LSNM10219 Naturfaglige og matematiske aktiviteter i barnehagen (Vår 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Halden
Emneansvarlig:
Adrian Kristinsønn Jacobsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Naturfag og matematikk i barnehagen, videreutdanning (30 stp.)

Absolutte forkunnskaper

Bestått emnet LSNM10116 Naturfag og matematikk i barnehagen (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap Studenten har:

  • kunnskap om realfagsdidaktikk i barnehagen

  • fordypet kunnskap om utvalgte matematiske og naturfaglige temaer i barnehagen

  • innsikt i barns begrepsdannelse i naturfag og matematikk

  • kjennskap til eksterne realfaglige ressurser som barnehagene kan benytte

Ferdigheter Studenten kan:

  • planlegge og gjennomføre realfaglige aktiviteter i barnehagen.

  • bruke matematikk i naturfagsaktiviteter

  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere realfagsdidaktisk aktiviteter i barnehagen

  • stille produktive spørsmål som utgangspunkt for utforskning

  • legge til rette for barnas utforskning og forståelse for naturfaglige fenomener

  • bruke baklengs og fremlengs planlegging av realfaglige aktiviteter

  • bruke programmering som en didaktisk metode for å utforske matematikk og teknologi  

Generell kompetanse Studenten:

  • kan kommunisere faglige problemstillinger og behersker realfaglige uttrykksformer som er relevante for barn

  • kan bidra til å utvikle den realfaglige kompetansen ved egen barnehage

  • innehar egenskapene som kjennetegner en god realfagsbarnehagelærer

Innhold

  • Klassifikasjon og mønstre

  • Programmering i barnehagen 

  • Helse, ernæring og bærekraftig forbruk

  • Teknologi

  • Utforsking og eksperimentering med naturfenomener

  • Språk og begreper

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil være delvis nettbasert og delvis samlingsbasert med tre fysiske samlinger. Hver samling skal være på to dager.

Undervisnings- og læringsformer veksler mellom forelesning, aktiviteter, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum og arbeid mellom samlingene.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk oppmøte på 80% av undervisningen

  2. Et utviklingsarbeid knyttet til egen barnehage etter nærmere beskrivelser, inkludert skriftlig innlevering.

  3. Planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere realfaglig opplegg i egen barnehage med aktiviteter og fagstoff fra både matematikk og naturfag, inkludert skriftlig innlevering.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig individuell eksamen Varighet: 30 minutter Tillatte hjelpemidler varsles i god tid før eksamensgjennomføring

Karakterregel: Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

Intern sensur med to sensorer. 

Evaluering av emnet

Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutting av studiet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 21.12.2018. med forbehold om endringer før studiestart.

Bøker:

  • Broström, S., & Frøkjær, T. (2016). Realfag i barnehagen. Oslo: Pedagogisk forum

  • Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godée, C. (2016). Barn og naturvitenskap (A. Manger, Trans.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

  • Carlsen, M., Wathne, U.& Blomgren. G.(2017) Matematikk for barnehagelærere.Cappelen Damm. 

  • Synnes, K., Lea, A., Holter, K., Hilmo, I., & Langholm, G. (2011). Forskerfrøboka : barn og natur. Bergen: Fagbokforl.

Temahefter:

  • Lysklett, O. B. (2006). Temahefte om natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

    • https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/290161-temahefte_om_natur_og_miljo.pdf

  • Reikarås, E. (2008). Temahefte om antall, rom og form i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.

    • https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/barnehager/temahefte/temahefte-om-antall-rom-og-form.pdf

Ekstra utdelt materiale fra faglærerne. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:57