HVPBU10313 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (Vår 2015–Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Deltakelse i emnene HVPBU10113 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 studiepoeng) og HVPBU10513 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. og 3. semester (vår og høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om organiseringen av tjenestene til å styrke arbeidet med barn, unge og deres familier.
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor organisering og samordning av tilbudet til barn, unge og deres familier.
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i organiseringens betydning for det faglige tilbudet til barn, unge og deres familier.

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger i organiseringen av tjenestetilbudet til barn og unge.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer om organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn og unge.
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes-, og forskningsetiske problemstillinger innen organisering og utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.
  • kan anvende kunnskaper på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver innen utvikling av tjenestetilbudet til barn og unge.
  • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innenfor tjenestetilbudet til barn og unge og deres familier.

Innhold

Hovedtema i emnet er:

- Barnets beste?
- Utvikling av helhetlige tjenester til barn og unge
- Overordnede konvensjoner, lover og forskrifter
- Individuelle planer og brukermedvirkning
- Tverrfaglig samarbeid
- Brukermedvirkning og myndiggjøring i arbeid med barn og unge

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Fokus på bruken av erfaringer fra praksis og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene.

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk oppmøte på samlingene. Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved oppmøte. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent.
Skriftlige arbeidskrav må leveres innen nærmere fastsatte frister. Skriftlige arbeidskrav som vurderes til "ikke godkjent" kan omarbeides inntil to ganger.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell beskrivelse av tjenesteutviklingsprosjekt som omfatter 3000 ord (+/- 10 %). Beskrivelsen vil være koblet til sentrale problemstillinger i emnet og til egen praksis.
Oppgaven blir vurdert til Bestått/Ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Litteratur

Abbott, Andrew (1988): The System of Professions. An Essay on the Division of Expert Labor, s. 33-58, The University of Chicago Press, Chicago and London (25 sider)

Glavin, K. og Erdal, B., 2. utg. (2007): Tverrfaglig samarbeid i praksis - til beste for barn og unge i Kommune-Norge. Oslo: Kommuneforlaget. Hele boken (234 sider)

Haugland, Rønning Lenchow (2006): Evaluering av forsøk med familiesentere i Norge 2002 - 2004. RBUP Nord og UiT. Tromsø. (68 sider)

Hertz, Søren (2010): Barne- og ungdomspsykiatri. Nye perspektiver og uante muligheter. Gyldendal Akademisk, Oslo.

Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010). Barn som samfunnsborgere, til barnets beste. Oslo, Universitetsforlaget. Kap 1, 2 og 4 (61 sider).

Molander, Anders og Lars Inge Terum (2008): Profesjonsstudier - Introduksjon, i Molander, A. og Terum (red.): Profesjonsstudier, Univeristetsforlaget, Oslo. (16 sider).

Ramsdal, Helge: Psykisk helsearbeid i lokalsamfunnet. Noen organisasjonsteoretiske synspunkter. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, Vol 1. nr. 2, Universitetsforlaget 2004. (14 sider)

San Martin-Rodriguez, L., M-D. Beaulieu, D. D'Amour, M. Ferrada-Videla (2005): The determinants of successfull collaboration: A review of theoretical and empirical studies, Journal of Interprofessional Care (May 2005) Supplement 1: 132- 147. (15 sider)

Andre dokumenter:

Stortingsmelding 47 - Samhandlingsreformen

Taushetsplikt og samhandling i kommunalt arbeid for barn - ungdom - familier (2008), KS: Veileder.

Psykisk helsearbeid for barn og unge i kommunene - veileder

Wisløff, N.F. (2005): Fra stykkevis til helt: en sammenhengende helsetjeneste: innstilling fra et utvalg oppnevnt ved kongelig resolusjon av 17. oktober 2003: avgitt til Helse-og omsorgsdepartementet 1. februar 2005. NOU 2005:3. Oslo: Statens forvaltningstjeneste, Informasjonsforvaltning.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:04:47