LSKDIGK119 Profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere i videregående opplæring (Høst 2020)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Nettbasert
- Emneansvarlig:
- Marianne Hagelia
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Profesjonsfaglig digital kompetanse 11.-13. trinn (30 studiepoeng)
Videreutdanning for lærere
Anbefalte forkunnskaper
Det er en fordel med grunnleggende verktøykunnskap innenfor Microsoft Office 365 (Word, Excel, PowerPoint og OneNote).
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap Kandidaten
forstår hvordan den digitale utviklingen utvider og forandrer fagets innhold, begrepsapparat, vurderingsformer og arbeidsmetoder - samt påvirker verden og samfunnet
forstår hvordan den digitale utviklingen skaper behov for kritisk vurdering, organisering og økt mulighet for tilgang til og deling av faglig kunnskap
forstår hvilken påvirkning digital utvikling har på barn og unges oppvekstmiljø, utvikling og identitet
forstår hvordan utvikling av lesing, regning, skriving og muntlige ferdigheter i fag og på tvers av fag endrer seg i digitale omgivelser
forstår grunnleggende prinsipper i algoritmisk tankegang og betydning dette har for digitalisering av samfunnet
har et bredt repertoar av arbeidsmetoder i digitale omgivelser
har innsikt i hvordan samhandling i digitale omgivelser utvider kommunikasjonsrommet, samt utfordrer og forandrer tradisjonelle relasjoner læreren inngår i
forstår hvordan digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser kan bidra til å motivere og støtte elevenes læringsprosess
kjenner til relevant forskning om og metoder for integrering av digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser i undervisning
Ferdigheter Kandidaten
kan anvende digitale læremidler og læringsressurser til å støtte utviklingen av alle fem grunnleggende ferdigheter i fag og på tvers av fag
kan anvende og undervise i regler om opphavsrett, personvern, datasikkerhet, kildekritikk og riktig bruk av kilder
kan undervise i og selv utvise god dømmekraft i digitale omgivelser
kan avdekke digital mobbing, krenkelser og uønskede hendelser samt jobbe forebyggende i klasserommet
kan anvende sin fagkunnskap og kunnskap om læreprosesser for å designe og utvikle egne digitale læremidler og læringsforløp
kan motivere til lærelyst gjennom tydeliggjøring av læringsmål og ved å benytte varierte tilbakemeldings- og vurderingsformer for læring i digitale omgivelser
kan vurdere muligheter som digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser gir for tilpasset opplæring og spesialundervisning
kan benytte ulike digitale arenaer til å støtte samhandling og utvikle gode relasjoner til elever, kollegaer, ledelse og andre relevante aktører
kan reflektere over betydningen digitale arbeidsmetoder, vurderingsformer, læremidler, læringsressurser og uttrykksformer har for egen profesjonsutøvelse
Generell kompetanse Kandidaten
kan anvende og videreutvikle egne digitale ferdigheter
kan tilrettelegge for utvikling av elevers digitale ferdigheter som redskap for læring
kan tilrettelegge for elevenes læring i fag og på tvers av fag ut fra samspill mellom faglig innhold, kompetansemål, digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser
kan utvikle og administrere egen digitale identitet og være bevisst på egen atferd på digitale arenaer
kan veilede elever i utvikling av deres digitale identitet og skaper rammene for ansvarlig samhandling i digitale omgivelser
kan tilpasse rollen som lærer til ulike aktiviteter og variere mellom rollen som veileder, retningsgiver, deltaker og formidler i digitale omgivelser
kan kritisk drøfte digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser i et faglig fellesskap med henblikk på utvikling av fag, undervisning og skolekultur
kan utvikle elevers ferdigheter i kommunikasjon og samhandling
kan fremme den enkelte elevs læringslyst, motivasjon og tro på egne muligheter for å lære, skape, samhandle og dele i digitale omgivelser
kan delta på digitale arenaer og bruker profesjonelle nettverk for egen læring og utvikling, og for kunnskapsdeling mellom kollegaer
kan selvstendig videreutvikle egen profesjonsfaglige digitale kompetanse og bidra til elevenes, skolens, kollegaenes og lærerprofesjonens utvikling i samsvar med digitale endringer i samfunnet
Innhold
Emnet tar for seg følgende moduler:
Digital studieteknikk
Informasjonskompetanse
IKT og læring
Digital dømmekraft
Kompetanseheving i skolen
Grunnleggende ferdigheter
Digitale presentasjoner
Multimedia i undervisning
Kommunikasjon og samarbeid
Dybdelæring og metakognisjon
Undervisnings- og læringsformer
Emnet benytter varierte arbeidsformer for å fremme utivkling av læreres programfaglige digitale kompetanse. Arbeidsformene som anvendes er relevante for arbeidsoppgaver studentene står overfor i sin hverdag som lærere i videregående opplæring. Undervisning gjennomføres via Canvas læringsplattform og ved bruk av video- og digitale læringsressurser. Det gis læringsstøtte i arbeid i emnet, og i utviklingen av profesjonsfaglig digital kompetanse.
Arbeidsomfang
20 timer per uke.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er ingen arbeidskrav knyttet til emnet.
Eksamen
Individuell eksamen bestående av følgende 10 eksamensmapper:
Digital studieteknikk
Informasjonskompetanse
IKT og læring
Digital dømmekraft
Kompetanseheving i skolen
Grunnleggende ferdigheter
Digitale presentasjoner
Multimedia i undervisning
Kommunikasjon og samarbeid
Dybdelæring og metakognisjon
Alle komponenter skal leveres gjennom Canvas læringsplattform (LMS).
Enkelte mappebidrag kan etter avtale med emneansvarlig gjennomføres i gruppe.
Alle 10 eksamensmappermapper må være bestått for å få karakter i emnet.
Karakterregel: Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.
Litteratur
Litteraturen ligger tilgjengelig i læringsplattformen under de ulike modulene i emnet.