LSKPROG219 Programmering i skolen (Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Nettbasert
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Programmering i skolen 1.-10 trinn (15 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Bestått emnet Introduksjon til programmering i skolen (7,5 studiepoeng) eller tilsvarende.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten kjenner til
- flere tekstbaserte programmeringsspråk
- enkel HTML og bruk av CSS (Cascading Style Sheets)
- noen nett-tjenester for produksjon av app'er
- noen ulike typer sensorer, programmeringsenheter og fysiske objekter
- og kan ta i bruk noen ulike typer programmer for simulering av fysiske objekter
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre undervisning knyttet til simulering av fysiske objekter for å løse ulike typer problembaserte oppgaver
- planlegge og gjennomføre undervisning som tar i bruk tekstbaserte programmeringsspråk for å arbeide med enkeltfag, tverrfaglige tema og problembaserte oppgaver
- designe en app som skal løse et predefinert problem
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjøre rede for hvorfor programmering og koding er viktig for å forstå hvordan et digitalisert samfunn fungerer og hvordan algoritmer påvirker vår hverdag
- kan gjøre rede for hvordan digitalisering påvirker og endrer samfunnet, og dermed skolens mål og verdier
- kan reflektere over hvordan programmering kan styrke samarbeid og dybdelæring, og stimulere entreprenørskap og kreativitet
- er i stand til å planlegge og undervise i valgfaget "Programmering" på ungdomstrinnet.
Innhold
Emnet fokuserer på praktisk arbeid med tekstbasert programmering og simulering av fysiske objekter (både ved bruk av blokkbasert og tekstbasert programmering), og hvordan man kan arbeide, både tverrfaglig og i enkelte fag, med temaet i skolen.
Organisering av innhold i emnet: https://hiof.instructure.com/courses/713/
Undervisnings- og læringsformer
All undervisning, veiledning og vurdering er nettbasert.
Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningssekvenser, screencast, praktisk, individuelt arbeid (øving og oppgavearbeid) samt arbeid med obligatoriske mappeoppgaver.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 195 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Det er ikke knyttet praksis til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Ingen.
Eksamen
Individuell mappeeksamen
-
Mappe 1 består av opp til seks (6) flervalgsoppgaver.
Karakterregel: Bestått/ikke bestått -
Mappe 2 består av tre (3) praktiske programmeringsoppgaver med tilknyttet refleksjonsvideo.
Karakterregel: Bestått/ikke bestått -
Mappe 3 består av en individuell praktisk semesteroppgave. Semesteroppgaven vil bestå i å løse problem gjennom å lage et produkt ved programmering, og lage en refleksjonsvideo med talking head der man svarer på gitte vurderingskriterier.
Karakterregel: A-F.
Alle tre mappene må være bestått for å få karakter i emnet.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.
Litteratur
Litteraturlisten er under arbeid og vil publiseres snarest.