LSRGF214 Utvikling av regneferdighet og arbeid med nasjonale prøver (1.-7. trinn) (Vår 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Regning som grunnleggende ferdighet 1-7 (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
Våren 2015.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om god regneopplæring i ulike fag ut fra fagenes egenart
- har kunnskap om ulike regnestrategier i matematikk
- har kunnskap om hvilke regneferdigheter det er behov for i ulike fag og hvordan man tilegner seg disse
- har kunnskap om hvilken betydning de andre grunnleggende ferdigheter har for regneferdighet i ulike skolefag
- har kunnskap om den nasjonale prøven i regning og hvordan analyseverktøyet kan benyttes til videreutvikling av undervisning og tilpasset opplæring
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i regning som grunnleggende ferdighet og elevers læring på barnetrinnet
- har undervisningskunnskap knyttet til progresjonen i regning i rammeverket for grunnleggende ferdighet gjennom grunnskolen
FERDIGHETER
Studenten
- kan bruke regning som grunnleggende ferdighet i egen undervisning som redskap for læring i ulike fag
- kan undervise etter prinsipper for god regneopplæring i ulike fag
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, begrunnelser og argumenter
- kan bruke de andre grunnleggende ferdighetene som redskap til å utvikle regneferdigheter
- kan støtte elevene i regneprosesser i matematikkfaget som gir økt forståelse i ulike fag
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder fra ulike perspektiver på kunnskap og læring
- kan benytte nasjonale prøver i regning i alle fag i kartlegging av elever og som verktøy for tilpasset opplæring
- kan benytte kartleggingsresultater til å følge opp undervisningen og arbeide for videreutvikling av undervisning i ulike fag
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- blir bevisstgjort på betydningen av regning på fagets premisser
- har forståelse for regningens betydning som allmenndannende og dens samspill med alle skolefag
- har innsikt i den rollen som regning som grunnleggende ferdighet har innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- har innsikt i den betydningen regning som grunnleggende ferdighet har for deltakelse i et demokratisk samfunn
- utvikler et overblikk over regning som grunnleggende ferdighet i alle fag
- kan være ressursperson i regning som grunnleggende ferdighet i alle fag
Innhold
Regning i matematikkfaget og arbeid med nasjonale prøver vil vektlegges i emne 2.
Tema som inngår i studiet:
- Innholdet i god regneopplæring og hvilken betydning det vil ha i de ulike fagene
- Utvikling av regnestrategier og hvordan det kan påvirke alle fag
- Ulike arbeidsmåter og oppgavetyper
- Problemløsende og utforskende arbeidsmåter som kan videreføres til regning i alle de andre fagene.
- Den nasjonale prøven i regning
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være tre fysiske samlinger à 2 dager i emne 2. De tre samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesning, oppgaver, dialog, refleksjon, tilbakemelding, veiledning og kunnskapsdeling.
Læringsplattformen Fronter benyttes til informasjon, fagstoff, oppgaver og innleveringer. Det vil være aktuelt å benytte annet kommunikasjonsverktøy mellom samlingene.
Praksis
Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må undervise på barnetrinnet parallelt med studiet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Etter to av samlingene skal studentene besvare oppgaver med didaktisk og undervisningsutviklende innhold i tilknytning til emnet. Resultatet av dette arbeidet vil følges opp med framlegg og erfaringsdeling på neste samling.
For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravet godkjent senest 3 uker før eksamen. Studenter som ikke får deltatt med fremlegg på fastsatt samling, får tildelt nytt tidspunkt for fremlegget.
Eksamen
Deleksamen 1:
Lærerne skal arbeide med en utviklingsoppgave knyttet til den nasjonale prøven i regning som grunnleggende ferdighet ved egen skole. Det skal utvikles en plan for arbeid med den grunnleggende ferdigheten å regne ved egen arbeidsplass. I etterkant skal det skrives en fagtekst som er knyttet til teori- og styringsdokumenter, og inneholder utredning, beskrivelse av opplegg og tiltak og refleksjon.
Det benyttes gradert bokstavkarakter på en skala A - F, der A er beste og E dårligste bestått karakter. F betyr ikke bestått. Ekstern sensur.
Deleksamen 2:
Det vil også avholdes et muntlig gruppeframlegg, på inntil 45 minutters varighet. En detaljert beskrivelse gis ved oppstarten av emnet. Framlegget vurderes til bestått eller ikke bestått. Ekstern sensur.
Endelig karakter gis ut i fra deleksamen 1 (utviklingsoppgaven), forutsatt at deleksamen 2 er bestått.
Dersom studenten stryker i én deleksamen, kan denne avlegges på nytt.
Dersom studenten ønsker å forbedre eksamensresultatet i emnet, må begge deleksamener avlegges på nytt.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten på studiet.
Litteratur
Hinna, Rinvold & Stølen (2012). QED 1-7 bind 1. Kristiansand: Høyskoleforlaget
Skovholt, K (red) (2014): Innføring i grunnleggende ferdigheter. Praktisk arbeid på fagenes premisser. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Utdanningsdirektoratet. God regneopplæring – for lærere på ungdomstrinnet
Utdanningsdirektoratet (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter.
- http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no
Kompendium; Nasjonale prøver i regning i alle fag
Kunnskapsløftet
Fagstoffet som utvikles i studiet
Utdelt materiale