LSKPROG218 Programmering i skolen (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
7.5
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Nettbasert
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Programmering i skolen 1.-10 trinn. Kompetanse for kvalitet (15 studiepoeng).

Absolutte forkunnskaper

Bestått e,mnet Introduksjon til programmering i skolen (7,5 studiepoeng) eller tilsvarende. 

Undervisningssemester

2. semester (vår). 

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten kjenner til

  • flere tekstbaserte programmeringsspråk
  • enkel HTML og bruk av CSS (Cascading Style Sheets)
  • noen nett-tjenester for produksjon av app'er
  • noen ulike typer sensorer, programmeringsenheter og fysiske objekter
  • og kan ta i bruk noen ulike typer programmer for simulering av fysiske objekter 


Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre undervisning knyttet til simulering av fysiske objekter for å løse ulike typer problembaserte oppgaver
  • planlegge og gjennomføre undervisning som tar i bruk tekstbaserte programmeringsspråk for å arbeide med enkeltfag, tverrfaglige tema og problembaserte oppgaver
  • designe en app som skal løse et predefinert problem

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjøre rede for hvorfor programmering og koding er viktig for å forstå hvordan et digitalisert samfunn fungerer og hvordan algoritmer påvirker vår hverdag
  • kan gjøre rede for hvordan digitalisering påvirker og endrer samfunnet, og dermed skolens mål og verdier
  • kan reflektere over hvordan programmering kan styrke samarbeid og dybdelæring, og stimulere entreprenørskap og kreativitet
  • er i stand til å planlegge og undervise i valgfaget "Programmering" på ungdomstrinnet.

Innhold

Emnet fokuserer på praktisk arbeid med tekstbasert programmering og simulering av fysiske objekter (både ved bruk av blokkbasert og tekstbasert programmering), og hvordan man kan arbeide, både tverrfaglig og i enkelte fag, med temaet i skolen. 

Organisering av innhold i emnet: https://hiof.instructure.com/courses/713/

Undervisnings- og læringsformer

All undervisning, veiledning og vurdering er nettbasert. 

Arbeidsformer som vil bli brukt er digitale undervisningssekvenser, screencast, praktisk, individuelt arbeid (øving og oppgavearbeid) samt arbeid med obligatoriske mappeoppgaver.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er totalt ca. 195 timer.

Praksis

Det er ikke knyttet praksis til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det legges opp til 12 uker med innlevering annenhver uke. 
Individuell innleveringsmappe består av 3 multiple choice og 3 praktiske oppgaver som vurderes til godkjent/ikke godkjent.

For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent senest 3 uker før eksamen.

Eksamen

Individuell praktisk semesteroppgave.
Semesteroppgaven vil bestå i å løse et problem gjennom å lage et produkt ved programmering, og lage en refleksjonsvideo med talking head der man svarer på gitte vurderingskriterier.

Karakterregel: A-F.

Plagiatkontroll
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold.

Litteratur

Litteraturlisten er under arbeid og vil publiseres snarest. 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:04:10