LSKMAT2Y18 Geometri og økonomi for yrkesfaglærere (Vår 2019)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Halden.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Matematikk for yrkesfaglærere 11.-13. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 stp.)

Absolutte forkunnskaper

Ingen utover opptakskravet til studiet.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen utover opptakskravet til studiet.

Undervisningssemester

Vår 2019.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Studenten

  • har inngående undervisningskunnskap i matematikken elevene arbeider med på 1P-Y, geometri og økonomi i digitale omgivelser.
  • har kunnskap om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning i digitale omgivelser i yrkesfagklasser.
  • har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i yrkesfagene.
  • har kunnskap om å uttrykke seg muntlig, lese og uttrykke seg skriftlig og kunne bruke digitale verktøy i matematikkfaget.
  • har kunnskap om et bredt metoderepertoar for undervisning i matematikk og i digitale omgivelser, med digitale læremidler og læringsressurser, med vekt på relevans for elever på ulike yrkesfaglige program.

 
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på 1P-Y med fokus på variasjon, relevans og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis, analogt og digitalt.
  • har gode praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget, og kompetanse til å fremme slike ferdigheter og motivasjon for faget hos elevene med ulike yrkesinteresser.
  • kan bruke analoge og digitale arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet, motivasjon og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser, argumenter og bevis.
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder særlig knyttet til geometri og økonomi for 1P-Y.
  • kan fremme den enkelte elevs læringslyst, motivasjon og tro på egne muligheter for å lære, skape, samhandle og dele i digitale omgivelser.
  • kan bruke sin fagkunnskap og kunnskap om læreprosesser for å designe og utvikle egne læremidler og læringsforløp.
  • kan kombinere ulike didaktiske metoder med digital teknologi, digitale læremidler og læringsressurser på en nyskapende og kreativ måte for å skape varierte og tilpassede læringsaktiviteter.  


Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling.
  • har innsikt i matematikkfagets rolle innenfor yrkesfag og i samfunnet for øvrig.
  • har innsikt i matematikkfagets betydning og relevans for deltakelse i et demokratisk samfunn.

Innhold

Det matematikkfaglige arbeidet vil være sentrert omkring 1P-Y (11.-13. trinn) matematikk, spesielt geometri og økonomi. Der inngår:

- Geometri:

  • Formlikhet, målestokk og Pytagoras.
  • Løse oppgaver/problem med lengde, vinkel, areal og volum, på papir og digitalt.
  • Bruke forskjellige måleenheter, måleredskap, usikkerhet i måling.
  • Tolke og bruke skisser/arbeidstegninger på aktuelle problemstillinger.

- Økonomi:

  • Indeksregning - prisindeks, kroneverdi, reallønn, nominell lønn, inntekt, skatt og avgifter.
  • Sette opp budsjett og regnskap ved hjelp av regneark.
  • Vurdere forbruk og bruk av kredittkort.
  • Lån og sparing.

Dette knyttes nært til praktisk tilrettelegging av undervisning, til det å forstå og beskrive elevenes måter å bruke matematikk på, og til elevenes utvikling av matematiske forståelse.

Det matematikk-didaktiske arbeidet vil gi studentene innsikt og kompetanse i å planlegge, gjennomføre, reflektere over og vurdere undervisning med tanke på bred utvikling av elevers faglige kompetanse. Analoge og digitale fagmetodiske problemstillinger inngår som en viktig del av studiet, som det å bruke og drøfte ulike læringsmiljøer, undervisningsmetoder, hjelpemidler, lærebøker. Der inngår:

  • Kommunikasjon i matematikk, ulike modeller, språk av 1. og 2. orden.
  • Å uttrykke seg muntlig og skriftlig i matematikk; å begrunne, argumentere og utføre enkle bevis.
  • Overgang fra ungdomsskole og videregående innenfor de relevante fagområdene.
  • Flipped Classroom.
  • Problemløsning og undersøkende virksomhet.
  • Bruk av digitale verktøy og arbeidsmåter.
  • FYR - NDLA.no.

 

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er samlingsbasert med 6 samlinger á en dag våren 2019. Hver dag er på 6 timer og varer fra kl 09:00 til 15:00. Det benyttes elektronisk læringsplattform. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring.

En vesentlig del av læringen er knyttet til erfaringsdeling og relasjonskompetanse. Slike ferdigheter og kompetanse kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med blant annet medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen.

Arbeidsomfang

Ca. 400 timer. 

Praksis

Ingen

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % deltakelse på undervisningen.
  • Retteoppgaver - Faglige og didaktiske oppgaver som gjøres underveis i studiet. Det må leveres 4 av 6 Retteoppgaver. hver retteoppgave må være på minst to (2) sider.
  • Rapport om Flipped Classroom i forbindelse med planlegging og gjennomføring av undervisning. En individuell, skriftlig oppgave som leveres og vurderes av faglærer. rapporten skal være på maksimalt 10 sider. 

Arbeidskravene skal leveres til fastsatte frister og må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen på ca. 30 minutter.

Studenten eksamineres i de to ulike temaene. Det gis ingen forberedelsestid.

Ingen hjelpemidler tillatt

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F. 

Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor. 

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Oppdatert litteraturliste vil foreligge innen 1. juni.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:05:22