HVPAR10413 Traumatologi og ambulanseoperativt arbeid (Vår 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Paramedic (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnene HVPAR10113 Akuttmedisin 1, HVPAR10213 Etikk, jus og kommunikasjon og HVPAR10313 Akuttmedisin 2.

Undervisningssemester

4. semester (vår 2015)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Det forventes at kandidaten etter fullført emne:

Kunnskaper

  • har kunnskap om skademekanikk og -kinetikk og hvilken betydning dette har for mulige skader i ulike organsystemer
  • har kunnskap om nivåer for skadebehandling i norsk helsevesen
  • har kunnskap om traumeundersøkelser og vurdering av tiltak ved skader i hode, ansikt, thorax, abdomen, bevegelsesapparat, rygg og spinalkanal
  • har kunnskap om patofysiologiske endringer ved skader i sentrale organsystemer
  • har kunnskap om triagering som beslutningsgrunnlag for prioritering for behandling og transport
  • har kunnskap om hvilke skader som kan forventes ved ulike typer ulykker
  • har kunnskap om prinsipper for drift av skadested i et helseperspektiv
  • har kunnskap om situasjonsbestemt ledelse
  • kjenner til relevant og aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

Ferdigheter

  • kan gjennomføre korrekt primær- og sekundærundersøkelse av alvorlig skadede pasienter
  • kan demonstrere ut fra vitale parametere og kliniske funn korrekt vurdering av alvorlighet og adekvat forslag til behandlings- og transportløsning
  • kan demonstrere de viktigste terapeutiske tiltak hos en pasient som er utsatt for livstruende vevsskade
  • kan beherske prinsippene for helseoperativ ledelse og kan gjennomføre samvirkebasert, helseoperativ ledelse

Generell kompetanse

  • kan formidle sentralt fagstoff innenfor traumatologien både skriftlig og muntlig til kollegaer, samarbeidende instanser og allmennheten
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor traumatologien og tilhørende fagfelt og gjennom dette bidra til utvikling av eget og andres arbeid innen ambulansefaget
  • har forståelse  for hvordan skadeomfang, lokalsykehusenes evne til traumeomsorg og transportavstand/transportløsninger påvirker valg av prehospital ressurs og leveringssted
  • har et reflektert forhold til situasjonsbestemt ledelse
  • har forståelse for viktigheten av effektivt skadestedsarbeid og arbeidsflyten i dette
  • har et reflektert forhold til samarbeidende etaters systemer og prosedyrer på skadestedet

 

      

      

      

Innhold

Studiet består av 15 stp og har følgende faglige kjerneområder:

  • Prehospital traumebehandling
  • Avansert livreddende førstehjelp
  • Monitorering, diagnostisering og behandling
  • Kirurgisk førstehjelp
  • Behandlingsprinsipper og medikamentell behandling innenfor medisinske akuttilstander
  • Skadevurdering og prioriteringsarbeid
  • Traumesystemer og skåringssystemer
  • Valg av prehospital ressurs og leveringssted
  • Moderne prinsipper for prehospital diagnostikk og behandling av :
    • thoraxtraumer
    • abdominale traumer
    • hode- og ansiktstraumer
    • rygg- og spinalskader
    • bløtdelsskader
    • brannskader
    • muskel- og skjelettraumer
    • blødning og sirkulasjonssvikt
  • Luftveisvurdering - og håndtering
  • Prinsipper for helseoperativt arbeid og drift av skadested
  • Situasjonsbestemt ledelse

 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som samlinger, tilsammen 11 dager.

Samlingene kan bestå av forelesninger, scenariobaserte simuleringsøvelser, gruppearbeid med fokus på ledelse, samhandling og erfaringsutveksling, andre praktiske øvelser, diskusjoner og framlegg. Utenom samlingsdagene skal studentene studere pensumlitteratur og arbeide individuelt og/eller i grupper med obligatoriske oppgaver.

Praksis

Minimum en ukes hospitering i helsetjenesten som er relevant for å oppnå ferdighetsmål. Hospiteringen kan helt eller delvis erstattes med simulering.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Det kreves 85 % tilstedeværelse i samlingene på høgskolen
  • Undervisning innen tema traumatologi
  • Innleveringer:
    • disposisjonen for undervisningstema (undervisning innen tema traumatologi), levert innen fastsatt frist
    • målsetting for hospitering, levert innen fastsatt frist
    • gruppeoppgave, levert innen fastsatt frist

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides inntil to ganger. Det legges til rette for at studenter som får "ikke godkjent" i sin undervisning får ett (1) nytt forsøk.

Godkjente arbeidskrav er gyldige samme periode som studieplanen.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Praktisk eksamen i gruppe med påfølgende individuell muntlig høring. Ingen hjelpemidler tillatt.

Praktisk eksamen vurderes til Bestått / Ikke bestått. Ved muntlig høring benyttes gradert karakter A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor evaluere studiet etter hvert semester på skjema fra SKUT.

Litteratur

Litteratur vil bli valgt ut i fra følgende innen 01.12.2014 (norm ca 700 sider)

  • Felleskatalogen 2009 /2010 for aktuelle medikamenter innenfor emne 4.
  • Gulbrandsen, T. og Stubberud, D.-G. (red.) (2005) Intensivsykepleie. Akribe forlag.
  • Gilbert, M., Busund, R. and Skagseth A. (2000) Resuscitation from accidental hypothermia of 13,7 degres C with circulatory arrest in The Lancet 9201 (355) page 375-376.
  • Haugen, J. E. og Knudsen, Ø. (2008) Akuttmedisinsk sykepleie utenfor sykehus, Gyldendal Akademisk. 2. utgave.
  • Høgevold, H. E. (red.) (2006) Traumebehandling. Initialbehandling av den multitraumatiserte pasient ved Ullevål Universitetssykehus. Femte utgave.
  • Javon, P. (2004) Pediatric Advanced Life Support - A Practical Guide. Butterworth/Heinamann, USA.
  • Matell-Reichards (2006) Akuttmedicin.Studentlitteratur, Lund, Sverige.
  • Mosby's (2005) Comprehensive Pediatric Emergency Care. Elsevier Mosby, USA
  • PHTLS: Prehospital Trauma Life Support, Sixth Edition, 2007.
  • PHTLS; Prehospital Trauma Life Support,Sixth Edition, 2007.   
  • Ranhoff, A. H. (2002) Aksedentell hypotermi hos eldre i Tidsskrift for Norsk Lægeforening 7/2002; 122, side 715 - 717.
  • Sanders, M. J. (2005) Paramedic Textbook                    
  • Wikstrøm, J. (2006) Akutsjukvård. Handlegging av patienter med akut sjukdom eller skade. Studentlitteratur, Sverige. Kap. 1, 2, 5 og 6.

Det tas forbehold om endringer.

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:07