HVPBU10419 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer (Høst 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Gudrun Brottveit
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Med forbehold om endringer frem til semesterstart.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten har
- har omfattende kunnskap om teorier, begreper og forståelsesmåter i psykososialt arbeid
- har omfattende kunnskap om ulike tilnærmingsmåter og metoder i psykososialt arbeid med barn og unge og deres familie
- har omfattende kunnskap om psykososiale problemstillinger og praksiser
Ferdigheter
Kandidaten kan
- kan indentifisere og analysere sentrale problemstillinger, relevante teorier og metoder innen psykososialt arbeid med barn og unge
- kan gjøre bruk av relevante teorier og metoder i psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- kan analysere det psykososiale kunnskapsgrunnlaget
- kan kritisk reflektere over egen praksis i psykososialt arbeid med barn og unge og deres familier på en selvstendig måte
- kan inngå i et transdisiplinært samarbeid med andre faginstanser
Innhold
Hovedinnholdet i emnet er:
Kritisk psykososialt arbeid? (Sentrale begreper; kunnskapssyn, helhetstenkning, narrativ tilnærming, transdisiplinært samarbeid, refleksivitet kritisk refleksjon over egen praksis).
Ulike psykososiale tilnærmingsmåter og praksiser i møte med barn og unge med psykososiale utfordringer.
Hva innebærer psykososial kompetanse og hvordan kan den anvendes i egen praksis?
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager), på dagtid. Undervisningen er basert på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer, faglige utviklingsbehov og problembaserte læringsprinsipper benyttes. Dette danner grunnlaget for studentenes utviklingsprosjekter og gruppeveiledningen.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 400 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % tilstedeværelse i samlinger på høgskolen.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave 3400 ord (+/- 10%).
Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærere. Karakterregel: A-F
Sensorordning
Intern og ekstern.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 12. des. 2020. Med forbehold om endringer.
Brottveit, G. & Fugletveit, R. (2018): Å møtes som mennesker og medmennesker.
I: Sosiologi i sosialfagene. Olsen, B., Farstad, G. & Skotte, Stornæss, P.(red.). Oslo: Universitetsforlaget.
Eide, Gunnar og Rohde, Rolf. (2009) Sammen så det hjelper: Metoder i samtaler med barn, ungdom og familier. Bergen: Fagbokforlaget.
Feiring, M. Knutsen, R. 1. Juritzen, 1. T & Larsen, K. (red.) (2017): Kritiske perspektiver i helsefagene Utdanning, yrkespraksis og forskning. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
(kap. 1, 4 og 10)
Follesø, R., Halås, C. T., & Anvik, C. H. (2016). Sett, hørt og forstått?: om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 1 og 2)
Gamst, K. T. (2011). Profesjonelle barnesamtaler: å ta barn på alvor. Oslo: Universitetsforlaget. (307 sider)
Holmgren, A. K. (2006). Om narrativ terapi med unge - og hvordan man kommer videre, når svaret er «det ved jeg ikke». Fokus på familien (03 VOL).
Kristensen, K.-L., & Mørck, L. (2016). ADHD medication and social self-understanding. A Journal of Education and Development 31(1), 43-59. doi:10.1007/s10212-014-0226-5
Lundby, Geir (red.) (2009). Terapi som samarbeid: om narrativ praksis. Oslo: Pax forlag.
Skærbæk, E & M. Nissen (2014): Psykososialt arbeid: fortellinger, medvirkning og fellesskap. Oslo: Gyldendal akademisk. (kap. 2, 3, 6 og 9)
Straand, S. (2011). Samhandling som omsorg: tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge. Oslo: Kommuneforlaget. (kap. 3 og 4)
Øverlien, C, (2012).Vold i hjemmet - barns strategier. Oslo Universitetsforlaget.