LSNM10116 Naturfag og matematikk i barnehagen (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Naturfag og matematikk i barnehagen (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen.

Undervisningssemester

Høst 2016

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP

Studenten har:

  • beskrivende kunnskap om sentrale og allmenne temaer i matematikk og naturfag med relevans for barnehagebarn.
  • kunnskap om overgangen fra intuitive til vitenskapelige begreper.
  • realfaglig begrepsforståelse og evne til å tolke og beskrive lokale og allmenne naturfenomener
  • kunnskap om barns utvikling av matematiske begreper 
  • kunnskap om matematikkens betydning for tolkning og forklaring av naturfenomener

FERDIGHETER:

Studenten kan

  • analysere og reflektere over lokale og allmenne naturfenomener
  • tolke barns tallforståelse
  • bruke matematiske begreper ved beskrivelse av naturfenomener
  • kan beskrive allmenne fysiske, kjemiske og biologiske fenomener

GENERELL KOMPETANSE:

Studenten kan

  • kommunisere faglige problemstillinger og behersker realfaglige uttrykksformer som er relevante for barn
  • bidra til å utvikle en pedagogisk virksomhet som en møteplass for utvikling av realfaglig kompetanse
  • medvirke til pedagogiske prosesser hvor barn og voksne deltar i en prosess for utvikling av realfaglig kunnskap

Innhold

  • Den lokale naturen gjennom årstidene.
  • Kjemiske og fysisk prosesser i hverdagen.
  • Kosthold og hygiene.
  • Grunnleggende tallforståelse og begrepsutvikling i matematikk.
  • Matematikk i naturfagene representert ved måling.

Undervisnings- og læringsformer

Videreutdanningstilbudene vil være delvis nettbaserte og delvis samlingsbaserte med tre fysiske samlinger. Hver samling skal være på to dager.

Studiet veksler mellom forelesning, erfaringsutveksling og diskusjon i plenum, og arbeid i nettverksgrupper. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.

Studentene skal arbeide i obligatoriske nettverksgrupper mellom hver studiesamling. Hver nettverksgruppe får en veileder fra høgskolen. Veiledningen knytter seg til studentenes arbeid i nettverksgruppene.

Arbeidsomfang

Emnet har oppstartsamling i september 2016 og forventet studieinnsats i emnet er 15-20 timer i uken inkludert undervisning.

Praksis

Det er ingen veiledet praksis knyttet til studiet, men det forutsettes at studentene jobber aktivt med studiets innhold i tilknytning til egen praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Studenten skal gjennomføre et barnehageprosjekt om bruk av matematiske begreper med en gruppe barn, og dokumentere dette arbeidet i form av en prosjektrapport som inneholder tekst og bilder.
  2. Studenten skal gjennomføre et barnehageprosjekt med identifisering av to lokale naturfenomen, og dokumentere dette arbeidet i form av en multimodal prosjektrapport med tekst og bilder.
  3. Studenten skal levere en skriftlig prosjektskisse knyttet til et utviklingsprosjekt i barnehagen som tar sikte på å utvikle barnas realfaglige kompetanse.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Det avholdes skriftlig, individuell eksamen på 6 timer.
Ingen tillatte hjelpemidler.

Bokstavkarakterer A - F.

Intern sensurering med 2 interne sensorer.

Plagiatkontroll:
Alle skriftlige arbeidskrav og eksamensoppgaver kan plagiatkontrolleres. Plagiering og avskrift av faglitteratur og andre skriftlige arbeider uten korrekt bruk av referanser/kilder vil bli vurdert som forsøk på fusk. Se for øvrig Forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold

Evaluering av emnet

Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutning av studiet.

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 02.09.16 / justert 24.10.2016

-Bøker:

  • Broström, S., & Frøkjær, T. (2016). Realfag i barnehagen. Oslo: Pedagogisk forum
  • Elfström, I., Nilsson, B., Sterner, L., & Wehner-Godée, C. (2016). Barn og naturvitenskap (A. Manger, Trans.). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
  • Nakken, A.H (2014). Matematikkens kjerne. Bergen: Fagbokforlaget.
  • Synnes, K., Lea, A., Holter, K., Hilmo, I., & Langholm, G. (2011). Forskerfrøboka : barn og natur. Bergen: Fagbokforl.


-Temahefter:

-Ekstra utdelt materiale fra de fagansatte.

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:04:52