LSKAS10219 Andrespråkspedagogikk fordypning (Vår 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Ragnar Arntzen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Andrespråkspedagogikk 1: 1.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
-
innsikt i flerspråklighet som en ressurs på individ- og samfunnsplan
-
kunnskap om det norske språket på ulike språklige nivåer og i et sammenliknende perspektiv
-
kunnskap om utvikling av ordforråd i en flerspråklig kontekst
-
kunnskap om lese- og skriveutvikling på norsk som andrespråk
-
kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter
-
kunnskap om to- og flerspråklig adferd: kodeveksling, ungdomsspråk og polylanguaging
-
grunnleggende kunnskap om sjangerpedagogikk
Ferdigheter
Studenten kan
-
bruke ulike læremidler med kritisk skjønn
-
gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som andrespråkselever kan streve med å tilegne seg
-
analysere og vurdere andrespråkselevers tekster i et mellomspråksteoretisk perspektiv
-
delta i diskusjoner om ulike sider ved flerspråklig opplæring og undervisning
-
forutse utfordringer for andrespråkselever når det gjelder produktive og reseptive ferdigheter
-
legge til rette for god leseopplæring for andrespråkselever med særlig vekt på forståelse, bruk av forkunnskaper og lesestrategier
Generell kompetanse
Studenten kan
-
legge til rette for opplæring i en flerkulturell kontekst der elevene har ulike førstespråk
-
reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
-
veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
-
fungere som ressursperson i et lærerkollegium når det gjelder andrespråksundervisning, samarbeid med morsmålslærer/tospråklig faglærer og hvordan fagundervisning i sterkere grad inkluderer elever med minoritetsspråklig bakgrunn
Innhold
Emnet er en utvidelse og videre fordypning av temaene i emnet Grunnleggende andrespråkpedagogikk og består av følgende temaer: - utvikling og stimulering av ordforråd - elevtekstanalyser - kartlegging og vurdering av språkferdigheter - to- og flerspråklig adferd: kodeveksling, ungdomsspråk, translanguaging- teorier om literacy og literacies i et flerspråklig og flerkulturelt perspektiv - videreutvikling av leseferdigheter - videreutvikling av skrive- og tekstferdigheter - språktypologi og kontrastive språkbeskrivelser - sjangerpedagogikk -arbedi med fagtekster i det flerkulturelle klasserommet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester og er organisert med tre fysiske samlinger à to dager. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster. Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet. HiØ benytter pr. nå Canvas som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om emnet vil bli lagt ut her.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Ingen veiledet praksis i emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er knyttet to arbeidskrav til emnet som kan utføres individuelt eller to og to:
-
Presentere en analyse av en elevtekst skrevet av en andrespråkselev for medstudentene.
-
Presentere et minoritetsspråk, for eksempel arabisk, vietnamesisk, somali, persisk, polsk, med utgangspunkt i skjemaet «Språktypologi i et elevperspektiv»
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig 6- timers skoleeksamen. Hjelpemidler: Ingen Karakterregel: A-F
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 30.11.2019
Abrahamsson, N. (2009). Modersmålets inflytande: dess manifestationer, begränsningar och orsaker. I Andraspråksinlärning (s.235-253). Lund: Studentlitteratur.
Berggreen, H., Sørland, K. & Alver, V. R. (2012). God nok i norsk. Språk- og skriveutvikling hos elever med norsk som andrespråk. Cappelen Damm akademisk.
Bjarnø, V. & Nergård, M. E. & Aarsæther, F. (2013). Språklig mangfold og læring: didaktikk for flerspråklige klasserom. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bjerkan, K. M., Monsrud, M-B. & Thurmann-Moe, A. C. (2013). Ordforråd hos flerspråklige barn. Pedagogiske og spesialpedagogiske utfordringer. Oslo: Gyldendal (kap. 4, 5, 6 og 7 = 90 s.).
Engen, T.O. & Kulbrandstad, L.A. (2004). Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Oslo: Ad Notam Gyldendal.
Flyman Mattsson, A. & Håkansson, G. (2010). Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Lund: Studentlitteratur AB.
Garcia, O., Wei, L. (2019). Transspråking. Språk, flerspråklighet og opplæring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Gibbons, P. (2015). Scaffolding Language, Scaffolding Learning. Teaching Second Language Learners in Mainstream Classroom eller på svensk: Gibbons, P. (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 4. uppdaterade uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren
Monsen, M. & Randen, G.T. (2017). Andrespråksdidaktikk - en innføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Artikler fra bøker og tidsskrift
Arntzen, R., Andreassen, R., Kvifte, B., Karlsen, J. (2019). Teststrategier og motivasjon: Fire niendeklassingers erfaringer med nasjonal prøve i lesing. Nordic Journal of Literacy Research, 5(2), s. 77-99. https://doi.org/10.23865/njlr.v5.1411
Arntzen, R. & Håkansson, G. (2019). PT som andrespråkspedagogisk verktøy i barnehage og skole. Norsk pedagogisk tidsskrift, 103(4), s. 263-276.
Blikstad-Bals, M. (2016). Literacy - hva er det? I Literacy i skolen (s. 13-33). Oslo: Universitetsforlaget.
Nergård, M. E. & Nicolaisen, E. (2015). Om å utforske den skjulte literacy i flerspråklige klasserom - mangfold som ressurs i undervisning. I I. M. Linboe, G. T. Randen, T-A. Skrefsrud & S. Østberg. (Red.), Refleksjon og relevans - språklig og kulturelt mangfold i lærerutdanningene (s. 43-63). Vallset: Oplandske Bokforlag.
Hvistendahl, R. & Roe, A. (2009). Leseprestasjoner, lesevaner og holdninger til lesing blant elever fra språklige minoriteter. Norsk pedagogisk tidsskrift, 93(4), s. 250-263.
Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation - en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s. 161-177). Lund: Studentlitteratur.
Håkansson, G. & Zetterholm, E. (2018). Språktypologi. I E-K. Salameh & U. Nettelbladt (Red.), Språkutveckling och språkstörning hos barn. Flerspråkighet - utveckling och svårigheter (s. 101-120). Lund. Studentlitteratur.
Kulbrandstad, L. (2018). Å lese på andrespråket. I Lesing i utvikling (s. 275-298). Bergen: Fagbokforlaget.
Kulbrandstad, L. & Laursen, H. P. (2018). Flerspråklige elever møter skolens tekstunivers. I A.K.H. Gujord og G. T. Tanden (Red.), Norsk som andrespråk - perspektiver på læring og utvikling (s. 289-310). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Ryen, E. & Palm, K. (2019). Kartlegging av språklige og faglige ferdigheter hos elever fra språklige minoriteter. I E. Selj & E. Ryen (Red.), Med språklige mionoriteter i klassen (s. 40-53). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Viberg, Å. (2004). Lexikal utveckling i ett andraspråk. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (Red.), Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s. 197-220). Lund: Studentlitteratur.
Andre dokumenter (online)
Læreplaner, kartlegging og veiledninger:
- Grunnleggende norsk for språklige minoriteter
- Veiledning. Språkkompetanse i grunnleggende norsk
- Morsmål for språklige minoriteter
NOU 2010: 7 Mangfold og mestring. Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet.