SFVKSL115 Kultur, samfunn og litteratur (1.-7. trinn) (Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden/delvis nettbasert
Emneansvarlig:
Astrid Elisabeth Kure
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk for lærere 2 - Læreren i et fagfellesskap (30 studiepoeng), Kompetanse for kvalitet - Strategi for etter- og videreutdanning.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnene Engelsk 201 Språklærer og profesjonsutøver og Engelsk 202 Kultur, samfunn og litteratur kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at Emne 201 tas før Emne 202.

Undervisningssemester

2. semester (vår)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER

Studenten

  • har god kunnskap om Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk med vekt på hovedområdet  Kultur, samfunn og litteratur i Læreplan i engelsk
  • har god kunnskap om engelskfaget som både redskaps- og dannelsesfag i et interkulturelt perspektiv samt engelsk som verdensspråk
  • har god kunnskap om språklæringsteorier og læringsstrategier som bidrar til et språkfremmende læringsmiljø
  • har kunnskap om elevmedvirkning og faktorer som gjør at eleven kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv 
  • har god kunnskap om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, grammatiske strukturer, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk, kulturelle konvensjoner for språkbruk og noen varianter av engelsk i et sosiolingvistisk perspektiv
  • har kunnskap om og verktøy for analyse av ulike typer tekster
  • har god kunnskap om den grunnleggende ferdigheten Å kunne lese
  • har god kunnskap om kultur, samfunnsliv og litteratur i engelskspråklige land i et fler-/interkulturelt perspektiv, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon
  • har god kunnskap om bruk av barnelitteratur i språkopplæringen
  • har kunnskap om metoder for utviklingsarbeid i egen undervisningspraksis
  • har innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur relatert til språkopplæring
  • har forståelse for sin rolle som aktiv bidragsyter ved egen arbeidsplass og i større fagfellesskap
  • har kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk i sin undervisningspraksis med vekt på engelsk som både redskaps- og dannelsesfag
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
  • kan legge til rette for at elevene kan utvikle den grunnleggende ferdigheten Å kunne lese
  • kan kommunisere sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner samt drøfte egen undervisningspraksis på engelsk
  • kan legge til rette for at elevene øves opp til medvirkning i opplæringen og utvikler bevisshet om eget læringsarbeid
  • kan legge til rette for elevenes læring om kultur og samfunnsliv i den engelsktalende verden med fokus på det flerkulturelle samfunnet
  • kunne anvende analyseverktøy i ulike typer tekster
  • kan legge til rette for bruk av et rikt utvalg av barnelitteratur i språkopplæringen i et fler-/interkulturelt perspektiv
  • kan ta i bruk nyere forskning og faglitteratur for å utvikle og evaluere egen undervisningspraksis
  • kan være en aktiv pådriver i ulike fagfellesskap
  • kan være en aktiv bruker av bibliotektjenester og databaser som ressurs i studiet og undervisningspraksisen

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • kan utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell,  tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
  • kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og slik ha beredskap for å vurdere og ta i bruk ny kunnskap
  • kan bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språkopplæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass og i andre fagfellesskap

Innhold

Engelsk 202 Kultur, samfunn og litteratur, 1.-7. trinn, bygger på det faglige fundamentet som er lagt i Engelsk 201 Språklærer og profesjonsutøver. Emnet er knyttet til hovedområdet Kultur, samfunn og litteratur i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet. Her videreføres utviklingen av egen språkferdighet og arbeidet med å tilegne seg kunnskap om egen og barns språklæring, i tillegg til fortsatt arbeid med Læreplan i engelsk.

Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk 
  • engelsk som redskaps- og dannelsesfag
  • den grunnleggende ferdigheten Å kunne lese
  • teorier om og ulike metoder i engelskopplæringen i et andrespråksperspektiv
  • kultur, samfunnsliv og litteratur i engelsktalende land i et interkulturelt perspektiv
  • barnelitteratur i engelskspråklige land samt ulike typer tekster og litterære virkemidler
  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
  • øving i uttale, intonasjon, lydskrift, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer samt sosiolingvistiske aspekter
  • metoder for utviklingsarbeid og læreren som utforskende aktør
  • anvendelse av fag- og forskningsbasert litteratur i egen praksis og som ressurs i fagfellesskap

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger à 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform (Fronter) benyttes, og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy anvendes også.

I emnet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, av 1 ukes varighet. Det er arbeidskrav knyttet til studieoppholdet. For de som ikke deltar, vil det være selvstudium og tilsvarende arbeidskrav innenfor et gitt tema.

Selvstudium, individuelt og i grupper, er en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer. Detlegges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Praksisnære komponenter er integrert i emnet. Lærere som tar emnet bør undervise i engelsk (eller ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Arbeidskravene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning og tilbakemelding. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.

  • Utviklingsarbeid knyttet til kultur og språk. Arbeidet utføres under studieoppholdet ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, og presenteres på samling etter studieoppholdet (i grupper, muntlig). For de som ikke deltar i York, vil det være selvstudium innenfor samme tema med tilsvarende arbeidskrav.
  • Oppgavesett i fonetikk og intonasjon (individuelt, skriftlig og muntlig).
  • Arbeid med fag- og forskningslitteratur innenfor profesjonsfellesskapet (i grupper, skriftlig/blogg).
  • Utviklingsarbeid knyttet til kultur, samfunn og litteratur i språkopplæringen med utprøving i klasserommet (individuelt, skriftlig). Presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass (individuell/i par, muntlig).
  • 1 ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia. For de som ikke deltar, gis det en alternativ oppgave (individuell, skriftlig).

Eksamen

Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering.
Varighet ca. 45 minutter.
Tillatt hjelpemiddel er Læreplan i engelsk.

Eksamenen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Studentens evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentens kunnskap om lærestoffet.

Eksamenen vurderes av en ekstern og en intern sensor. Det gis individuelle karakterer.
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

Studentene skal evaluere studiet/emnet på skjema fra HiØ VIDERE samt eventuell deltakerundersøkelse fra Utdanningsdirektoratet.

Litteratur

Litteraturlista vil bli revidert våren 2015. Det tas forbehold om endringer.

Alexie, S. (2008). The Absolutely True Diary of a Part-time Indian, Andersen Press Ltd

Birketveit, A. & Williams, G. (2013) Literature for the English Classroom, Fagbokforlaget

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2012): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Teaching, Pearson English Language Teaching

Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Læreplan i engelsk, engelsk versjon, (2013), Kunnskapsdepartementet, http://www.udir.no/grep

Miller, A. (2000): Death of a Salesman. Penguin Books Ltd.

Munden, Julia (2014): Engelsk på mellomtrinnet, Gyldendal

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (2008): Basic English Phonetics for Teachers, Fagbokforlaget

Nye, D. (2009): Contemporary American Society, Akademisk Forlag

Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford UP

Rai, B. (2001): (Un)arranged Marriage, Random House Children's Books

Sevaldsen, J., Vadmand, O. & Mustad, J. E. (2008): Contemporary British Society, Akademisk Forlag

Shakespeare, William. (2009) Romeo and Juliet. Oxford School Shakespeare Roma Gill

Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP

Walker, A. (2004): The Color Purple, Orion Publishing Co

Studentene velger en av følgende:

Grenville, K (2007): The Secret River

Et utvalg dikt og noveller

Kompendium

Tilleggsmateriale

Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.
Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Collins Concise Thesaurus .

Til oppslag og supplement:
Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a foreign language, Fagbokforlaget
Carpenter, H. & Prichard, M. (1999): Oxford Companion to Children's Literature, Oxford UP
Griffith, K. (2005): Writing Essays about Literature, A guide and Style Sheet, Cengage Learning
Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (2012): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications

Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP
Lightbown, P.M. & Spada, N. (2003) How Lanuages are Learned, Oxford UP
Mitchell, D. (2003): Children's Literature. An invitation to the world. Pearson Education
Munden, J. & Myhre, A. (Second edition, 2007): Twinkle Twinkle, HøyskoleForlaget
Nikolajeva, M. & Scott, C. /2006): How Picturebooks Work, Taylor & Francis Ltd
Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget
Oxford Encyclopedia of Children's Litterature http://www.hiof.no/index?php?ID=1767 (tilgang gjennom høgskolens nett)
Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP
Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge UP

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:19