LSKNO22215 Litteraturhistorie og litteraturformidling (5.-10.) (Høst 2023)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk, svensk eller dansk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningsstudiet Norsk 2 for trinn 5-10 Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Norsk 1 (retta mot trinn 5-10) eller tilsvarende.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten 

  • har brei kunnskap om nordisk, særlig norsk litteratur, om skjønnlitterære sjangre og forskjellige sammensatte kunstneriske uttrykksformer
  • har god litteraturhistorisk oversikt og kunnskap om sentrale verk i nordisk, særlig norsk fiksjonslitteratur og sakprosa
  • har kunnskap om ulike teoretiske retninger og didaktiske perspektiver i arbeidet med litteratur
  • har utvidet innsikt i hvordan elever på ungdomstrinnet kan motiveres til lesing og videreutvikle leseforståelse og lesestrategier
  • har utvidet kunnskap om muntlige og skriftlige sjangrer i digitale tekster og innsikt i hvordan elever fra 5. til 10. trinn utvikler kunnskaper om disse og kan benytte dem i eget tekstarbeid

Ferdigheter

Kandidaten 

  • kan lese, analysere, tolke og vurdere litterære tekster, se dem i et historisk perspektiv og sette dem inn i en større kulturell og offentlig sammenheng
  • kan veilede elever i lesing og analyse av skjønnlitterære tekster
  • kan gjenkjenne særtrekk ved tekster skrevet for ungdom 
  • kan sette sentrale nordiske tekster, inkludert et utvalg samiske tekster (i oversettelse), inn i en historisk sammenheng og se dem i lys av nordisk og annen internasjonal litteratur
  • kan bruke læreplanen i faget til å formulere mål for norskopplæringa og relevante kriterium for vurdering

Generell kompetanse

Kandidaten 

  • kan se faget i et større dannelsesperspektiv og undervisninga som en del av opplæringa i et aktivt deltakerdemokrati
  • kan formidle om skjønnlitteratur og nordisk- og særlig norsk litteraturhistorie
  • kan vurdere norskfaget og egen praksis som norsklærer og begrunne vurderingene
  • har innsikt i norskfaget ut fra forsking og fagets historie og kan reflektere kritisk og konstruktivt ut fra slike perspektiver på faget
  • kan veilede elever i arbeidet med tekster slik at de kan utvikle seg selv, skaffe seg kunnskap og forberede seg for aktiv deltaking i offentlige rom og samfunnet
  • kan arbeide med språk og tekst i flerkulturelle klassemiljø og utvikle språk- og kulturforståelse

Innhold

Emnet er konsentrert om disse fagområdene:

  • Litteraturdidaktikk, lesing og leseopplæring med vekt på ungdomstrinnet
  • Skjønnlitteratur
  • Kultur- og litteraturhistorie
  • Sammensatte tekster, multimodalitet og tverrestetiske perspektiver

Det vil bli arbeidet både teoretisk og praksisrettet med alle fagområdene, i samsvar med mål for læringsutbytte. Flerspråklige, samiske og flerkulturelle perspektiver kan trekkes inn i alle fagområder.

Studentene skal få forståelse for hvordan faglig og digital utvikling påvirker norsklærerprofesjonen, for eksempel gjennom læreplaner, lovgrunnlag og nyere forskning,  og hvordan digitale læremiddel kan brukes for å fremme kreativitet og problemløsning, kritisk tekstforståelse og demokratisk deltakelse.

Det vil også bli lagt vekt på at studentene skal utvikle egen kompetanse i både skriftlige og muntlige sjangrer.

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærminga til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesinger, arbeid i grupper og individuelt arbeid, og lærestoffet bygger på anerkjent forskningsbasert kunnskap. Studentenes arbeid på egen skole vil åpne for verdifull faglig og didaktisk refleksjon knyttet til både kunnskapsmål, ferdighetsmål og generell kompetanse i norskfaget. Digitale arbeidsformer skal også inngå som en sentral del av norskstudiet.

Undervisningsspråket er norsk, svensk eller dansk.

Arbeidsomfang

Forventa arbeidsinnsats for studenten: ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelse og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studentene får i løpet av semesteret tre oppgaver av faglig og didaktisk karakter knyttet til tema som det blir arbeidet med. Tilbakemelding på arbeidskravene kan dels være fra faglærere, dels fra andre studenter, eventuelt kan de bli vurdert av studenten selv (f.eks. refleksjonslogg). En av oppgavene skal presenteres for kollegaer ved egen arbeidsplass. Begge målformer skal være representert blant de skriftlige arbeidene.

Mer detaljert beskrivelse av innholdet blir gitt ved undervisningsstart.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten ett nytt forsøk.

Eksamen

Sluttvurdering i emnet består av to deleksamener:

Deleksamen 1: Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 5 dager (vekting 50% av total karakter) - av fagartikkeltypen med et kritisk, reflekterende og analytisk innhold.

Omfang: 3000 ord +/- 10 %. Innholdsliste og litteraturliste kommer i tillegg.

Karakterregel: A-F.

Deleksamen 2: Individuell skriftlig skoleeksamen, 4 timer (vekting: 50 % av total karakter) - der studenten blir prøvd i kunnskapsstoff fra pensumet.

Tillatte hjelpemiddel: ordbok/ordliste (både bokmål og nynorsk) samt Kunnskapsløftet LK20 generell del og læreplanen for norsk.

Karakterregel: A-F.

Målformene på de to deleksamenene er valgfri, men én må være på nynorsk og én på bokmål.

Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet.

Sensorordning

Begge deleksamener: en ekstern og en intern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby ei aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengig av tilbakemelding frå studentane. Evaluering blir gjennomført i samsvar med høgskulens kvalitetssystem.

  • HiØ gjennomfører nettbaserte studentevalueringer

  • Prodekan utdanning og HiØ VIDERE følgjer opp evalueringsresultat saman med fagmiljøet slik at det blir lagt til rette for forbetring og utvikling av undervisnings- og læringskvalitet

I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre nasjonale deltakarundersøkingar.

Litteratur

Gjeldende litteraturliste for HØST 2023 finner du i Leganto.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 00:21:15