LSKAS10216 Andrespråkspedagogikk fordypning (Vår 2018)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Andrespråkspedagogikk 1: 1.-10.trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Fullført emnet Grunnleggende andrespråkspedagogikk (15 studiepoeng) eller tilsvarende.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har

  • innsikt i flerspråklighet som en ressurs på individ- og samfunnsplan
  • kunnskap om det norske språket på ulike språklige nivåer og i et sammenliknende perspektiv
  • kunnskap om utvikling av ordforråd i en flerspråklig kontekst
  • kunnskap om lese- og skriveutvikling på norsk som andrespråk
  • kunnskap om kartlegging og vurdering av andrespråkselevers språkferdigheter
  • kunnskap om to- og flerspråklig adferd: kodeveksling, ungdomsspråk og polylanguaging
  • grunnleggende kunnskap sjangerpedagogikk og kjennskap til relevante begreper hentet fra funksjonell grammatikk

Ferdigheter
Studenten kan

  • gjøre rede for ulike trekk i det norske språket som andrespråkselever kan streve med å tilegne seg
  • analysere og vurdere andrespråkselevers tekster i et mellomspråksteoretisk perspektiv
  • delta i diskusjoner om ulike sider ved flerspråklig opplæring og undervisning
  • forutse utfordringer for andrespråkselever når det gjelder produktive og reseptive ferdigheter
  • legge til rette for god leseopplæring for andrespråkselever med særlig vekt på forståelse, bruk av forkunnskaper og lesestrategier

Generell kompetanse
Studenten kan

  • legge til rette for opplæring i en flerkulturell kontekst der elevene har ulike førstespråk
  • reflektere over og vurdere språkets rolle i undervisning og læring i en skole preget av språklig og kulturelt mangfold
  • veilede andrespråkselever i utvikling av muntlige og skriftlige ferdigheter
  • fungere som ressursperson i et lærerkollegium når det gjelder andrespråksundervisning, samarbeid med morsmålslærer/tospråklig faglærer og hvordan fagundervisning i sterkere grad inkluderer elever med minoritetsspråklig bakgrunn

Innhold

Emnet er en utvidelse og videre fordypning av temaene i emnet Grunnleggende andrespråkpedagogikk og består av følgende temaer:
- utvikling og stimulering av ordforråd
- elevtekstanalyser
- kartlegging og vurdering av språkferdigheter
- to- og flerspråklig adferd: kodeveksling, ungdomsspråk og polylanguaging
-
teorier om literacy og literacies i et flerspråklig og flerkulturelt perspektiv
- videreutvikling av leseferdigheter
- videreutvikling av skrive- og tekstferdigheter
- språktypologi og kontrastive språkbeskrivelser
- sjangerpedagogikk

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er organisert med tre fysiske samlinger à to dager. Samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesninger, dialog, gruppearbeid, veiledning individuelt og i grupper, litteraturstudier, refleksjonsnotater knyttet til undervisning og egen praksis samt vurdering av elevtekster.

Selvstudium utgjør en vesentlig del av emnet.

HiØ benytter pr. nå Fronter som sitt digitale læringsrom, og løpende informasjon om emnet vil bli lagt ut her.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er knyttet fire arbeidskrav til emnet der de to første kan utføres i grupper:

  1. Presentere en analyse av en elevtekst skrevet av en andrespråkselev for medstudentene.
  2. Presentere ett minoritetsspråk, for eksempel arabisk, vietnamesisk, somali, persisk, polsk.
  3. Motta individuell veiledning fra faglærer
  4. Få godkjent problemstilling for prosjektoppgave som utgangspunkt for eksamen samt delta i responsgrupper i forbindelse med dette arbeidet. Problemstillingen må være innenfor ett av temaene i emnet.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell skriftlig prosjektoppgave
Kandidaten skal arbeide med prosjektoppgaven i løpet av vårsemesteret.
Oppgaven må ha et omfang på inntil 15 sider og leveres innen nærmere fastsatt frist.

Det benyttes gradert karakterskala A-F.

Ekstern og intern sensor.

Evaluering av emnet

Fagansvarlig har ansvar for gjennomføring av evaluering.

Litteratur

Litteraturlisten er siste gang oppdatert 6. juni 2017. Det kan komme endringer før semesterstart.

Bøker

Berggren, H. mfl. (2012): God nok i norsk. Språk- og skriveutvikling hos elever med norsk som andrespråk. Cappelen Damm akademisk

Bjarnø, V. & Nergård, M.E. & Aarsæther, F. (2013). Språklig mangfold og læring: didaktikk for flerspråklige klasserom. Oslo: Gyldendal akademisk

Bjerkan, KM mfl. (2013): Ordforråd hos flerspråklige barn. Pedagogiske og spesialpedagogiske utfordringer. Oslo: Gyldendal (kap. 4, 5, 6 og 7 = 90 s.)

Engen, T.O. & Kulbrandstad, L.A. (2004). Tospråklighet, minoritetsspråk og minoritetsundervisning. Oslo: Ad Notam Gyldendal  (100 s)

Flyman Mattsson, A. & Håkansson, G. (2010). Bedömning av svenska som andraspråk. En analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. Lund: Studentlitteratur AB

Gibbons, P. (2015). Scaffolding Language, Scaffolding Learning. Teaching Second Language Learners in Mainstream Classroom

Eller på svensk: Gibbons, P. (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 4. uppdaterade uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren

Laugerud, S., Askeland, N. og Aamotsbakken, B. (2014). Lesing, lekser og læring. Tilpasset opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen. Oslo: Universitetsforlaget

Monsen, M. & Randen, G.T. (2017). Andrespråksdidaktikk – en innføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Artikler fra bøker og tidsskrift

Arntzen, R., Kvifte, B.H., Hjelde A. (2017). Andrespråkselevers møte med obligatoriske leseprøver fra småskole- til mellomtrinn. NOA norsk som andrespråk nr. 1, 35-63

Dewilde, J. og Igland, M.A. (2015). «No problem, janem» En transspråklig tilnærming til flerspråklige elevers skriving. I A. Golden og E. Selj (red.) (2015). Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemmer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk (s. 109-126) (17 s)

Ekberg, L (2013) Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (red): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (20 s)

Enström, Ingegerd (2013). "Ordförråd och inlärning - med särskilt fokus på avancerade inlärare". I Hyltenstam & Lindberg (red.) Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Red.. Lund: Studentlitteratur, 2:a upplagan. Sid. 169-195. ISBN 978-91-44-07065-0.

Gabrielsen, E. (2013). Leseferdigheten til minoritetsspråklige elever. I E. Gabrielsen og R.G. Solheim (red.). Over kneiken. Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et tiårsperspektiv. Stavanger: Lesesenteret

Hvistendahl, R., Roe, A. (2009). Leseprestasjoner, lesevaner og holdninger til lesing blant elever frå språklige minoriteter. Norsk pedagogisk tidsskrift nr 4 (250-263)

Håkansson, G. (2013). Utveckling och variation – en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk. I K. Hyltenstam & I. Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (16 s).

Kulbrandstad, L. (2003). Lesing i utvikling. Bergen: Fagbokforlaget (s. 213-234) (21 s)

Lindberg, I. (2009). Conceptualizing school-related, academic language – theoretical and empirical approaches. I: Kjørven, O.K. m.fl. (red.) Teacher Diversity in Diverse Schools – Challenges and Opportunities for Teacher Education. Vallset: Oplandske Bokforlag (s. 201-218) (17s)

Laursen, H.P. (2013). Biliteracy og skriftsprogstilegnelse. Literacypraksisser i de første skoleår. I H.P. Laursen (red.). Literacy og sproglig diversitet. Aarhus: Aarhus universitetsforlag (1-48).

Tonne, Ingebjørg & Pihl, Joron (2013). Andrespråkseleven, leseprøver og litteraturbasert leseopplæring. Nordand 8, 1, (93-116). ISSN: 0809-9227

Viberg, Åke (2004): Lexikal utveckling i ett andraspråk. I Hyltenstam & Lindberg: Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (20 s.)

Andre dokumenter (online)

Læreplaner, kartlegging og veiledninger:

- Grunnleggende norsk for språklige minoriteter

- Veiledning. Språkkompetanse i grunnleggende norsk

- Morsmål for språklige minoriteter

NOU 2010: 7 Mangfold og mestring. Flerspråklige barn, unge og voksne i opplæringssystemet.

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:05:12