LSRGF114 Regning som grunnleggende ferdighet (1.-7. trinn) (Høst 2015)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet Regning som grunnleggende ferdighet 1-7 (30 studiepoeng)
Undervisningssemester
Høsten 2015.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER:
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning i Kunnskapsløftet
- har kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i Kunnskapsløftet
- har kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet ut fra fagenes egenart og på fagenes premisser
- har kunnskap om hvordan regneferdighetene kan utvikles i det enkelte fag med utgangspunkt i læreplanens fagplaner og rammeverk for grunnleggende ferdigheter
- har kunnskap om begreper som kan knyttes til regning som grunnleggende ferdighet
- har kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet som basis for læring og læringsprosesser
- har kunnskap om elevenes læring av regning som grunnleggende ferdighet og elevenes utvikling av læringsstrategier og metakognitiv forståelse
- har undervisningskunnskap om betydningen av regning som grunnleggende ferdighet i alle skolefag
- har kunnskap om konkrete regneferdigheter som trengs i ulike fag
- har kunnskap om hva det vil si å være ressursperson i regning som grunnleggende ferdighet
FERDIGHETER:
Studenten
- kan legge til rette for utvikling av regning som grunnleggende ferdighet i undervisningen
- kan gjennomføre læreplananalyse med vekt på regning som grunnleggende ferdighet
- kan legge til rette for en inkluderende, variert og praktisk undervisning forankret i teori i ulike fag med vekt på regning som grunnleggende ferdighet
- kan formulere oppgaver som fremmer regning som grunnleggende ferdighet i ulike fag
- kan gjennomføre tverrfaglige prosjekter der også regning som grunnleggende ferdighet medvirker
- kan ha en dialog med matematikklæreren for å utvikle de temaene som er nevnt i de ulike fagene og som også er knyttet til hovedområdene i fagplanen i matematikk
- kan tilrettelegge for deling av kunnskap innenfor eget kollegium eller i nettverk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsopplegg i regning i ulike fag for alle elever i trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet, forankret i forskning, teori og praksis
GENERELL KOMPETANSE:
Studenten
- utvikler et overblikk over regning som grunnleggende ferdighet i alle fag
- har forståelse for regningens betydning som allmenndannende og dens samspill med alle skolefag
- har innsikt i den rollen som regning som grunnleggende ferdighet har innenfor andre fag og i samfunnet for øvrig
- har innsikt i den betydningen regning som grunnleggende ferdighet har for deltakelse i et demokratisk samfunn
- kan være ressursperson i regning som grunnleggende ferdighet i alle fag
- blir bevisstgjort på hvordan regning kan legges opp på fagets premisser
- blir bevisstgjort på betydningen av regning på fagets premisser
Innhold
Studentene skal lære å arbeide med regning som grunnleggende ferdighet innenfor og på tvers av fag med utgangspunkt i Kunnskapsløftet og rammeverk for de grunnleggende ferdighetene.
I studiet vil det arbeides med å utvikle et verktøy for ressurslærere til å sette seg inn i regning som grunnleggende ferdighet i alle fag.
Prinsipper for god regneopplæring med utgangspunkt i kompetansemål vil være gjennomgående elementer slik at forståelsen av regning i alle fag kan forbedres og utvikles.
Tema som inngår i studiet:
- ressurslæreren
- læreplanforståelse
- begrepsforståelse
- tverrfaglige opplegg
Undervisnings- og læringsformer
Det vil være tre fysiske samlinger à 2 dager. De tre samlingene vil inneholde varierte arbeidsformer; forelesning, oppgaver, dialog, refleksjon, tilbakemelding, veiledning og kunnskapsdeling.
Læringsplattformen Fronter benyttes til informasjon, fagstoff, oppgaver og innleveringer. Det vil være aktuelt å benytte annet kommunikasjonsverktøy mellom samlingene.
Praksis
Praksisnære komponenter er en integrert del av studiet, og studentene må undervise på barnetrinnet parallelt med studiet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studentene skal gjennomføre et eget undervisningsopplegg med utgangspunkt i regning som grunnleggende ferdighet i minst ett skolefag. I etterkant skal det skrives et refleksjonsnotat som er knyttet til teori og styringsdokumenter og som inneholder beskrivelse av opplegg, gjennomføring og vurdering av eget arbeid.
- Etter to av samlingene skal studentene besvare oppgaver med didaktisk og undervisningsutviklende innhold i tilknytning til emnet. Resultatet av dette arbeidet vil følges opp med framlegg og erfaringsdeling på neste samling.
Studenten må involvere ledelse og kollegaer ved sitt arbeidssted i arbeidet med arbeidskravene.
For at studenten skal kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravene være levert innen fastsatt frist og godkjent senest 3 uker før eksamen. Studenter som ikke får deltatt med fremlegg i fastsatt samling, tildeles et nytt tidspunkt.
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen av inntil 30 minutters varighet. Den faglige samtalen under eksamen tar utgangspunkt i emnets innhold. Ingen hjelpemidler tillatt. Det benyttes bokstavkarakter A-F, der A er beste og E dårligste beståtte karakter. Karakteren F betyr ikke bestått. Ekstern sensur.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og at du deltar i evaluering av studiene. Dette studiet blir jevnlig evaluert for å sikre og utvikle kvaliteten på studiet.
Litteratur
Skovholt, K. (red.) (2014): Innføring i grunnleggende ferdigheter. Praktisk arbeid på fagenes premisser. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Utdanningsdirektoratet. God regneopplæring - for lærere på ungdomstrinnet
Utdanningsdirektoratet (2012). Rammeverk for grunnleggende ferdigheter.
- http://www.udir.no/Upload/larerplaner/lareplangrupper/RAMMEVERK_grf_2012.pdf?epslanguage=no
Kunnskapsløftet
Fagstoffet som utvikles i løpet av studiet
Utdelt materiale