LSPUBPP15 Pedagogisk arbeid med språk (Vår 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden.
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - Kommunikasjon, språk og tekst, videreutdanning (30 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet Pedagogisk dokumentasjon, 15 studiepoeng, må være fullført og bestått.
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Studenten har inngående kunnskap om sentral forskning og grunnleggende teorier og kan reflektere kritisk over:
- språk, makt og politikk
- etikk, ansvar og rettferdighet
- inkludering og ekskludering som samtidige prosesser
- barn, barndom og språklige uttrykk
- kooperativ læring og læringsprosesser
FERDIGHETER
Studenten kan
- arbeide teoretisk og praktisk med hverdagen som kunnskapskilde
- arbeide med pedagogisk dokumentasjon, i et avgrenset utviklingsprosjekt, knyttet til fagområdet språk
- ivareta barn og voksnes læringsprosesser gjennom kollektive utviklingsarbeid og innovasjonsprosesser
- analysere og kritisk reflektere over språk, makt og politikk i pedagogisk virksomhet
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan
- kommunisere faglige problemstillinger for å utvikle etiske og demokratiske praksiser
- analysere, og forholde seg kritisk til, ulike pedagogiske praksiser
- anvende pedagogisk dokumentasjon som metode for bevegelige praksiser
- forvalte etisk ansvar i forhold til barn, barndom og pedagogisk tilrettelagt arbeid
- formidle betydning av kollektive læringsprosesser i pedagogisk virksomhet
Innhold
Språk, makt og politikk
- Etikk og politikk
- Kunnskap og makt
- Diskurser om barn og barndom
- Kritiske refleksjoner over ulike tekster, sjangere og formidling i pedagogisk virksomhet
Profesjon, ansvar og rettferdighet
- Profesjonsutøvelse, ansvar og rettferdighet
- Barnet i kunnskapssamfunnet
- Inkludering og ekskludering
Læringsprosesser og kollektiv konstruksjon av kunnskap
- Kollektiv konstruksjon av kunnskap
- Dekonstruktive samtaler og motstandsetikk
- Tvil og usikkerhet som drivkraft i pedagogisk arbeid
Undervisnings- og læringsformer
Veksling mellom forelesning, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum, og arbeid i nettverksgrupper. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.
Veiledning og arbeid i nettverksgrupper
Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene og utviklingsarbeidene som skal gjøres på egen arbeidsplass.
Arbeidsomfang
Forventet studieinnsats i emnet er 15-20 timer i uken inkludert undervisning.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studenten skal levere en individuell fagtekst, med drøfting av en dokumentasjon (praksisfortelling, fotografi, artefakt, tekstutsnitt eller lignende) etter nærmere kriterier gitt av faglærer (maks. 5 sider, Times New Roman pkt. 12, halvannen linjeavstand).
- Aktiv deltakelse i to veiledninger i gruppe.
Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig eksamen i gruppe
Det avholdes muntlig gruppepresentasjon ut fra selvvalgt problemstilling innenfor emnets innholdsområder. Presentasjonen skal være på 30 minutter, pluss 15 minutter til samtale og diskusjon. I tillegg kan studentene prøves i øvrig lærestoff.
Studentene velger selv hvordan de ønsker å presentere arbeidet.
Det gis en karakter til gruppen.
Bokstavkarakterer A - F.
Intern og ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutting av studiet.
Litteratur
Litteraturlisten vil foreligge innen 1. februar 2016.