SFVSPR115 Språklærer og profesjonsutøver (1.-7. trinn) (Høst 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden/delvis nettbasert
Emneansvarlig:
Astrid Elisabeth Kure
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk 2: 1.-7. trinn, Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER

Etter fullført emne har studenten:

• god kunnskap om Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk

• god kunnskap om språklæringsteorier, flerspråklighet, metoder og prinsipper for barns språklæring i et andrespråksperspektiv

• Kunnskap om dybdelæring i engelskfaget

• Kunnskap om undervisning i tverrfaglige emner

• god kunnskap om begynneropplæringen i engelsk i et andrespråksperspektiv

• god kunnskap og språkbevissthet om det engelske språket: grammatiske strukturer, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og metaspråk og språklige sammenhenger mellom engelsk, norsk og andre språk.

• god kunnskap om ulike typer tekster og deres språklige og litterære virkemidler samt normer for akademisk tekstproduksjon

• kunnskap om kritisk og reflektert bruk av kilder

• god kunnskap om den grunnleggende ferdigheten Å kunne skrive og Digitale ferdigheter i engelskfaget

• god kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring, med vekt på tilpasset språkopplæring og dybdelæring

• god kunnskap om og forståelse av sin rolle som språklærer, språkmodell og klasseleder i et språkfremmende læringsmiljø

• god kunnskap om overgangen fra begynneropplæring til siste del av barnetrinnet og overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

• god kunnskap om veiledning og vurdering som fremmer språklæring

• kunnskap om digitale verktøy og digitale læringsressurser

• innsikt i og verktøy for refleksjon over egen undervisningspraksis

• kunnskap om metoder for utviklingsarbeid i klasserommet

 

FERDIGHETER

Etter fullført emne kan studenten:

• anvende Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk i sin undervisningspraksis med vekt på engelsk som redskaps- og danningsfag

• anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk

• legge til rette for dybdelæring i engelskopplæringen

• legge til rette for at arbeid med tverrfaglig temaer bidrar til å utvikle den enkelte elevs forståelse av engelsk som et redskaps- og danningsfag

• bruke engelsk sikkert og funksjonelt, tilpasset formål, mottaker og situasjon

• være en god språkmodell og legge til rette for et språkfremmende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas

• legge til rette for at den enkelte elev utvikler sin språkbevissthet og ser språklige sammenhenger mellom engelsk og norsk og andre språk

• legge til rette for at den enkelte elev skal få oppleve, bruke og utforske språket fra første stund

• utøve en helhetlig veilednings- og vurderingspraksis og bevisstgjøre eleven i valg av læringsstrategier

legge til rette for god progresjon i språkopplæringen med tanke på overgangen fra begynneropplæring til siste del av barnetrinn og overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

• legge til rette for at eleven kan skape ulike tekster med økende grad av flyt, presisjon og sammenheng

• anvende digitale verktøy i språkopplæringen slik at eleven blir en aktiv språkprodusent

• legge til rette for å utvikle forståelse av språkbruk i et interkulturelt perspektiv

• reflektere over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap

• bruke kilder på en kritisk og etterrettelig måte

• være en aktiv bidragsyter i fagfellesskapet ved egen arbeidsplass

 

GENERELL KOMPETANSE

Etter fullført emne kan studenten:

• anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk

• utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 1.-7. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier

• utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon rundt egen undervisningspraksis samt ta i bruk ny kunnskap

• bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språklæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

 

 

 

Innhold

Emnet SFVSPR115 Språklærer og profesjonsutøver, er knyttet til Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnskoleopplæringen og Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet Emnet danner det faglige fundamentet for videre arbeid i emnet SFVKSL115 Kultur, samfunn og litteratur. Emnet er knyttet til kjerneelementene Kommunikasjon og Språklæring i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet. Det er viktig at læreren kjenner seg trygg i sin rolle som språklærer og profesjonsutøver og opparbeider beredskap for å kunne møte nye og endrede krav til språklærerens kunnskaper. Videreutvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse og fagdidaktisk refleksjon er en integrert del av emnet. På denne måten legger emnet grunnlaget for at språklæreren skal se sin kompetansebygging som en livslang prosess.

Videre har emnet fokus på språklærerens rolle i et fagfellesskap ved egen skole og i samhandling med andre språklærere. Emnet tar utgangspunkt i studentens undervisningserfaring og fokuserer på bevisstgjøring og videreutvikling av undervisningspraksis. Gjennom hele emnet legges det vekt på utvikling av egen språkferdighet.

Emnet har følgende innhold:

• Kunnskapsløftet, både Overordnet del og Læreplan i engelsk med vekt på kjerneelementene i faget

• teorier språkopplæringen samt valg og anvendelse av hensiktsmessige metoder innenfor engelskopplæringen, barns språklæring og læringsstrategier i et andrespråksperspektiv

• overgangen fra begynneropplæring til siste del av barnetrinn og overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

• en helhetlig og tilpasset opplæring i et språklæringsperspektiv

• øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig kommunikasjon

• utvikling av hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk, grammatiske strukturer, ulike typer tekster, språklige og litterære virkemidler og kulturelle konvensjoner for språkbruk

• den grunnleggende ferdigheten Å kunne skrive

• vurdering og anvendelse av pedagogiske digitale læringsressurser og ressurser i engelskopplæringen

• en helhetlig og læringsfremmende vurderings- og veiledningspraksis

• erfaringsdeling og refleksjon over egen undervisningspraksis

• anvendelse av relevant fag- og forskningsbasert litteratur i egen praksis og som ressurs i fagfellesskap

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger á 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform benyttes og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning vil anvendes også.

I emnet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, av 1 ukes varighet. Det er arbeidskrav knyttet til studieoppholdet. For de som ikke deltar, vil det være selvstudium og tilsvarende arbeidskrav innenfor et gitt tema.

Selvstudium, individuelt og i grupper, er en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever. Erfaringsdeling og presentasjoner for medstudenter og kolleger ved egen arbeidsplass er også viktige læringsformer. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning og tilbakemelding. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

 

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet. Lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk (evt. må ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 2 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.

  • Arbeidsmappe med 3 tekster (individuell, skriftlig). Tekstene spesifiseres i semesterplanen.

  • Oppgavesett tekstkompetanse (individuelt, skriftlig).

  • Arbeid med fag- og forskningslitteratur. Presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass (individuell/i par, muntlig) med etterfølgende diskusjon som dokumenteres i et refleksjonsnotat (individuelt, skriftlig/publisering for medstudenter).

  • Bok-kafé (i grupper, muntlig).

Eksamen

Individuell 5-timers skriftlig eksamen Skriftlig skoleeksamen som bygger på et forberedt tema. Temaet bekjentgjøres på læringsplattformen to uker før eksamen.

Tillatte hjelpemidler er engelsk - engelsk ordbok, Læreplan i engelsk og PC.

 Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F.

Sensorordning

Eksamensbesvarelsen vurderes av en intern og en ekstern sensor eller to interne sensorer.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 06. januar 2020. Det tas forbehold om endringer frem til semesterstart.

Dumas, F. (2004): Funny in Farsi, A Memoir of Growing Up Iranian in America, Random House Trade.

Dickens, C. (2012): Oliver Twist, Puffin Classics.

Flogenfeldt,M. E. & Lund, R.E, (2016) English for teachers and learners, Cappelen Damm Akademisk.

Leaver,B.L.,Ehrman,M. & Shektman, B. (2005): Achieving Succsess in Second Language Aquisition, Cambridge UP.

Core corriculum (overordnet del): https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=eng

Læreplan i engelsk: https://www.udir.no/lk20/eng01-04

Munden, Julia (2014): Engelsk på mellomtrinnet, Gyldendal.

Munden, J. & Myhre, A. (3rd edition, 2015): Twinkle Twinkle, Høyskoleforlaget.

Pinter, Annamaria. (2017): Teaching Young Language Learners, Oxford UP.

White, E.B. (2012): Charlotte's Web, Trophy Newbery.

 

Kompendium, online i Canvas: Artikler og tilleggsmateriale

Alle studenter anbefales å ha en engelsk/engelsk ordbok.  Det gjøres oppmerksom på at ved eksamen tillates kun papirutgave.

Papirutgaver:

MacMillan Dictionary

Oxford Advanced Learner's Dictionary

Collins Concise Dictionary

Dictionary of Contemporary English


Til oppslag og supplement:  

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2012): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Teaching, Pearson English Language Teaching

Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP.

Lightbown, P.M. & Spada, N. (2003): How languages are learned, Oxford University Press.

Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget.

 

Digitale utgaver:

MacMillan Dictionary: http://www.macmillandictionary.com/ (med tilgang til synonymordbok)

Longman: http://getintopc.com/softwares/education/longman-dictionary-of-contemporary-english-free-download/

Oxford: http://getintopc.com/softwares/education/oxford-advanced-learners-dictionary-free-download/  

Dictionary of collocations, f. eks.  http://www.ozdic.com/ 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:05:30