HVPBU10113 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (Høst 2018–Vår 2019)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Petter Andre Arvesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Absolutte forkunnskaper
Deltagelse i emne HVPBU10517 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om reaksjoner og symptomer på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og ungdom.
- inngående kunnskap om ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemområder.
- omfattende kunnskap om, og kan benytte ulike perspektiver på, barndoms- og ungdomskultur.
- kunnskap om psykiatriske diagnoser og diagnostikk.
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle strategier som fremmer god psykisk helse hos barn, ungdom og deres familier.
- anvende klassifikasjon og psykiatrisk diagnostikk av barn og ungdom, bruksområder, utfordringer og fagetiske dilemmaer.
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende sine kunnskaper om barn og ungdoms psykiske helse, de historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger og framtidige utfordringer i refleksjon knyttet til eget arbeid.
- analysere de samfunnsskapte utfordringene med betydning for psykisk helse.
Innhold
Hovedtema i emnet er:
- Barns og unges psykiske helse
- Ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemer
- Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og unge
- Perspektiver på barndom, ungdom og kultur
- Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på tradisjonell undervisning og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer trekkes inn i undervisningen. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn.
Arbeidsomfang
Forventet arbeidsinnsats for studenten: ca 520 timer
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % tilstedeværelse i samlinger på høgskolen.
Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved deltagelse i samlingene. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 14 dager
Oppgaven skal ha et omfang på 3000 ord (+/- 10 %).
Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærer.
Karakterregel: A-F.
Plagiatkontroll
Skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.
Sensorordning
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 26. juni 2018.
Borge, A. I. H. (2010). Resiliens: Risiko og sunn utvikling: Gyldendal Akademisk.
Brottveit, G. (2018). Vitenskapsteori og kvalitative forskningsmetoder: om å arbeide forskningsrelatert. Oslo: Gyldendal akademisk.
Eide, K. (2012). Barn på flukt: Psykososialt arbeid med enslige mindreårige flyktninger: Gyldendal Akademisk.
Frønes, I. (2011). Moderne barndom (3. utg. ed.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Hertz, S., & Glomnes, J. J. (2011). Barne- og ungdomspsykiatri: nye perspektiver og uante muligheter. Oslo: Gyldendal akademisk.
Seland, M. (2010). Barndomsforskning i dag: med særlig vekt på "Politics of childhood". Barn, 28(2010)nr. 2, 65-79.
Skærbæk, E., Nissen, M., & Sjödahl, A. (2014). Psykososialt arbeid: fortellinger, medvirkning og fellesskap. Oslo: Gyldendal akademisk.
Straand, S. (2011). Samhandling som omsorg: tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge. Oslo: Kommuneforl.
Ulland, E., & Thorød, A. B. (2015). Psykisk helse: nye arenaer, aktører og tilnærminger. Oslo: Universitetsforl.
Selvvalgte fag og forskningsartikler i et omfang av ca. 150 sider.