante oppgaver, samt presentasjon av utviklingsarbeidet under samlingene. Studentene skal i samarbeid med medstudenter fra egen arbeidsplass eller individuelt planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et utviklingsarbeid ved hjelp av yrkesdidaktiske metoder på egen arbeidsplass. Studentene gis veiledning digitalt mellom samlingene på arbeidet med utviklingsarbeidet (arbeidskrav).

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskrav

• Frammøte på samlinger minst 80 %

• Utviklingsarbeid: Planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et undervisningsopplegg i egen klasse. Oppgaven gjennomføres individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.

• Muntlig presentasjon på 15-30 minutter av utviklingsarbeidet for kollegaer på egen arbeidsplass 

Eksamen

Individuell, skriftlig oppgave som leveres digitalt.

Innlevering av et individuelt, skriftlig refleksjonsnotat med omfang ca. 2000 ord. Forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste kommer i tillegg.

Det skal reflekteres rundt erfaringer med utviklingsarbeidet, samt benyttes relevant teori fra emnet.

Besvarelsen vurderes etter karakterregel: A - F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Vilkår for ny/utsatt eksamen

Ingen.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakerundersøkelser.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2022 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:08:02