HVPBU10315 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Bjørn Roald Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Deltagelse i emne HVPBU10113 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 studiepoeng) og HVPBU10514 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om tverrfaglig og tverretatlig samarbeid og organiseringen av tjenestetilbudene for arbeidet med barn, unge og deres familier.
  • har kunnskap om nye og sentrale områder innenfor organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier.
  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til organiseringens betydning for det faglige tilbudet til barn, unge og deres familier.

Ferdigheter
Studenten kan

  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger i organiseringen av tjenestetilbudet til barn og unge.
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvender disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer om organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn og unge.
  • gjennomføre et selvstendig, avgrenset tjenesteutviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse
Studenten kan

  • analysere relevante fag-, yrkes-, og forskningsetiske problemstillinger innen organisering og utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.
  • anvende kunnskap på nye områder for å gjennomføre utfordrende arbeidsoppgaver innen utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.
  • bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier.

Innhold

Hovedtema i emnet er:

- Barnets beste?
- Utvikling av helhetlige tjenester til barn og unge
- Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter
- Individuelle planer og brukermedvirkning
- Tverrfaglig samarbeid
- Brukermedvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn og unge

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager), på dagtid. Undervisningen er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes, og danner grunnlaget for gruppeveiledningen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i samlingene på høgskolen
    Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved tilstedeværelse. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 14 dager
Individuell beskrivelse av tjenesteutviklingsprosjekt på 3000 ord (+/- 10 %).
Beskrivelsen skal være koblet til sentrale problemstillinger i emnet og til egen praksis.
Oppgaven vurderes etter karakterregel Bestått/Ikke bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. 

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Med forbehold om endringer frem til semesterstart.

Abbott, Andrew (1988): The System of Professions. An Essay on the Division of Expert Labor, s. 33-58, The University of Chicago Press, Chicago and London (25 sider)

Glavin, K. og Erdal, B., 2. utg. (2007): Tverrfaglig samarbeid i praksis - til beste for barn og unge i Kommune-Norge. Oslo: Kommuneforlaget. Hele boken (234 sider)

Haugland, Rønning Lenchow (2006): Evaluering av forsøk med familiesentere i Norge 2002 - 2004. RBUP Nord og UiT. Tromsø. (68 sider)

Hertz, Søren (2010): Barne- og ungdomspsykiatri. Nye perspektiver og uante muligheter. Gyldendal Akademisk, Oslo.

Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010). Barn som samfunnsborgere, til barnets beste. Oslo, Universitetsforlaget. Kap 1, 2 og 4 (61 sider).

Molander, Anders og Lars Inge Terum (2008): Profesjonsstudier - Introduksjon, i Molander, A. og Terum (red.): Profesjonsstudier, Univeristetsforlaget, Oslo. (16 sider).

Ramsdal, Helge: Psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet. Noen organisasjonsteoretiske synspunkter. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, Vol 1. nr. 2, Universitetsforlaget 2004. (14 sider)

San Martin-Rodriguez, L., M-D. Beaulieu, D. D'Amour, M. Ferrada-Videla (2005): The determinants of successfull collaboration: A review of theoretical and empirical studies, Journal of Interprofessional Care (May 2005) Supplement 1: 132- 147. (15 sider)

Andre dokumenter:

Stortingsmelding 47 - Samhandlingsreformen

Taushetsplikt og samhandling i kommunalt arbeid for barn - ungdom - familier (2008), KS: Veileder.

Psykisk helsearbeid for barn og unge i kommunene - veileder

Wisløff, N.F. (2005): Fra stykkevis til helt: en sammenhengende helsetjeneste: innstilling fra et utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon av 17. oktober 2003: avgitt til Helse-og omsorgsdepartementet 1. februar 2005. NOU 2005:3. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, Informasjonsforvaltning.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:16