HVPBU10119 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (Høst 2021–Vår 2022)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Heidi Aarum Hansen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten
-
kan kritisk vurdere og anvende kunnskap om psykososial helse til å formulere og strukturere faglige resonnementer
-
har omfattende kunnskap om ulike beskyttelsesfaktorer og risikofaktorer som fremmer og hemmer utvikling av psykososial helse
-
har omfattende kunnskap om reaksjoner og uttrykk for psykososiale utfordringer hos barn og unge
-
har omfattende kunnskap om ulike perspektiver på barndom
Ferdigheter
Kandidaten kan
-
kan analysere forståelsesmåter som fremmer god psykososial helse hos barn og unge
-
kan identifisere individuelle uttrykk for psykososiale utfordringer hos barn og unge
-
kan anvende både teoretisk og erfaringsbasert kunnskap om samfunnsmessige forhold som påvirker barn og unges psykososiale helse
Generell kompetanse
Kandidaten
-
kan anvende og kritisk reflektere over kunnskap om barn og unges psykososiale helse knyttet til eget arbeid, og i samarbeid med andre instanser/profesjoner
-
kan identifisere og analysere forholdet mellom individ og samfunn som påvirker barn og unges psykososiale helse
Innhold
Hovedtema i emnet er:
- hvordan forstå og anvende ulike teorier om barn og unges psykososiale helse
- kunnskapssyn som påvirker forståelsen av psykososial helse
- perspektiver på barndom
- konsekvenser for egen yrkesutøvelse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 4-5 samlinger av 3 dagers varighet (tilsammen 15 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på tradisjonell undervisning og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer trekkes inn i undervisningen. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 520 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
-
80 % tilstedeværelse i samlinger
-
Individuell skriftlig oppgave på maks 1500 ord
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave, 4000 ord (+/- 10%).
Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærere. Karakterregel: A - F.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert desember 2020.
Askeland, G.A. (red.). (2011). Kritisk refleksjon i sosialt arbeid. Oslo: universitetsforlaget
Borge, A. I. H. (2018). Resiliens: Risiko og sunn utvikling: Gyldendal Akademisk.
Eide, K. (2020). Barn på flukt: Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger: Gyldendal Akademisk.
Feiring, I.R.K. et al (red.). (2018). Kritiske perspektiver i helsefagene. Utdanning, yrkespraksis og forskning. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Frønes, I. (2018). Den krevende barndommen. Om barndom, sosialisering og politikk. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Hertz, S. (2010). It´s a crack in everything, that is how the light gets in. I: Svend Brinkman (red.). Det diagnosticerende liv. Klim Forlaget 2010: 75-94.
Hertz, S., & Glomnes, J. J. (2011). Barne- og ungdomspsykiatri: nye perspektiver og uante muligheter. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kirkengen, A.L. og A.B. Næss. (2015). Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo: universitetsforlaget
Kvale Sørenssen, Abebe og Ursin. (2021). Barndomsstudier i norsk kontekst. Oslo: Gyldendal akademisk.
Larsen, Luthen og Ulla (red.). (2021). Tillit, tenkning og trøbbel i profesjonsrettet veiledning. Oslo: Gyldendal akademisk.
Seland, M. (2010). Barndomsforskning i dag: med særlig vekt på "Politics of childhood". Barn, 28(2010)nr. 2, 65-79.
Skærbæk, E., Nissen, M., & Sjödahl, A. (2014). Psykososialt arbeid: fortellinger, medvirkning og fellesskap. Oslo: Gyldendal akademisk.
Straand, S. (2011). Samhandling som omsorg: tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge. Oslo: Kommuneforlaget
Svalastog, A.L., Kristoffersen, N.J., og H. Lile. (red.). (2019). Psykososialt arbeid. Oslo: Gyldendal.
Ulland, E., & Thorød, A. B. (2015). Psykisk helse: nye arenaer, aktører og tilnærminger. Oslo: Universitetsforlaget.