LSNM10216 Naturfaglige og matematiske aktiviteter i barnehagen (Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, studiested Halden.
- Emneansvarlig:
- Adrian Kristinsønn Jacobsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Naturfag og matematikk i barnehagen (30 stp).
Absolutte forkunnskaper
Bestått emnet LSNM10116 Naturfag og matematikk i barnehagen (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om realfagsdidaktikk i barnehagen
- fordypet kunnskap om utvalgte matematiske og naturfaglige temaer i barnehagen
- innsikt i barns begrepsdannelse i naturfag og matematikk
- kjennskap til eksterne realfaglige ressurser som barnehagene kan benytte
Ferdigheter
Studenten kan
- planlegge og gjennomføre realfaglige aktiviteter i barnehagen.
- bruke matematikk i naturfagsaktiviteter
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere realfagsdidaktisk aktiviteter i barnehagen
- stille produktive spørsmål som utgangspunkt for utforskning
- legge til rette for barnas utforskning og forståelse for naturfaglige fenomener
- bruke baklengs og fremlengs planlegging av realfaglige aktiviteter
- bruke programmering som en didaktisk metode for å utforske matematikk og teknologi
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere faglige problemstillinger og behersker realfaglige uttrykksformer som er relevante for barn
- kan bidra til å utvikle den realfaglige kompetansen ved egen barnehage
- innehar egenskapene som kjennetegner en god realfagsbarnehagelærer
Innhold
- Programmering i barnehagen
- Helse og ernæring
- Lys, lyd, luft og vann
- Energi
- Teknologi
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil være delvis nettbasert og delvis samlingsbasert med tre fysiske samlinger. Hver samling skal være på to dager.
Undervisnings- og læringsformer veksler mellom forelesning, aktiviteter, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum og arbeid mellom samlingene.
Arbeidsomfang
Emnet har oppstartsamling i januar og forventet studieinnsats i emnet er 15-20 timer i uken inkludert undervisning.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk oppmøte på 80% av undervisningen
- Et utviklingsarbeid knyttet til egen barnehage etter nærmere beskrivelser, inkludert skriftlig innlevering og muntlig presentasjon i grupper
- Planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere realfaglig opplegg i egen barnehage med aktiviteter og fagstoff fra både matematikk og naturfag, inkludert skriftlig innlevering + muntlig presentasjon i grupper
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen
Varighet: ca. 30 minutter
Ingen tillatte hjelpemidler.
Karakterregel: A-F.
Plagiatkontroll
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold
Sensorordning
Intern sensur med to sensorer.
Evaluering av emnet
Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutting av studiet.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 21.06.2017.
Bøker:
- Broström, S., & Frøkjær, T. (2016). Realfag i barnehagen. Oslo: Pedagogisk forum
- Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godée, C. (2016). Barn og naturvitenskap (A. Manger, Trans.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
- Solem, I. H., Alseth, B., & Nordberg, G. (2010). Tall og tanke - Matematikkundervisning på 1. til 4. trinn. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
- Synnes, K., Lea, A., Holter, K., Hilmo, I., & Langholm, G. (2011). Forskerfrøboka : barn og natur. Bergen: Fagbokforl.
Temahefter:
- Lysklett, O. B. (2006). Temahefte om natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
- Reikarås, E. (2008). Temahefte om antall, rom og form i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Ekstra utdelt materiale fra faglærerne.