LSNM10216 Naturfaglige og matematiske aktiviteter i barnehagen (Vår 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Halden.
Emneansvarlig:
Adrian Kristinsønn Jacobsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Naturfag og matematikk i barnehagen (30 stp).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

For å starte på emne 2 må emne 1 være bestått.

Undervisningssemester

Vår 2017.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP

Studenten har kunnskap om:

  • institusjoner som kan bidra til realfaglig interesse hos barn.
  • bruk av hjelpemidler for eksperimentering.
  • Improvisasjon som hjelpemiddel i barnas begrepsutvikling.
  • allmenne matematiske og naturfaglige begreper.

 

FERDIGHETER:

Studenten kan

  • planlegge og gjennomføre realfaglige aktiviteter i barnehagen.
  • vurdere barnehagens realfaglige kompetanse.
  • improvisere når interesse rundt realfaglige fenomener oppstår spontant i barnehagen.

 

GENENERELL KOMPETANSE:

Studenten kan

  • kommunisere faglige problemstillinger og behersker realfaglige og matematiske uttrykksformer som er relevante for barn.
  • bidra til å utvikle en pedagogisk virksomhet som en møteplass for utvikling av realfaglig kompetanse.
  • medvirke til pedagogiske prosesser hvor barn og voksne deltar i en prosess for utvikling av realfaglig kunnskap.

Innhold

  • Planlegge og gjennomføre realfaglige aktiviteter.
  • Skape interesse for realfaglige fenomener.
  • Bruke realfaglig kunnskap i barnehagens arbeidshverdag
  • Avmystifisere og forklare tidligere ukjente fenomener.

Undervisnings- og læringsformer

Videreutdanningstilbudene vil være delvis nettbaserte og delvis samlingsbaserte med tre fysiske samlinger. Hver samling skal være på to dager.

Studiet veksler mellom forelesning, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum, og arbeid i nettverksgrupper. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.

Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene.

Arbeidsomfang

Emnet har oppstartsamling i januar 2017 og forventet studieinnsats i emnet er 15-20 timer i uken inkludert undervisning.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Studenten skal:

  1. planlegge, dokumentere, gjennomføre og evaluere to realfaglige aktiviteter.
  2. presentere en gjennomført realfaglig aktivitet i plenum for de andre studentene.
  3. gjennomføre et realfaglig prosjekt i egen barnehage.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det avholdes muntlig individuell eksamen på ca. 30 minutter
Ingen tillatte hjelpemidler.

Bokstavkarakterer A - F, der A er beste ståkarakter, E dårligste ståkarakter og F er ikke bestått.
Intern sensurering med 2 interne sensorer.

Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold

Evaluering av emnet

Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutting av studiet.

Litteratur

Vil foreligge ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:26