LSLG510116 Lesing og skriving som ferdigheter (Høst 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Høgskolen i Østfold, studiested Halden
Emneansvarlig:
Marion Elisenberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen under Kompetanse for kvalitet, S861O Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter 1 5.-10. trinn.

Undervisningssemester

Høst 2016

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter og betydningen av grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet 06
- kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter ut fra fagenes egenart og på fagenes premisser
- kunnskap om hvilke konkrete lese- og skriveferdigheter det er behov for i ulike fag
- kunnskap om sammenhengen mellom utvikling av det muntlige språket og de skriftlige ferdighetene
- kunnskap om lese- og skrivestrategier som basis for læring og læringsprosesser
- kunnskap om hvordan elevenes lese- og skriveferdigheter kan utvikles i det enkelte skolefag med utgangspunkt i læreplanens fagplaner og rammeverk for grunnleggende ferdigheter
- kunnskap om hva det vil si å være ressursperson i lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter

Ferdigheter
Studenten kan
- legge til rette for utvikling av lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter i undervisningen
- gjennomføre læreplananalyse med vekt på lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
- legge til rette for en inkluderende og variert undervisning i lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter, forankret i teori og i samsvar med styringsdokumenter
- legge til rette for og gjennomføre tverrfaglige/flerfaglige prosjekter der lesing og skriving inngår
- ha en faglig dialog med andre lærere om lesing og skriving som grunnleggende ferdig
heter
- legge til rette for og gjennomføre deling av kunnskap innenfor eget kollegium og i nettverk

Generell kompetanse
Studenten
- har utviklet et overblikk over lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter i alle fag i skolen og er bevisst på hvordan lesing og skriving brukes på fagenes premisser
- har forståelse for lesingens og skrivingens betydning som allmenndannende ferdigheter og for samspillet med de andre grunnleggende ferdighetene både i skolen og i samfunnet forøvrig
- har innsikt i den betydningen de grunnleggende ferdighetene har for deltagelse i et demokrati
- kan være en ressursperson i lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter i alle fag i skolen

Innhold

Læringsutbytte forutsetter at det blant annet undervises i og arbeides med følgende tema

  • Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter på fagenes premisser
  • Læreplanforståelse
  • Lesing og skriving som redskaper for læring
  • Læreren som skolens ressursperson i skriving og lesing som grunnleggende ferdigheter

Det vil bli arbeidet både teoretisk og praksisrettet i samsvar med målene for læringsutbyttet. De didaktiske tema vil også inneholde tema som vurdering og tilpasset opplæring, inkludert det flerspråklige og flerkulturelle perspektivet.

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være tre fysiske samlinger à to dager. De tre samlingene vil inneholde forelesninger, oppgaver, dialog, refleksjon, tilbakemelding, veiledning og kunnskapsdeling mellom studentene.

Læringsplattformen Fronter benyttes til informasjon, fagstoff, oppgaver og innlevering av arbeidskrav. Det vil også være aktuelt å benytte annet kommunikasjonsverktøy mellom samlingene.

Praksis

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må undervise i skolen på ett/flere av trinnene 5-10 parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

I løpet av semesteret får studentene fire oppgaver av faglig og didaktisk karakter. Disse skal leveres innen gitte frister. Arbeidskravene inneholder undersøkelser, planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg med påfølgende refleksjonsnotat knyttet til teori og styringsdokumenter, samt andre didaktiske oppgavetyper, individuelle og i gruppe. Tilbakemelding på arbeidskrav blir gitt både av faglærere og medstudenter. Mer detaljert beskrivelse vil bli gitt på samlingene.

Minst ett av arbeidskravene skal inkludere pedagogisk bruk av IKT.

Studenten må involvere ledelse og kollegaer ved sitt arbeidssted i arbeidet med arbeidskravene.

Alle arbeidskrav må være levert og godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen
Faglig samtale inntil 30 minutter. Ingen hjelpemidler.
Det benyttes bokstavkarakterer A – F.
Ekstern sensur.

Evaluering av emnet

Fagansvarlig har ansvar for at det blir gjennomført emneevaluering.

Litteratur

Litteraturlisten ble sist oppdatert 6. januar 2016

Med forbehold om endringer før studiestart:


Anmarksrud, Ø. og Refsdal, V. (2010): Gode lesestrategier - på mellomtrinnet. Cappelen Akademisk Forlag

Bakken, Jonas 2016: «Retorikk og muntlig kreativitet» i Kvendokken (red.): 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på. Bergen: Fagbokforlaget

Fosse, Britt Oda, Kari Anne Rødnes og Lisbeth M. Brevik 2015: «Betydningen av å bruke fagbegreper. For elever, studenter og lærere.» i Bedre Skole 2/2015.

Kvithyld, Trygve, Trude Kringstad og Guri Melby(2014): Gode skrivestrategier - på mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Lese- og skrivesenteret: «Språkløyper - Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving 2016-2019» www.uis.no//

Maagerø, Eva og Elise Seip Tønnessen (red) 2015: Å lese i alle fag. Oslo: Universitetsforlaget

Skovholt, Karianne (red.) 2014: Innføring i grunnleggende ferdigheter. Praktisk arbeid på fagenes premisser. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Smidt, Jon (red.) 2010: Skriving i alle fag - innsyn og utspill. Trondheim: Tapir Akademisk Forlag

Utdanningsdirektoratet: Læreplanen Kunnskapsløftet 06

Utdanningsdirektoratet: Rammeverk for grunnleggende ferdigheter

Utdelt materiale

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:04:52