HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (Høst 2021–Vår 2022)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Heidi Aarum Hansen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Kandidaten

  • kan kritisk vurdere og anvende kunnskap om psykososial helse til å formulere og strukturere faglige resonnementer

  • har omfattende kunnskap om ulike beskyttelsesfaktorer og risikofaktorer som fremmer og hemmer utvikling av psykososial helse

  • har omfattende kunnskap om reaksjoner og uttrykk for psykososiale utfordringer hos barn og unge

  • har omfattende kunnskap om ulike perspektiver på barndom

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • kan analysere forståelsesmåter som fremmer god psykososial helse hos barn og unge

  • kan identifisere individuelle uttrykk for psykososiale utfordringer hos barn og unge

  • kan anvende både teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om samfunnsmessige forhold som påvirker barn og unges psykososiale helse

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende og kritisk reflektere over kunnskap om barn og unges psykososiale helse knyttet til eget arbeid, og i samarbeid med andre instanser/profesjoner

  • kan identifisere og analysere forholdet mellom individ og samfunn som påvirker barn og unges psykososiale helse

Innhold

Hovedtema i emnet er:

  • hvordan forstå og anvende ulike teorier om barn og unges psykososiale helse
  • kunnskapssyn som påvirker forståelsen av psykososial helse
  • perspektiver på barndom
  • konsekvenser for egen yrkesutøvelse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 4-5 samlinger av 3 dagers varighet (tilsammen 15 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på tradisjonell undervisning og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer trekkes inn i undervisningen. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn.

Arbeidsomfang

Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 520 timer

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i samlinger

  • Individuell skriftlig oppgave på maks 1500 ord

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave, 4000 ord (+/- 10%).

Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærere. Karakterregel: A - F.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. 

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert desember 2020.

Askeland, G.A. (red.). (2011). Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: universitetsforlaget

Borge, A. I. H. (2018). Resiliens: Risiko og sunn utvikling: Gyldendal Akademisk.

Eide, K. (2020). Barn på flukt: Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger: Gyldendal Akademisk.

Feiring, I.R.K. et al (red.). (2018). Kritiske perspektiver i helsefagene. Utdanning, yrkespraksis og forskning. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Frønes, I. (2018). Den krevende barndommen. Om barndom, sosialisering og politikk. Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Hertz, S. (2010). It´s a crack in everything, that is how the light gets in. I: Svend Brinkman (red.). Det diagnosticerende liv. Klim Forlaget 2010: 75-94.

Hertz, S., & Glomnes, J. J. (2011). Barne- og ungdomspsykiatri: nye perspektiver og uante muligheter. Oslo: Gyldendal akademisk.

Kirkengen, A.L. og A.B. Næss. (2015). Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo: universitetsforlaget

Kvale Sørenssen, Abebe og Ursin. (2021). Barndomsstudier i norsk kontekst. Oslo: Gyldendal akademisk.

Larsen, Luthen og Ulla (red.). (2021). Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsrettet veiledning. Oslo: Gyldendal akademisk.

Seland, M. (2010). Barndomsforskning i dag: med særlig vekt på "Politics of childhood". Barn, 28(2010)nr. 2, 65-79.

Skærbæk, E., Nissen, M., & Sjödahl, A. (2014). Psykososialt arbeid: fortellinger, medvirkning og fellesskap. Oslo: Gyldendal akademisk.

Straand, S. (2011). Samhandling som omsorg: tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge. Oslo: Kommuneforlaget

Svalastog, A.L., Kristoffersen, N.J., og H. Lile. (red.). (2019). Psykososialt arbeid. Oslo: Gyldendal.

Ulland, E., & Thorød, A. B. (2015). Psykisk helse: nye arenaer, aktører og tilnærminger. Oslo: Universitetsforlaget.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:50