HVPBU10517 Kompetanse og tjenesteutvikling (Høst 2019–Vår 2021)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- HiØ VIDERE
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Petter Andre Arvesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Deltagelse i emne HVPBU10119
Undervisningssemester
1.- 4. semester (høst-vår-høst-vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om utvikling av faglig og personlig kompetanse innen psykososialt arbeid med barn og unge
- kan gjøre rede for ulike metoder for utvikling av kunnskaper og ferdigheter, og forholdet mellom disse
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere eksisterende teorier og metoder innen psykososialt arbeid med barn og unge
- gjennomføre et selvstendig utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med aktuelle etiske normer
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor psykososialt arbeid
- bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser i utvikling av tjenestetilbudet til barn unge
Innhold
Emnet fokuserer på utvikling av kunnskap, tjenestetilbud, faglig og personlig kompetanse. Oppmerksomheten skal være rettet mot utvikling av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i praksis og forholdet mellom disse. Refleksjon og veiledning knyttet til egen praksis og konkrete utviklingsprosjekter er sentralt i emnet.
En forutsetning for å kunne avlegge eksamen i emnet er at studenten har bestått de øvrige emnene i studiet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet Kompetanse og tjenesteutvikling går over alle fire semestre, parallelt med studiets øvrige emner, og er knyttet til deltagelse i studie- og veiledningsgrupper (se studieplanens avsnitt Studiets oppbygging og innhold).
Veiledningen fokuserer på studentenes egne erfaringer, som grunnlag for videreutvikling av studentenes yrkesutøvelse. Problembaserte læringsprinsipper er sentrale. Veiledningsgruppene samles 3-4 ganger pr. semester (12-16 samlinger i løpet av studiet). Gruppeinndeling gjøres med fokus på tverrfaglighet.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 400 timer
Praksis
Praksis går over alle fire semestre og studenten skal gjennomføre minimum 300 timer praksis pr. år (ca.1 dag pr. uke i 8 mnd. pr. år). Praksisplass kan være egen arbeidsplass eller et egnet praksissted som studenten finner selv, eller etter anbefaling av fagansvarlig.
Problemstillinger og tema som behandles i undervisningen skal ha en nær tilknytning til studentenes praksis (yrkesutøvelse) og / eller erfaringer fra praksis.
Veiledning på studentenes yrkesutøvelse gjennomføres i tverrfaglige grupper, med mål om å styrke samarbeidet innad i en avdeling / institusjon og mellom forvaltningsnivå. Gruppeveilederne har inngående kjennskap til det psykososiale yrkes- / fagfeltet, og det forutsettes tett samarbeid med fagansvarlige lærere.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % tilstedeværelse i samlinger på høgskolen.
- Minimum 300 timer praksis pr. år (se Praksis).
- Innlevering av 2 refleksjonsnotat på maksimalt 500 ord Første semester - innlevering av notat med forventninger til utdanningen og målsettinger for egen faglig utvikling.Fjerde semester - innlevering av notat med vurdering av eget faglig utbytte fra utdanningsløpet.
- Deltagelse på seminar hvor utviklingsprosjektet skal presenteres.
Skriftlige arbeidskrav må leveres innen nærmere fastsatte frister. Skriftlige arbeidskrav som vurderes til "ikke godkjent" kan omarbeides inntil to ganger. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell fagartikkel fra studentens utviklingsprosjekt, maks 6000 ord.
Karakterregel: Bestått/Ikke-bestått.
Sensorordning
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 25. juni 2018.
1000 sider selvvalgt fag- og forskningslitteratur relatert til emnets tema/problemstillinger og knyttet til egen praksis.