HVPBU10318 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Petter Andre Arvesen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Deltagelse i emne HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 stp.) og HVPBU10521 Kompetanse og tjenesteutvikling (15 stp.)

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • har omfattende kunnskap om tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid, organisering og samordning av tjenestetilbudene for arbeidet med barn, unge og deres familier

  • har omfattende kunnskap om utviklingstrekk innen organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier

  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til organiseringens betydning for det tilbudet til barn, unge og deres familier

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over sentrale problemstillinger, teorier og metoder for organisering av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier

  • kan identifisere og vurdere anvendelse av konvensjoner, lover og forskrifter som er førende for organiseringen av tjenstilbudet til barn, unge og deres familier

  • kan anvende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap får å sikre medvirkning i organiseringen av psykososialt arbeid

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende psykososial kunnskap som grunnlag for utvikling av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier

  • kan analysere og anvende kunnskap om innovasjonsprosesser i utvikling av psykososialt arbeidet med barn, unge og deres familier

Innhold

Hovedtema i emnet er:

  • Samordning og utvikling av helhetlige tjenester til barn, unge og deres familier

  • Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter

  • Tverrfaglig og transdisiplinært samarbeid

  • Medvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn, unge og deres familier

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3 samlinger á 3 dagers varighet (til sammen 9 dager), på dagtid. Undervisningen er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes, og danner grunnlaget for gruppeveiledningen.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 250 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i samlingene

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Prosjektoppgave, individuelt eller i grupper på 2-3 studenter.

Beskrivelse av tjenesteutviklingsprosjekt med et omfang på inntil 3000 ord.

Beskrivelsen skal være koblet til egen praksis. Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.

Sensorordning

Interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 05.02.2021.

Bjørkquist, Catharina, & Jerndahl Fineide, Mona. (2019). Organisasjonsperspektiv på samordning av helse- og velferdstjenester. Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing). https://doi.org/10.23865/noasp.66

Glavin, K., & Erdal, B. (2018). Tverrfaglig samarbeid i praksis: Til beste for barn og unge i kommune-Norge (4. utg. ed.). Oslo: Kommuneforl.

Høstmælingen, N., Kjørholt, E., Sandberg, K., & United Nations 1989. (2020). Barnekonvensjonen: Barns rettigheter i Norge (4. utgave. ed.). Oslo: Universitetsforlaget. (kap 1,3,5,16)

Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010). Barn som samfunnsborgere, til barnets beste. Oslo, Universitetsforlaget. (utdrag)

Moser, I. (2006). Mulighetsbetingelser for normalitet: Teknologi, subjektivitet og kropp i ordningen av funksjonshemminger og funksjonsdyktighet. I J.-K. Breivik & T. H. Eriksen (Red.), Normalitet. (Bind 2, s. 135-166). Oslo: Universitetsforl.

Skærbæk, E & M. Nissen (2014): Psykososialt arbeid: fortellinger, medvirkning og fellesskap. Oslo: Gyldendal akademisk. (kap 5)

Vabø, Mia og Signey Irene Vabo (Red.) (2014). Velferdens organisering. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 1-5)

I tillegg kommer litteraturforslag relatert til emnets undervisningstemaer.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:56