LSNM10116 Naturfag og matematikk i barnehagen (Høst 2017)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, studiested Halden
- Emneansvarlig:
- Camilla Blikstad Halstvedt
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Naturfag og matematikk i barnehagen (30 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen.
Undervisningssemester
Høst 2017
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om realfagsdidaktikk i barnehagen
- fordypet kunnskap om utvalgte matematiske og naturfaglige temaer i barnehagen
- innsikt i barns begrepsdannelse i naturfag og matematikk
- kjennskap til eksterne realfaglige ressurser som barnehagene kan benytte
- forståelse for de ulike sidene ved bærekraftig utvikling og hvilke kompetanser som kreves for fremtiden
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke matematikk i naturfagsaktiviteter
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere realfagsdidaktisk aktiviteter i barnehagen
- stille produktive spørsmål som utgangspunkt for utforskning
- legge til rette for barnas utforskning og forståelse for naturfaglige fenomener
- bruke baklengs og fremlengs planlegging av realfaglige aktiviteter
Generell kompetanse:
Studenten
- kan kommunisere faglige problemstillinger og behersker realfaglige uttrykksformer som er relevante for barn
- kan bidra til å utvikle den realfaglige kompetansen ved egen barnehage
- innehar egenskapene som kjennetegner en god realfagsbarnehagelærer
Innhold
- Bærekraftig utvikling
- Mangfoldet i naturen
- Rom og form
- Klassifikasjon og mønster
- Måling og sammenligning
- Partikkelmodellen og kjøkkenkjemi
Undervisnings- og læringsformer
Videreutdanningstilbudene vil være delvis nettbaserte og delvis samlingsbaserte med tre fysiske samlinger. Hver samling skal være på to dager.
Studiet veksler mellom forelesning, aktiviteter, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum og arbeid i nettverksgrupper.
Arbeidsomfang
Emnet har oppstartsamling i august 2017 og forventet studieinnsats i emnet er 15-20 timer i uken inkludert undervisning.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Obligatorisk oppmøte på 80% av undervisningen.
- Et utviklingsarbeid knyttet til egen barnehage etter nærmere beskrivelser, inkludert skriftlig innlevering.
- Planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere realfaglig opplegg i egen barnehage med aktiviteter og fagstoff fra både matematikk og naturfag, inkludert skriftlig innlevering.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Det avholdes skriftlig, individuell eksamen på 6 timer.
Ingen tillatte hjelpemidler.
Bokstavkarakterer A - F.
Intern sensur med to sensorer.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold
Evaluering av emnet
Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutning av studiet.
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 23/6-2017.
Bøker:
- Broström, S., & Frøkjær, T. (2016). Realfag i barnehagen. Oslo: Pedagogisk forum
- Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godée, C. (2016). Barn og naturvitenskap (A. Manger, Trans.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
- Solem, I. H., Alseth, B., & Nordberg, G. (2010). Tall og tanke - Matematikkundervisning på 1. til 4. trinn. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
- Synnes, K., Lea, A., Holter, K., Hilmo, I., & Langholm, G. (2011). Forskerfrøboka : barn og natur. Bergen: Fagbokforlaget
Temahefter:
- Lysklett, O. B. (2006). Temahefte om natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
- Reikarås, E. (2008). Temahefte om antall, rom og form i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
Ekstra utdelt materiale fra faglærerne.