HVPBU10413 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer (Høst 2015–Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlige:
  • Gudrun Brottveit
  • Gudrun Brottveit
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emne HVPBU10113 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (20 studiepoeng) og deltakelse i emnene HVPBU10313 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (10 studiepoeng) og HVPBU10513 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

3. og 4. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Kandidaten

  • har avansert kunnskap om ulike arbeidsformer innen psykososialt arbeid med barn, unge og deres familier og spesialisert innsikt i et avgrenset, selvvalgt område.
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor psykososialt arbeid med barn og unge.
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet. 

Ferdigheter
Kandidaten

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- og utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsteoretiske rammer.
  • kan bruke relevante metoder for forskning innen området psykososialt arbeid med barn og unge på en selvstendig måte.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter for å styrke det psykososiale arbeidet med barn, unge og deres familier. 

Generell kompetanse
Kandidaten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes-, og forskningsetiske problemstillinger innen psykososialt arbeid med barn og unge.
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer.
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet psykososialt arbeid med barn og unge, både med andre spesialister og til allmennheten.

Innhold

Hovedtemaer i emnet er:

  • ulike arbeidssteder og -måter med barn og unge med psykiske problemer
  • bruk av aktivitet, lek og kunst i psykososialt arbeid med barn og unge
  • psykososialt arbeid i skolen
  • samtale og arbeide med risikoutsatt barn, ungdom og deres familier
  • om kriser, mekling og konflikthåndtering

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3 - 4 samlinger á 2 - 4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Fokus på bruken av erfaringer fra praksis og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn. Denne undervisningsformen vil danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene. 

Praksis

Det er ingen praksis knyttet til dette emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Obligatorisk oppmøte på samlingene. Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved oppmøte. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent.
Skriftlige arbeidskrav må leveres innen nærmere fastsatte frister. Skriftlige arbeidskrav som vurderes til "ikke godkjent" kan omarbeides inntil to ganger.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell artikkel som omfatter 4000 ord (+/- 10 %). Artikkelen skal være koblet til sentrale problemstillinger innen emnet og til egen yrkespraksis.
Oppgaven blir vurdert med karakteren A-F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres med en sluttevaluering og resultatene behandles i koordinatormøter for studiet.

Litteratur

Duncan, B., Miller S. og Sparks, J. (2007): Common Factors and the Uncommon Heroism of Youth I: Psychotherapy in Australia. Vol 13, no 2.

Ekland, T-J. (2003). Ein diagnose av psykiatridiagnoser I: Impuls nr. 1 - 2003.

Fredriksen, A. og T. A. Aarseth (2008). Kognitiv terapi for barn og unge. I: Berge og Repål (red.). Håndbok i kognitiv terapi. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Henriksen, Ø. (2002): Ikke som jeg gjør, men som jeg sier. Oslo: Tano Aschehoug (Hele boken)

Koutakis, N., Stattin, H. og Kerr, M. (2008): Reducing youth alcohol ringing through a parent-targeted intervention: the Örebro prevention program. I addiction, 103, s. 1629-1637.

Näsholm, C. og T. Barth (2011): Motiverende samtale - endring på egne vilkår. Oslo: Fagbokforlaget. (Hele boken)

Reichborn-Kjennerud, T. og E. Falkum (2000). Grunnlaget for psykiatrisk behandling - fra tro til vitenskap. I: Tidsskriftet for norsk Lægeforening 2000; 120: 1148-52

Sigrid Strand (2010): Samhandling som omsorg. Kommuneforlaget: Oslo. (kapittel 6,7,8 og 11)

Øvreeide, H (2009): Samtaler med barn. Metodiske samtaler med barn i vanskelige situasjoner. Kristiansand: Høyskoleforlaget  (Hele boken)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:01