HVPBU10315 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Fredrikstad
- Emneansvarlig:
- Bjørn Roald Larsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Deltagelse i emne HVPBU10113 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 studiepoeng) og HVPBU10514 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng).
Undervisningssemester
2. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og organiseringen av tjenestetilbudene for arbeidet med barn, unge og deres familier.
- har kunnskap om nye og sentrale områder innenfor organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier.
- kan analysere faglige problemstillinger knyttet til organiseringens betydning for det faglige tilbudet til barn, unge og deres familier.
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger i organiseringen av tjenestetilbudet til barn og unge.
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvender disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer om organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn og unge.
- gjennomføre et selvstendig, avgrenset tjenesteutviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere relevante fag-, yrkes-, og forskningsetiske problemstillinger innen organisering og utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.
- anvende kunnskap på nye områder for å gjennomføre utfordrende arbeidsoppgaver innen utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.
- bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier.
Innhold
Hovedtema i emnet er:
- Barnets beste?
- Utvikling av helhetlige tjenester til barn og unge
- Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter
- Individuelle planer og brukermedvirkning
- Tverrfaglig samarbeid
- Brukermedvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn og unge
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager), på dagtid. Undervisningen er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes, og danner grunnlaget for gruppeveiledningen.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- 80 % tilstedeværelse i samlingene på høgskolen
Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved tilstedeværelse. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 14 dager
Individuell beskrivelse av tjenesteutviklingsprosjekt på 3000 ord (+/- 10 %).
Beskrivelsen skal være koblet til sentrale problemstillinger i emnet og til egen praksis.
Oppgaven vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger.
Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.
Litteratur
Med forbehold om endringer frem til semesterstart.
Abbott, Andrew (1988): The System of Professions. An Essay on the Division of Expert Labor, s. 33-58, The University of Chicago Press, Chicago and London (25 sider)
Glavin, K. og Erdal, B., 2. utg. (2007): Tverrfaglig samarbeid i praksis - til beste for barn og unge i Kommune-Norge. Oslo: Kommuneforlaget. Hele boken (234 sider)
Haugland, Rønning Lenchow (2006): Evaluering av forsøk med familiesentere i Norge 2002 - 2004. RBUP Nord og UiT. Tromsø. (68 sider)
Hertz, Søren (2010): Barne- og ungdomspsykiatri. Nye perspektiver og uante muligheter. Gyldendal Akademisk, Oslo.
Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010). Barn som samfunnsborgere, til barnets beste. Oslo, Universitetsforlaget. Kap 1, 2 og 4 (61 sider).
Molander, Anders og Lars Inge Terum (2008): Profesjonsstudier - Introduksjon, i Molander, A. og Terum (red.): Profesjonsstudier, Univeristetsforlaget, Oslo. (16 sider).
Ramsdal, Helge: Psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet. Noen organisasjonsteoretiske synspunkter. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, Vol 1. nr. 2, Universitetsforlaget 2004. (14 sider)
San Martin-Rodriguez, L., M-D. Beaulieu, D. D'Amour, M. Ferrada-Videla (2005): The determinants of successfull collaboration: A review of theoretical and empirical studies, Journal of Interprofessional Care (May 2005) Supplement 1: 132- 147. (15 sider)
Andre dokumenter:
Stortingsmelding 47 - Samhandlingsreformen
Taushetsplikt og samhandling i kommunalt arbeid for barn - ungdom - familier (2008), KS: Veileder.
Psykisk helsearbeid for barn og unge i kommunene - veileder
Wisløff, N.F. (2005): Fra stykkevis til helt: en sammenhengende helsetjeneste: innstilling fra et utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon av 17. oktober 2003: avgitt til Helse-og omsorgsdepartementet 1. februar 2005. NOU 2005:3. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, Informasjonsforvaltning.