HVPBU10315 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Deltagelse i emne HVPBU10113 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 studiepoeng) og HVPBU10517 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og organiseringen av tjenestetilbudene for arbeidet med barn, unge og deres familier.
- har kunnskap om nye og sentrale områder innenfor organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier.
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til organiseringens betydning for det faglige tilbudet til barn, unge og deres familier.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger i organiseringen av tjenestetilbudet til barn og unge.
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvender disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer om organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn og unge.
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset tjenesteutviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere relevante fag-, yrkes-, og forskningsetiske problemstillinger innen organisering og utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.
- anvende kunnskap på nye områder for å gjennomføre utfordrende arbeidsoppgaver innen utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier.
Innhold
Hovedtema i emnet er:
- Barnets beste?
- Utvikling av helhetlige tjenester til barn og unge
- Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter
- Individuelle planer og brukermedvirkning
- Tverrfaglig samarbeid
- Brukermedvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn og unge
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager), på dagtid. Undervisningen er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes, og danner grunnlaget for gruppeveiledningen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % tilstedeværelse i samlingene på høgskolen
Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved tilstedeværelse. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 14 dager
Individuell beskrivelse av tjenesteutviklingsprosjekt på 3000 ord (+/- 10 %).
Beskrivelsen skal være koblet til sentrale problemstillinger i emnet og til egen praksis.
Oppgaven vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 06.12.2017
Aamodt, I. (2009) Grenser for makt og ansvar - Institusjonelle rammebetingelser og praktisk handling i samarbeidet mellom barneverntjenesten og psykisk helsevern for barn og unge (BUP) I: Fokus på familien.
Eliassen, Helge og Jaako Seikkula (red.) (2006). Reflekterende prosesser i praksis. Klientsamtaler, veiledning, konsultasjon og forskning. Oslo: Universitetsforlaget.
Kvello, Ø. (red.) (2008). Oppvekst. Om barns og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010). Barn som samfunnsborgere, til barnets beste. Oslo, Universitetsforlaget. (Kap 1, 2 og 4 - 61 sider).
McNiff, J. & Whitehead, J. (2011). All you need to know about Action Research. Los Angeles, London, New Dehli, Singapore, Washington DC: Sage Publications Ltd.
Ramsdal, Helge: Psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet. Noen organisasjonsteoretiske synspunkter. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, Vol 1. nr. 2, Universitetsforlaget 2004. (14 sider)
San Martin-Rodriguez, L., M-D. Beaulieu, D. D'Amour, M. Ferrada-Videla (2005): The determinants of successfull collaboration: A review of theoretical and empirical studies, Journal of Interprofessional Care (May 2005) Supplement 1: 132- 147. (15 sider)
Skærbæk, E & M. Nissen (2014): Psykososialt arbeid: fortellinger, medvirkning og fellesskap. Oslo: Gyldendal akademisk. (kap. 5).
Vabø, Mia og Signey Irene Vabo (Red.) (2014). Velferdens organisering. Oslo: Universitetsforlaget. (kap 7)
Willumsen, E. og M. Skivenes (2005). Collaboration between service users and professionals: legitimate decisions in child protection – a Norwegian model. I: Child and Family Social Work. Oxford: Aug. 2005. Vol. 10(3):197
I tillegg kommer ca 200 sider selvvalgte faglitteratur relatert til emnets tema og problemstillinger knyttet til egen praksis.