LSLG520116 Lesing og skriving som ferdigheter, fordypning (Høst 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter 2: 5.-10. trinn. Kompetanse for kvalitet (30 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav.
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
- inngående kunnskap om sammenhengen mellom lesing og skriving og de andre grunnleggende ferdighetene
- kunnskap om multimodale tekster
- kunnskap om tekster i læreverk i ulike medier og elever lesing av disse
- kunnskap om å være ressursperson og veileder
Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for en inkluderende og variert undervisning i lesing og skriving i ulike fag, forankret i teori og i samsvar med styringsdokumenter
- legge til rette for en inkluderende og variert undervisning der alle de grunnleggende ferdighetene ses i sammenheng
- vurdere ulike tekster for bruk i undervisningen
- ha en faglig dialog med andre lærere og veilede dem om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
- være en ressursperson som kan bidra til utviklingsarbeid i lesing og skriving som grunnleggende ferdighet
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i lesingens og skrivingens betydning som allmenndannende ferdigheter og for samspillet med de andre grunnleggende ferdighetene både i skolen og i samfunnet forøvrig
- har innsikt i den betydningen de grunnleggende ferdighetene har for deltagelse i et demokrati
- kan vurdere egen og andres praksis og grunngi vurderingene ut fra teori og rammeverk
Innhold
Læringsutbytte forutsetter at det blant annet undervises i og arbeides med følgende tema:
- sammenhengen mellom de grunnleggende ferdighetene i LK06
- tekstkunnskap i et mangfoldig tekstunivers
- elevers lesing og tekstproduksjon i ulike medier
Det arbeides både teoretisk og praksisrettet i samsvar med målene for læringsutbyttet. De didaktiske temaene vil også inneholde tema som vurdering og tilpasset opplæring, inkludert det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet.
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være tre fysiske samlinger à to dager. De tre samlingene vil inneholde forelesninger, oppgaver, dialog, refleksjon, tilbakemelding, veiledning og kunnskapsdeling mellom studentene.
Høgskolen benytter pt. læringsplattformen Canvas til informasjon, fagstoff, oppgaver og innlevering av arbeidskrav. Det vil også være aktuelt å benytte annet kommunikasjonsverktøy mellom samlingene.
Arbeidsomfang
Det er forventet at studenten bruker om lag 400 timer i alt på dette emnet.
Praksis
Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må undervise i skolen på ett/flere av trinnene 5.-10. parallelt med studiet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det vil være to arbeidskrav etter hver av de to første samlingene i semesteret, til sammen fire arbeidskrav knyttet til det faglige arbeidet. Disse skal leveres innen gitte frister. Arbeidskravene inneholder undersøkelser, planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med påfølgende refleksjonsnotat knyttet til teori og styringsdokumenter, samt andre didaktiske oppgavetyper, individuelle og i gruppe. Tilbakemelding på arbeidskrav vil bli gitt både av faglærere og medstudenter. Mer detaljert beskrivelse vil bli gitt på samlingene.
Minst ett av arbeidskravene skal inkludere pedagogisk bruk av IKT.
Studenten må involvere ledelse og kollegaer ved sitt arbeidssted i arbeidet med arbeidskravene.
Alle arbeidskrav må være levert og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 6 timer.
Hjelpemidler: Kunnskapsløftet 06.
Karakterregel: A - F.
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Det blir gjennomført studentevalueringer etter rutinene for kvalitetsarbeid ved Høgskolen i Østfold. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.
Litteratur
Litteraturliste vil foreligge før studiestart.