LSNM10116 Naturfag og matematikk i barnehagen (Høst 2017)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Halden
Emneansvarlig:
Camilla Blikstad Halstvedt
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Naturfag og matematikk i barnehagen (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen.

Undervisningssemester

Høst 2017

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om realfagsdidaktikk i barnehagen
  • fordypet kunnskap om utvalgte matematiske og naturfaglige temaer i barnehagen
  • innsikt i barns begrepsdannelse i naturfag og matematikk
  • kjennskap til eksterne realfaglige ressurser som barnehagene kan benytte
  • forståelse for de ulike sidene ved bærekraftig utvikling og hvilke kompetanser som kreves for fremtiden

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke matematikk i naturfagsaktiviteter
  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere realfagsdidaktisk aktiviteter i barnehagen
  • stille produktive spørsmål som utgangspunkt for utforskning
  • legge til rette for barnas utforskning og forståelse for naturfaglige fenomener
  • bruke baklengs og fremlengs planlegging av realfaglige aktiviteter

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan kommunisere faglige problemstillinger og behersker realfaglige uttrykksformer som er relevante for barn
  • kan bidra til å utvikle den realfaglige kompetansen ved egen barnehage
  • innehar egenskapene som kjennetegner en god realfagsbarnehagelærer

Innhold

  • Bærekraftig utvikling
  • Mangfoldet i naturen
  • Rom og form
  • Klassifikasjon og mønster
  • Måling og sammenligning
  • Partikkelmodellen og kjøkkenkjemi

Undervisnings- og læringsformer

Videreutdanningstilbudene vil være delvis nettbaserte og delvis samlingsbaserte med tre fysiske samlinger. Hver samling skal være på to dager.

Studiet veksler mellom forelesning, aktiviteter, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum og arbeid i nettverksgrupper.

Arbeidsomfang

Emnet har oppstartsamling i august 2017 og forventet studieinnsats i emnet er 15-20 timer i uken inkludert undervisning.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Obligatorisk oppmøte på 80% av undervisningen.
  2. Et utviklingsarbeid knyttet til egen barnehage etter nærmere beskrivelser, inkludert skriftlig innlevering.
  3. Planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere realfaglig opplegg i egen barnehage med aktiviteter og fagstoff fra både matematikk og naturfag, inkludert skriftlig innlevering.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det avholdes skriftlig, individuell eksamen på 6 timer.
Ingen tillatte hjelpemidler.

Bokstavkarakterer A - F.

Intern sensur med to sensorer.

Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold

Evaluering av emnet

Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutning av studiet.

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 23/6-2017.

Bøker:

  • Broström, S., & Frøkjær, T. (2016). Realfag i barnehagen. Oslo: Pedagogisk forum
  • Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godée, C. (2016). Barn og naturvitenskap (A. Manger, Trans.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
  • Solem, I. H., Alseth, B., & Nordberg, G. (2010). Tall og tanke - Matematikkundervisning på 1. til 4. trinn. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
  • Synnes, K., Lea, A., Holter, K., Hilmo, I., & Langholm, G. (2011). Forskerfrøboka : barn og natur. Bergen: Fagbokforlaget

Temahefter:

Ekstra utdelt materiale fra faglærerne.

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:05:00