HVPBU10318 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Petter Andre Arvesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Deltagelse i emne HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 stp.) og HVPBU10521 Kompetanse og tjenesteutvikling (15 stp.)
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
har omfattende kunnskap om tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid, organisering og samordning av tjenestetilbudene for arbeidet med barn, unge og deres familier
-
har omfattende kunnskap om utviklingstrekk innen organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier
-
kan analysere faglige problemstillinger knyttet til organiseringens betydning for det tilbudet til barn, unge og deres familier
Ferdigheter
Kandidaten
-
kan identifisere, analysere og kritisk reflektere over sentrale problemstillinger, teorier og metoder for organisering av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
-
kan identifisere og vurdere anvendelse av konvensjoner, lover og forskrifter som er førende for organiseringen av tjenstilbudet til barn, unge og deres familier
-
kan anvende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap får å sikre medvirkning i organiseringen av psykososialt arbeid
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan anvende psykososial kunnskap som grunnlag for utvikling av tjenestetilbudet til barn, unge og deres familier
-
kan analysere og anvende kunnskap om innovasjonsprosesser i utvikling av psykososialt arbeidet med barn, unge og deres familier
Innhold
Hovedtema i emnet er:
-
Samordning og utvikling av helhetlige tjenester til barn, unge og deres familier
-
Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter
-
Tverrfaglig og transdisiplinært samarbeid
-
Medvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn, unge og deres familier
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3 samlinger á 3 dagers varighet (til sammen 9 dager), på dagtid. Undervisningen er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes, og danner grunnlaget for gruppeveiledningen.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 250 timer.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
80 % tilstedeværelse i samlingene
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Prosjektoppgave, individuelt eller i grupper på 2-3 studenter.
Beskrivelse av tjenesteutviklingsprosjekt med et omfang på inntil 3000 ord.
Beskrivelsen skal være koblet til egen praksis. Karakterregel: Bestått/Ikke bestått.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 05.02.2021.
Bjørkquist, Catharina, & Jerndahl Fineide, Mona. (2019). Organisasjonsperspektiv på samordning av helse- og velferdstjenester. Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing). https://doi.org/10.23865/noasp.66
Glavin, K., & Erdal, B. (2018). Tverrfaglig samarbeid i praksis: Til beste for barn og unge i kommune-Norge (4. utg. ed.). Oslo: Kommuneforl.
Høstmælingen, N., Kjørholt, E., Sandberg, K., & United Nations 1989. (2020). Barnekonvensjonen: Barns rettigheter i Norge (4. utgave. ed.). Oslo: Universitetsforlaget. (kap 1,3,5,16)
Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010). Barn som samfunnsborgere, til barnets beste. Oslo, Universitetsforlaget. (utdrag)
Moser, I. (2006). Mulighetsbetingelser for normalitet: Teknologi, subjektivitet og kropp i ordningen av funksjonshemminger og funksjonsdyktighet. I J.-K. Breivik & T. H. Eriksen (Red.), Normalitet. (Bind 2, s. 135-166). Oslo: Universitetsforl.
Skærbæk, E & M. Nissen (2014): Psykososialt arbeid: fortellinger, medvirkning og fellesskap. Oslo: Gyldendal akademisk. (kap 5)
Vabø, Mia og Signey Irene Vabo (Red.) (2014). Velferdens organisering. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 1-5)
I tillegg kommer litteraturforslag relatert til emnets undervisningstemaer.