SFVF1KSP20 Fransk 1: Kommunikasjon og språklæring (5.-10. trinn) (Høst 2020)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Nettbasert
Emneansvarlig:
Anje Müller Gjesdal
Undervisningsspråk:
Fransk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Fransk 1: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Ingen.

Anbefalte forkunnskaper

Fransk nivå A1, jamfør Det felles europeiske rammeverket for språk

Undervisningssemester

1.semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har

• grunnleggende kunnskap om fransk uttale og grammatikk

• kunnskap om ulike digitale verktøy knyttet til lytteforståelse og muntlig fransk, samt hvordan disse kan brukes i undervisningen

• kunnskap om sentrale sider ved fransk dagligliv og skikker i Frankrike og andre franskspråklige områder.

• kunnskap om ulike læringsressurser og vurderingsformer i henhold til gjeldende læreplan

 

Ferdigheter

Studenten kan:

• kommunisere med god uttale og intonasjon på fransk og har et godt basisordforråd

• gjøre rede for grunnelementene i fransk grammatikk

• besitter forkunnskaper og læringserfaringer i fransk som kan anvendes i en undervisningssituasjon

• forstår hvordan kunnskap om språk og språkopplæringsprosessen i et kulturelt og interkulturelt perspektiv kan bidra til å gjøre elevene bedre i stand til å lære språk.

 

 

Generell kompetanse

Studenten kan:

• undervise muntlig og skriftlig fransk, samt formidle sentrale sider ved fransk og fransktalende kultur tilpasset målgruppen

• finne fram til relevante læringsressurser som kan inngå i en undervisningssituasjon

• bruke egnede digitale verktøy i språkundervisningen

Innhold

Emnet tar særlig for seg kjerneelementene Kommunikasjon og Språklæring og flerspråklighet i Læreplan i fremmedspråk i Kunnskapsløftet, samt kjerneelementene i Språk og teknologi.

Emnet gir en grunnleggende innføring i fransk uttale og grammatikk. Det legges stor vekt på muntlige språkferdigheter knyttet til bruk av ulike digitale verktøy for å styrke lytteferdigheten og muntlig kompetanse, i ulike kommunikative situasjoner. Dagligliv og skikker i franskspråklige områder tematiseres gjennom bruk av forskjellige typer tekster og media.

Studentene blir bevisste på hvilke forkunnskaper og læringserfaringer de selv og elever i franskklasserommet besitter, og hvordan de kan bruke disse og bygge videre på dem i språklæringsprosessen. Det settes søkelys på hvordan kunnskap om språk, samt utforskning av egen og andres språklæring, gjør elevene bedre i stand til å lære språk. Emnet tar for seg hvordan man kan arbeide med ferdighetstrening og kulturforståelse sammen med elever.

Det samlede innholdet i undervisningen gjør studentene i stand til å oppnå en grunnleggende forståelse av det franske språket og en undervisningskompetanse i fransk i skolen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester. Undervisningen foregår i nettmøter én-to ganger i uken. Grunnlagsdokumenter, studiemateriell, oppgaver, samt annen relevant informasjon om emnet publiseres på høgskolens læringsplattform Canvas. Selvstudium inngår i læringsformene.

Undervisning i emnet er basert på bruken av muntlige og skriftlige ressurser (skriftlige tekster, tegneserier, podkast, videosnutter), som er utgangspunkt for øvinger i ulike situasjoner (dialog, rollespill, korte presentasjoner og lignende). Slik utvikler studenten sine kommunikative og interkulturelle ferdigheter.

Det legges vekt på læreplanverkforståelse og arbeid med de grunnleggende ferdighetene i franskopplæringen. Det legges også opp til å diskutere språkdidaktiske problemstillinger og undervisningsopplegg i fransk for elever på ungdomstrinnet.

Det legges vekt på å skape et digitalt læringsmiljø der studentene kan samarbeide og bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap. Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for veiledning og tilbakemelding på nettet.

Arbeidsomfang

Det er forventet at studenten bruker om lag 420 timer i alt på dette emnet.

Praksis

Ingen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

• En skriftlig oppgave på maks 500 ord (utenom bibliografi) om et tema knyttet til undervisningen, dette i avtale med faglærer. Oppgaven leveres på høgskolens læringsplattform.

• 50% obligatorisk deltakelse i nettmøtene

Før studenten kan framstille seg til eksamen må arbeidskravet være levert innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og være godkjent av faglærer.

Eksamen

Muntlig eksamen. Varighet: 20 min.

Muntlig eksamen gjennomføres på nettet via læringsplattform.

Karakterskala A-F.

 

Sensorordning

To interne sensorer eller én intern og én ekstern sensor.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert januar 2020. Med forbehold om endringer før studiestart.

Fløttum, Halvorsen, Lorentzen (2007): Fransk språklære, Fagbokforlaget, Bergen, 2007

Fløttum, Halvorsen, Lorentzen (2007): Arbeidsbok med fasit til Fransk språklære, Fagbokforlaget, Bergen, 2007

 

Til oppslag og supplement:

Læringsressurser på Fremmedspråkspråksenterets nettsider: https://www.fremmedspraksenteret.no/nor/fremmedspraksenteret/larings---ressurser


Læreplan i fremmedspråk (2006 fellesfag):
https://www.udir.no/kl06/FSP1-01/Hele/Kompetansemaal/fremmedsprak-niva-i

 

Læreplan i fremmedspråk (2020 fellesfag): https://www.udir.no/kl06/FSP1-01/Hele/Kompetansemaal/fremmedsprak-niva-i

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:54