LSKAS10521 Grunnleggende andrespråkspedagogikk 11.-13. trinn (Høst 2021)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
HiØ, Halden.
Emneansvarlig:
Linda Evenstad Emilsen
Undervisningsspråk:
Norsk, svensk eller dansk.
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Andrespråkspedagogikk 1: 11.-13. trinn (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Grunnleggende grammatikkunskap.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten kan:

  • gjøre rede for og drøfte sentrale begreper innen feltet flerspråklighet
  • gjøre rede for og drøfte ulike aspekter ved og former for flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå
  • gjøre rede for teorier om mellomspråk
  • redegjøre for karakteristiske trekk ved uttale, grammatikk og ordforråd i andrespråkslæring
  • redegjøre for ulike faktorer som virker inn på at flerspråklige personer bevarer og skifter språk, og kan kople slike faktorer til hvordan barn, unge og voksne med migrasjonsbakgrunn bruker sine språklige ressurser i ulike sammenhenger

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • analysere og vurdere mellomspråket i andrespråkselevers tekster
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
  • analysere og vurdere flerkulturelle og flerspråklige perspektiver i læreplaner og styringsdokumenter
  • legge til rette for opplæring av elever som ikke har norsk som morsmål, og har et profesjonelt forhold til hvordan man samarbeider med morsmålslærer/tospråklig faglærer
  • legge til rette for fagundervisning som i sterkere grad inkluderer elever med minoritetsspråklig bakgrunn

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • bidra til å utvikle samarbeid om andrespråkslæring og morsmålsopplæring
  • diskutere spørsmål som dreier seg om andrespråksinnlæring og flerspråklighet på en faglig og teoretisk fundert måte
  • reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning, læring og kommunikasjon i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold

Innhold

Emnet har hovedfokus på følgende temaer:

  • Flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå
  • Teorier om andrespråksutvikling og mellomspråk
  • Karakteristiske trekk ved innlærerspråk
  • Læreplaner og styringsdokumenter i et flerkulturelt og flerspråklig perspektiv
  • Språkbruksmønstre, språkvalg og språkskifte i flerspråklige miljø

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er organisert som samlinger med tre fysiske samlinger à to dager i hvert semester. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer: Forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner i plenum, studentpresentasjoner, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier og refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis. Selvstudium utgjør en vesentlig del av studiet. HiØ benytter per i dag Canvas som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om studiet vil bli lagt ut der.

Undervisningsspråk er norsk, svensk eller dansk. Pensumlitteraturen er på skandinaviske språk og engelsk.

Arbeidsomfang

På emner med 15 studiepoeng er forventa arbeidsinnsats ca. 400 timer, inkl. timeplanlagt undervisning, selvstudium, arbeidskrav, eksamensforberedelse og eksamensgjennomføring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Individuell muntlig oppgave: Presentere et undervisningsopplegg for elever med minoritetsspråklig bakgrunn eller for en elevgruppe preget av språklig og kulturelt mangfold

2. Individuell muntlig oppgave med refleksjonsnotat: Presentere og drøfte en teoriartikkel fra pensum eller et tema fra studiet for egne kolleger og skrive et notat som dokumenterer dette.

Alle arbeidskrav må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten ett nytt forsøk.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 3 dager. Målform: valgfritt

Omfang: 3000 ord (+/- 10 %). Innholdsliste og litteraturliste kommer i tillegg.

Karakterregel: A-F.

Sensorordning

To interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Litteraturlista er sist revidert 1. juni 2021. Med forbehold om endringer før studiestart.

BØKER

Engen, T.O. & Kulbrandstad, L.A. (2004/2016). Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Oslo: Ad Notam Gyldendal (Individuell tospråklighet, s. 23-63, Flerspråklighet på samfunnsnivå: 82-110; Tospråklighet og tenkning: 161-168, Opplæringsmodeller: 199-248, Ideologi og innlemmingsstrategier: 249-275). (151 sider)

Golden, A. & Selj, E. (red.) (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen akademisk. (se enkeltartikler nedenfor)

Gujord, Ann-Kristin & Randen, Gunhild Tveitan (red.) (2019). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (se enkeltartikler nedenfor)

Svendsen, B.A. (2021). Flerspråklighet til begeistring og besvær. Oslo: Gyldendal. (300 sider)

ARTIKLER & BOKKAPITLER

Aamotsbakken, B., Askeland, N. Maagerø, E., Skjelbred, D. Torvatn, A.C. (2005). Vurdering av læremidler med fokus på flerkulturelt perspektiv. Rapport Høgskolen i Vestfold/Senter for pedagogiske tekster (online), s. 7-76 (70 sider)

Abrahamsson, N. og Hyltenstam, K. (2004). Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning. I Hyltenstam, K. og Lindberg, I. (red.), Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle (s. 221–258). Lund: Studentlitteratur. (37 sider)

Abrahamsson, Niclas (2009). Andraspråksinlärning. Lund: Studentlitteratur. (kap 2: Synen på språk og språkinlärning – en historisk tillbakablick, 5: Språklig kognittion och processning) (29-52, 109-132). (46 sider)

Arntzen, Ragnar & Håkansson, Gisela. (2019). PT som andrespråkspedagogisk verktøy i barnehage og skole. Norsk pedagogisk tidsskrift 4/Vol. 103, 263-276. (13 sider)

Arntzen, R. & Eriksen, O. (2018). Reflecting on Educational Experiences: An Analysis of Two Migrant Students' Stories. I A. Haukås, M. Dybendal og C. Bjørke (Eds.) Metacognition in Language Learning and Teaching. New York: Routledge. (204-224). (20 sider)

Berggreen, H., Sørland, K. & Alver, V. (2012). Andrepråkslæring og mellomspråk; Utviklingsfaser ved andrespråkslæring av norsk. I H. Berggreen, K. Sørland & V. Alver God nok i norsk? Språk- og skriveutvikling hos elever med norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen Damm akademisk (s. 17-60). (43 sider)

Busterud, G. (2019). Generativ grammatikk og andrespråkstilegnelse. I Gujord, A.K. & Randen, G. T. (red.) (2019). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 52-75. (23 sider)

French, M. (2016). Students’ multilingual resources and multilingual policy-in-action: a case study. Language and Education 30:4. 298-316. (18 sider)

Golden, A. & Kulbrandstad, L.A. (2019). Læreroppfatninger om det felles europeiske rammeverket. NOA 2, s. 41-64. (23 sider)

Golden, A. & Tenfjord, K. (2015). Tverrspråklig innflytelse i skriftlige innlæreretekster. I Golden, A. & Selj, E. (red.) (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen akademisk. 183-200. (17 sider)

Kulbrandstad, L.A. & Ryen, E. (2019). Hvordan læres et andrespråk? Overordnede perspektiver. I Gujord, A.K. & Randen, G. T. (red.) (2019). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 27-51. (24 sider)

Hegna, J. & Speitz (2020). PPU-studenters oppfatninger om elevenes flerspråklighet som ressurs i alle fag. Norsk pedagogisk tidsskrift 1, 18-29. (11 sider)

Hornæs, L.A. (2019). Uttale og uttaleopplæring i norsk som andrespråk. I Selj, E. & Ryen, R. (red.) Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer. Oslo: Cappelen Damm akademisk. 233-254. (21 sider)

Husby, O. (2015). Andrespråkstilegnelse: anvendt og teoretisk perspektiv. I Eide, K. M. (red.) Norsk andrespråkssyntaks. 401-436 (35 sider)

Kjelaas, I. & van Ommeren, R. (2019). Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk NOA - norsk som andrespråk, Årgang 35, 1/2019, 5-31. (26 sider)

Lexander, K.V. (2020). Norsk som digitalt samhandlingsspråk i fire familier med innvandrerbakgrunn – identitet og investering. NORDAND Nordisk tidsskrift for andrespråks-forskning 01, 4-21. (17 sider)

Mac Donald, K. & Ryen, E. (2019). Strukturer i målspråk og morsmål. I E. Selj & E. Ryen (red.): Med språklige minoriteter i klassen. Oslo: Cappelen akademisk (s. 201-232) (31 sider)

Nistov, I. & Nordanger, M. (2019). Kva er mellomspråk. I Gujord, A.K. & Randen, G. T. (red.) (2019). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 261-288. (27 sider)

NOU 2010: 7 Mangfold og mestring. Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet. s. 28-58, s. 187-245, s. 283-308. (113 sider)

Rydenvald, M. (2016). Familiens och skolans roll i utlandsboende ungdomars flerspråkighet. NORDAND Nordisk tidsskrift for andrespråks-forskning, 2016, årg. 11, nr. 1, 61–92. (31 sider)

Selj, E. (2015). Skrivekyndighet og de nye skriverne i utdanningssystemet. I Golden, A. & Selj, E. (red.) (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen akademisk. 11-34 (23 sider)

Steien, G. B. (2019). Valg og begensning i andrespråksfonologi. I Gujord, A.K. & Randen, G. T. (red.) (2019). Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 214-234. (20 sider)

Svendsen, B.A. (2015). Kebabnorskdebatten. En språkideologisk forhandling om sosial identitet. Tidsskrift for ungdomsforskning, 1 (33-62) (29 sider)

Svendsen, B.A. Ryen, E. & Ims, I.I. (2020). Flerspråklighet i skolen: Forskningsstatus og data fra "Ta tempen på språket!" og "Rom for språk?". L.A. Kulbrandstad og G. Steien (red.), Språkreiser – festskrift til Anne Golden på 70-årsdagen (s. 259–285). Oslo: Novus forlag (26 sider

Vigrestad, T. (2015). I Golden, A. & Selj, E. (red.) (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Oslo: Cappelen akademisk. 53-68 (15 sider)

= 1079 sider

RESSURSBOK

Husby, O. (2017). Innvandrernes morsmål. En ressursbok for lærere. Bergen: Fagbokforlaget.

 Andre dokumenter

Relevante læreplaner i Kunnskapsløftets fagfornyelse

- Grunnleggende norsk for språklige minoriteter

- Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk

- Morsmål for språklige minoriteter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:08:01