HVPBU10113 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (Høst 2017–Vår 2018)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Petter Andre Arvesen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Deltagelse i emne HVPBU10517 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. og 2. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om reaksjoner og symptomer på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og ungdom.
- inngående kunnskap om ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemområder.
- omfattende kunnskap om, og kan benytte ulike perspektiver på, barndoms- og ungdomskultur.
- kunnskap om psykiatriske diagnoser og diagnostikk.
Ferdigheter
Studenten kan
- utvikle strategier som fremmer god psykisk helse hos barn, ungdom og deres familier.
- anvende klassifikasjon og psykiatrisk diagnostikk av barn og ungdom, bruksområder, utfordringer og fagetiske dilemmaer.
Generell kompetanse
Studenten kan
- anvende sine kunnskaper om barn og ungdoms psykiske helse, de historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger og framtidige utfordringer i refleksjon knyttet til eget arbeid.
- analysere de samfunnsskapte utfordringene med betydning for psykisk helse.
Innhold
Hovedtema i emnet er:
- Barns og unges psykiske helse
- Ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemer
- Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og unge
- Perspektiver på barndom, ungdom og kultur
- Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på tradisjonell undervisning og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer trekkes inn i undervisningen. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % tilstedeværelse i samlinger på høgskolen.
Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved deltagelse i samlingene. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 14 dager
- individuell skriftlig oppgave, med et omfang på 3000 ord (+/- 10 %).
Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærer.
Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 31. august 2017.
Befring, E., Frønes, I., og Mari-Anne Sørlie (red.) (2010): Sårbare unge. Nye perspektiver og tilnærminger. Gyldendal Akademisk. (Kapittel 2, 4-5, 9 - 84 sider.)
Greene, R. W., & Goveia, I. C. (2011). Utenfor: elever med atferdsutfordringer. Oslo: Cappelen Damm akademisk. (220 sider)
Hertz, Søren (2011): Barne- og ungdomspsykiatri I. Nye perspektiver og uante muligheter. (327 sider)
Kirkengen, A. L., & Næss, A. B. (2005). Hvordan krenkede barn blir syke voksne: Universitetsforlaget. (200 sider)
Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010): Barn som samfunnsborgere – til barnas beste? Universitetsforlaget. Kapittel 12, 12 sider
Mathiesen, K S, Karevold, E og Knudsen, A K (2009). Psykiske lidelser blant barn og unge i Norge. Oslo: Folkehelseinstituttet. (75 s)
Norvoll, R., (red) (2009): Samfunn og psykiske lidelser. Samfunnsvitenskapelige perspektiver – en introduksjon. Gyldendal Akademisk. 1. utgave, 4. opplag. Kapittel 1 og 2, 40 sider.
Skærbæk, E & M. Nissen (2014): Psykososialt arbeid: fortellinger, medvirkning og fellesskap. Oslo: Gyldendal akademisk. (kap. 1 og 4 - 35 sider)
Stenner, P. & D. Taylor (2008): Psychosocial welfare: Reflections on an emerging field. Critical Social Policy 2008; 28; pp. 415 - 34.
Straand, Sigrid (red) (2011): Samhandling og omsorg. Tverrfaglig psykososialt arbeid. Oslo: Kommuneforlaget. Kapittel 1-4, 95 sider
I tillegg kommer 300 sider selvvalgte forskningsartikler relaterte til emnets tema og problemstillinger knyttet til egen praksis.