LSNM10116 Naturfag og matematikk i barnehagen (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, studiested Halden, eventuelt andre arenaer.
- Emneansvarlig:
- Camilla Blikstad Halstvedt
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Naturfag og matematikk i barnehagen (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om realfagsdidaktikk i barnehagen
- fordypet kunnskap om utvalgte matematiske og naturfaglige temaer i barnehagen
- innsikt i barns begrepsdannelse i naturfag og matematikk
- kjennskap til eksterne realfaglige ressurser som barnehagene kan benytte
- forståelse for de ulike sidene ved bærekraftig utvikling og hvilke kompetanser som kreves for fremtiden
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke matematikk i naturfagsaktiviteter
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere realfagsdidaktisk aktiviteter i barnehagen
- stille produktive spørsmål som utgangspunkt for utforskning
- legge til rette for barnas utforskning og forståelse for naturfaglige fenomener
- bruke baklengs og fremlengs planlegging av realfaglige aktiviteter
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere faglige problemstillinger og behersker realfaglige uttrykksformer som er relevante for barn
- kan bidra til å utvikle den realfaglige kompetansen ved egen barnehage
- innehar egenskapene som kjennetegner en god realfagsbarnehagelærer
Innhold
-
Bærekraftig utvikling
-
Mangfoldet i naturen
-
Tallbegrepet
-
Rom og form
-
Måling og sammenligning
-
Utforskning i realfag
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil være delvis nettbasert og delvis samlingsbasert med tre fysiske samlinger. Hver samling skal være på to dager.
Undervisnings- og læringsformer veksler mellom forelesning, aktiviteter, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum og arbeid i nettverksgrupper.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk oppmøte på 80% av undervisningen.
- Et utviklingsarbeid knyttet til egen barnehage etter nærmere beskrivelser, inkludert skriftlig innlevering.
- Planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere realfaglig opplegg i egen barnehage med aktiviteter og fagstoff fra både matematikk og naturfag, inkludert skriftlig innlevering.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig oppgave over høst-semesteret
Kandidaten skal levere en fagtekst på omtrent 3000 ord. Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg. Times New Roman. Font 12. Linjeavstand 1 1/2.
Bestått/ikke bestått
Intern sensor.
Sensorordning
Intern sensur med to sensorer.
Evaluering av emnet
Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutning av studiet.
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 23/6-2017. Med forbehold om endringer før studiestart.
Bøker:
-
Broström, S., & Frøkjær, T. (2016). Realfag i barnehagen. Oslo: Pedagogisk forum
-
Carlsen M. Wathne U. Blomgren G. (2017) (3. utgave): Matematikk for barnehagelærere (kap. 1-9). Forlag: Cappelen Damm Akademisk. ISBN/EAN: 9788202482671.
-
Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godée, C. (2016). Barn og naturvitenskap (A. Manger, Trans.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
-
Fosse, T (2012) Rom for matematikk i barnehagen (Kap. 1, 4, 5 og 6). Forlag: Caspar Forlag AS. ISBN: 978-82-90898-57-6
-
Nakken, Anne Hj. Og Thiel, Oliver 2014 eller 2. utg. 2016: Matematikkens kjerne. Fagbokforlag – kap. 11 Størrelser
-
Synnes, K., Lea, A., Holter, K., Hilmo, I., & Langholm, G. (2011). Forskerfrøboka : barn og natur. Bergen: Fagbokforlaget
Temahefter:
-
Lysklett, O. B. (2006). Temahefte om natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
-
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/290161-temahefte_om_nat ur_og_miljo.pdf
-
Reikarås, E. (2008). Temahefte om antall, rom og form i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
-
https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/barnehager/temahefte/temahefte-om-antall-r om-og-form.pdf
Ekstra utdelt materiale fra faglærerne.