LSRGF114 Regning som grunnleggende ferdighet (1.-7. trinn) (Høst 2015)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Regning som grunnleggende ferdighet 1-7 (30 studiepoeng)

Undervisningssemester

Høsten 2015.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAPER:

Studenten

-              har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning i Kunnskapsløftet

-              har kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i Kunnskapsløftet

-              har kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet ut fra fagenes egenart og på fagenes premisser

-              har kunnskap om hvordan regneferdighetene kan utvikles i det enkelte fag med utgangspunkt i læreplanens fagplaner og rammeverk for grunnleggende ferdigheter

-              har kunnskap om begreper som kan knyttes til regning som grunnleggende ferdighet

-              har kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet som basis for læring og læringsprosesser

-              har kunnskap om elevenes læring av regning som grunnleggende ferdighet og elevenes utvikling av læringsstrategier og metakognitiv forståelse

-              har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag

-              har kunnskap om konkrete regneferdigheter som trengs i ulike fag

-              har kunnskap om hva det vil si å være ressursperson i regning som grunnleggende ferdighet

 

FERDIGHETER:

Studenten

-              kan legge til rette for utvikling av regning som grunnleggende ferdighet i undervisningen

-              kan gjennomføre læreplananalyse med vekt på regning som grunnleggende ferdighet

-              kan legge til rette for en inkluderende, variert og praktisk undervisning forankret i teori i ulike fag med vekt på regning som grunnleggende ferdighet

-              kan formulere oppgaver som fremmer regning som grunnleggende ferdighet i ulike fag

-              kan gjennomføre tverrfaglige prosjekter der også regning som grunnleggende ferdighet medvirker

-              kan ha en dialog med matematikklæreren for å utvikle de temaene som er nevnt i de ulike fagene og som også er knyttet til hovedområdene i fagplanen i matematikk

-              kan tilrettelegge for deling av kunnskap innenfor eget kollegium eller i nettverk

-              kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg i regning i ulike fag for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis

 

GENERELL KOMPETANSE:

Studenten

-              utvikler et overblikk over regning som grunnleggende ferdighet i alle fag

-              har forståelse for regningens betydning som allmenndannende og dens samspill med alle skolefag

-              har innsikt i den rollen som regning som grunnleggende ferdighet har innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig

-              har innsikt i den betydningen regning som grunnleggende ferdighet har for deltakelse i et demokratisk samfunn

-              kan være ressursperson i regning som grunnleggende ferdighet i alle fag

-              blir bevisstgjort på hvordan regning kan legges opp på fagets premisser

-              blir bevisstgjort på betydningen av regning på fagets premisser

Innhold

Studentene skal lære å arbeide med regning som grunnleggende ferdighet innenfor og på tvers av fag med utgangspunkt i Kunnskapsløftet og rammeverk for de grunnleggende ferdighetene.

I studiet vil det arbeides med å utvikle et verktøy for ressurslærere til å sette seg inn i regning som grunnleggende ferdighet i alle fag.

Prinsipper for god regneopplæring med utgangspunkt i kompetansemål vil være gjennomgående elementer slik at forståelsen av regning i alle fag kan forbedres og utvikles.

 

Tema som inngår i studiet:

-              ressurslæreren

-              læreplanforståelse

-              begrepsforståelse

-              tverrfaglige opplegg

Undervisnings- og læringsformer

Det vil være tre fysiske samlinger à 2 dager. De tre samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesning, oppgaver, dialog, refleksjon, tilbakemelding, veiledning og kunnskapsdeling.

Læringsplattformen Fronter benyttes til informasjon, fagstoff, oppgaver og innleveringer. Det vil være aktuelt å benytte annet kommunikasjonsverktøy mellom samlingene.

Praksis

Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må undervise på barnetrinnet parallelt med studiet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Studentene skal gjennomføre et eget undervisningsopplegg med utgangspunkt i regning som grunnleggende ferdighet i minst ett skolefag. I etterkant skal det skrives et refleksjonsnotat som er knyttet til teori og styringsdokumenter og som inneholder beskrivelse av opplegg, gjennomføring og vurdering av eget arbeid.
  • Etter to av samlingene skal studentene besvare oppgaver med didaktisk og undervisningsutviklende innhold i tilknytning til emnet. Resultatet av dette arbeidet vil følges opp med framlegg og erfaringsdeling på neste samling.

Studenten må involvere ledelse og kollegaer ved sitt arbeidssted i arbeidet med arbeidskravene.

For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravene være levert innen fastsatt frist og godkjent senest 3 uker før eksamen. Studenter som ikke får deltatt med fremlegg i fastsatt samling, tildeles et nytt tidspunkt.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen av inntil 30 minutters varighet. Den faglige samtalen under eksamen tar utgangspunkt i emnets innhold. Ingen hjelpemidler tillatt. Det benyttes bokstavkarakter A-F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. Karakteren F betyr ikke bestått. Ekstern sensur.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten på studiet.

Litteratur

Skovholt, K. (red.) (2014): Innføring i grunnleggende ferdigheter. Praktisk arbeid på fagenes premisser. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Utdanningsdirektoratet. God regneopplæring - for lærere på ungdomstrinnet

Utdanningsdirektoratet (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter.

-              http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no

Kunnskapsløftet

Fagstoffet som utvikles i løpet av studiet

Utdelt materiale

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:05