LSNM10116 Naturfag og matematikk i barnehagen (Høst 2016)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Høgskolen i Østfold, studiested Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Naturfag og matematikk i barnehagen (30 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Ingen.
Undervisningssemester
Høst 2016
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Studenten har:
- beskrivende kunnskap om sentrale og allmenne temaer i matematikk og naturfag med relevans for barnehagebarn.
- kunnskap om overgangen fra intuitive til vitenskapelige begreper.
- realfaglig begrepsforståelse og evne til å tolke og beskrive lokale og allmenne naturfenomener
- kunnskap om barns utvikling av matematiske begreper
- kunnskap om matematikkens betydning for tolkning og forklaring av naturfenomener
FERDIGHETER:
Studenten kan
- analysere og reflektere over lokale og allmenne naturfenomener
- tolke barns tallforståelse
- bruke matematiske begreper ved beskrivelse av naturfenomener
- kan beskrive allmenne fysiske, kjemiske og biologiske fenomener
GENERELL KOMPETANSE:
Studenten kan
- kommunisere faglige problemstillinger og behersker realfaglige uttrykksformer som er relevante for barn
- bidra til å utvikle en pedagogisk virksomhet som en møteplass for utvikling av realfaglig kompetanse
- medvirke til pedagogiske prosesser hvor barn og voksne deltar i en prosess for utvikling av realfaglig kunnskap
Innhold
- Den lokale naturen gjennom årstidene.
- Kjemiske og fysisk prosesser i hverdagen.
- Kosthold og hygiene.
- Grunnleggende tallforståelse og begrepsutvikling i matematikk.
- Matematikk i naturfagene representert ved måling.
Undervisnings- og læringsformer
Videreutdanningstilbudene vil være delvis nettbaserte og delvis samlingsbaserte med tre fysiske samlinger. Hver samling skal være på to dager.
Studiet veksler mellom forelesning, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum, og arbeid i nettverksgrupper. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.
Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene.
Arbeidsomfang
Emnet har oppstartsamling i september 2016 og forventet studieinnsats i emnet er 15-20 timer i uken inkludert undervisning.
Praksis
Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studenten skal gjennomføre et barnehageprosjekt om bruk av matematiske begreper med en gruppe barn, og dokumentere dette arbeidet i form av en prosjektrapport som inneholder tekst og bilder.
- Studenten skal gjennomføre et barnehageprosjekt med identifisering av to lokale naturfenomen, og dokumentere dette arbeidet i form av en multimodal prosjektrapport med tekst og bilder.
- Studenten skal levere en skriftlig prosjektskisse knyttet til et utviklingsprosjekt i barnehagen som tar sikte på å utvikle barnas realfaglige kompetanse.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Det avholdes skriftlig, individuell eksamen på 6 timer.
Ingen tillatte hjelpemidler.
Bokstavkarakterer A - F.
Intern sensurering med 2 interne sensorer.
Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold
Evaluering av emnet
Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutning av studiet.
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 02.09.16 / justert 24.10.2016
-Bøker:
- Broström, S., & Frøkjær, T. (2016). Realfag i barnehagen. Oslo: Pedagogisk forum
- Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godée, C. (2016). Barn og naturvitenskap (A. Manger, Trans.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
- Nakken, A.H (2014). Matematikkens kjerne. Bergen: Fagbokforlaget.
- Synnes, K., Lea, A., Holter, K., Hilmo, I., & Langholm, G. (2011). Forskerfrøboka : barn og natur. Bergen: Fagbokforl.
-Temahefter:
- Lysklett, O. B. (2006). Temahefte om natur og miljø. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
- Reikarås, E. (2008). Temahefte om antall, rom og form i barnehagen. Oslo: Kunnskapsdepartementet.
-Ekstra utdelt materiale fra de fagansatte.