SFVSPR515 Språklærer og profesjonsutøver (5.-10. trinn) (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
HiØ VIDERE
Studiested:
Halden/delvis nettbasert
Emneansvarlig:
Astrid Elisabeth Kure
Undervisningsspråk:
Engelsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk for lærere 2, 5.-10. trinn - Språklæreren i et fagfellesskap, Kompetanse for kvalitet.

Undervisningssemester

1. semester (høst)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER

Studenten

  • har god kunnskap om Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk og forholdet til Det felles europeiske rammeverket for språk
  • har god kunnskap om språklæringsteorier, metoder og prinsipper for barn og ungdoms språklæring i et andrespråksperspektiv
  • har god kunnskap om det engelske språket: grammatiske strukturer, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og metaspråk
  • har god kunnskap om ulike typer tekster og deres språklige og litterære virkemidler samt normer for akademisk tekstproduksjon og kildebruk
  • har god kunnskap om den grunnleggende ferdigheten Å kunne skrive
  • har god kunnskap om en helhetlig og tilpasset språkopplæring
  • har god kunnskap om og forståelse av sin rolle som språklærer, språkmodell og klasseleder i et språkfremmende læringsmiljø
  • har god kunnnskap om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • har god kunnskap om veileding og vurdering som fremmer språklæring
  • har kunnskap om digitale læringsressurser
  • har innsikt i og verktøy for å reflektere rundt egen undervisningspraksis
  • har kunnskap om metoder for utviklingsarbeid i klasserommet

FERDIGHETER

Studenten

  • kan anvende Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk i sin undervisningspraksis
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til Læreplan i engelsk
  • kan bruke engelsk funksjonelt og tilpasset ulike situasjoner, målgrupper og den enkelte elev
  • kan være en god språkmodell og legge til rette for et språkfremmende læringsmiljø hvor den enkelte elevs læring og utvikling ivaretas
  • kan utøve en helhetlig veilednings- og vurderingspraksis og bevisstgjøre eleven i valg av læringsstrategier
  • kan legge til rette for god progresjon i språkopplæringen med tanke på overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • kan legge til rette for at eleven kan skape ulike tekster med flyt, presisjon og sammenheng
  • kan anvende digitale verktøy i språkopplæringen slik at eleven blir en aktiv språkprodusent
  • kan legge til rette for å utvikle forståelse av språkbruk i et interkulturelt perspektiv
  • kan reflektere over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
  • kan være en aktiv bidragsyter i fagfellesskapet ved egen arbeidsplass

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan anvende faglige, språklige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • kan utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på 5.-10. trinn ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, tilrettelegger og veileder i tråd med skolens etiske grunnverdier
  • kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon rundt egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
  • kan bidra til fagfellesskapet med faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant teori, faglitteratur og forskning innenfor språklæring, og slik være en ressurs ved egen arbeidsplass

Innhold

Emnet SFVSPR515 Språklærer og profesjonsutøver danner det faglige fundamentet for videre arbeid i emnet SFVKSL515 Kultur, samfunn og litteratur. Emnet er knyttet til hovedområdene Språklæring og Skriftlig kommunikasjon i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet. Det er viktig at læreren kjenner seg trygg i sin rolle som språklærer og profesjonsutøver og opparbeider beredskap for å kunne møte nye og endrede krav til språklærerens kunnskaper. På denne måten legger emnet grunnlaget for at språklæreren skal se sin kompetansebygging som en livslang prosess.

Videre har emnet fokus på språklærerens rolle i et fagfellesskap ved egen skole og i samhandling med andre språklærere. Emnet tar utgangspunkt i studentens undervisningserfaring og fokuserer på bevisstgjøring og videreutvikling av undervisningspraksis. Gjennom hele emnet legges det vekt på utvikling av egen språkferdighet.

Emnet har følgende innhold:

  • Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
  • teorier om og ulike metoder i engelskopplæringen i et andrespråksperspektiv
  • overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • en helhetlig og tilpasset opplæring i et språklæringsperspektiv
  • øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
  • utvikling av hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk, grammatiske strukturer, ulike typer tekster, språklige og litterære virkemidler og kulturelle konvensjoner for språkbruk
  • den grunnleggende ferdigheten Å kunne skrive
  • pedagogisk bruk av digitale læringsressurser
  • en helhetlig og læringsfremmende vurderings- og veiledningspraksis
  • anvendelse av fag- og forskningsbasert litteratur i egen praksis og som ressurs i fagfellesskap

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester og er delvis organisert som samlinger og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger à 2-3 dager lagt til Høgskolen i Østfold, Halden. Høgskolens læringsplattform (Fronter) benyttes, og det gis opplæring i bruk av denne. Andre digitale verktøy for kommunikasjon, undervisning og veiledning vil også anvendes.

Selvstudium, individuelt og i grupper, er en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer. Det legges vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.

Praksisnære komponenter er integrert i emnet. Lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk (eller ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Arbeidskravene (se pkt Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.

Arbeidsomfang

Ca. 420 timer.

Praksis

Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar dette emnet bør undervise i engelsk (eller ha slik tilgang) parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.

  • Arbeidsmappe med 3 tekster (individuell, skriftlig). Tekstene spesifiseres i semesterplanen.
  • Oppgavesett tekstkompetanse (individuelt, skriftlig).
  • Arbeid med fag- og forskningslitteratur. Presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass (individuell/i par, muntlig) med etterfølgende diskusjon som dokumenteres i et refleksjonsnotat (individuelt, skriftlig/blogg).
  • Bok-kafé (i grupper, muntlig)

Eksamen

Individuell 5-timers skriftlig eksamen
Skriftlig skoleeksamen som bygger på et forberedt tema. Temaet bekjentgjøres på Fronter to uker før eksamen.

Tillatte hjelpemidler er engelsk - engelsk ordbok, Læreplan i engelsk og PC.

Eksamensbesvarelsen vurderes av en intern og en ekstern sensor eller to interne sensorer. Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet, er vi avhengige av tilbakemeldinger fra studentene. Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 7. juni 2016.

Dumas, F. (2004): Funny in Farsi, A Memoir of Growing Up Iranian in America, Random House Trade

Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2012): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget

Golding, W. (2011): Lord of the Flies, Perigee Books.

Leaver,B.L.,Ehrman,M. & Shektman, B. (2005): Achieving Succsess in Second Language Aquisition, Cambridge UP.

Kunnskapsdepartementet (2013): Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring. Læreplan i engelsk, engelsk versjon http://data.udir.no/kl06/ENG1-03.pdf?lang=eng

Munden, Julia (2014): Engelsk på mellomtrinnet, Gyldendal.

Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (2015): Basic English Phonetics for Teachers, Fagbokforlaget.

Philstrøm, R. (2013): Teaching English in Norway. Universitetsforlaget.

Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford UP.

Zephaniah, B. (2014): Terror Kid, Hot Key books

Kompendium

Tilleggsmateriale

Alle studenter anbefales å ha en engelsk/engelsk ordbok. Det gjøres oppmerksom på at ved eksamen tillates kun papirutgave.

Papirutgaver:

MacMillan Dictionary

Oxford Advanced Learner's Dictionary

Collins Concise Dictionary

Dictionary of Contemporary English

Digitale utgaver:

http://www.macmillandictionary.com/ (med tilgang til synonymordbok)

Longman: http://getintopc.com/softwares/education/longman-dictionary-of-contemporary-english-free-download/

Oxford: http://getintopc.com/softwares/education/oxford-advanced-learners-dictionary-free-download/
Dictionary of collocations, f. eks. http://www.ozdic.com/

Til oppslag og supplement:

Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a
foreign language, Fagbokforlaget.

Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching.

Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Teaching, Pearson English Language Teaching.

Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (2012): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget.

Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications.

Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP.

Lightbown, P.M. & Spada, N. (2003): How languages are learned, Oxford University Press.

Munden, J. & Myhre, A. (3rd edition, 2015): Twinkle Twinkle, Høyskoleforlaget.

Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget.

Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP.

Swan, M. (3rd ed. 2009): Practical English Usage, Oxford UP.

Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge University Press.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:04:54