HVPBU10113 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (Høst 2015–Vår 2016)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Emneansvarlig:
Bjørn Roald Larsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet Tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Deltagelse i emne HVPBU10514 Kompetanse- og tjenesteutvikling (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har

  • inngående kunnskap om reaksjoner og symptomer på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og ungdom.
  • inngående kunnskap om ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemområder.
  • omfattende kunnskap om, og kan benytte ulike perspektiver på, barndoms- og ungdomskultur.
  • kunnskap om psykiatriske diagnoser og diagnostikk.

Ferdigheter
Studenten kan

  • utvikle strategier som fremmer god psykisk helse hos barn, ungdom og deres familier.
  • anvende klassifikasjon og psykiatrisk diagnostikk av barn og ungdom, bruksområder, utfordringer og fagetiske dilemmaer.

Generell kompetanse
Studenten kan

  • anvende sine kunnskaper om barn og ungdoms psykiske helse, de historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger og framtidige utfordringer i refleksjon knyttet til eget arbeid.
  • analysere de samfunnsskapte utfordringene med betydning for psykisk helse.

Innhold

Hovedtema i emnet er:

           - Barns og unges psykiske helse
           - Ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemer
           - Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og unge
           - Perspektiver på barndom, ungdom og kultur
           - Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på tradisjonell undervisning og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Studentenes egne yrkeserfaringer trekkes inn i undervisningen. Som undervisnings-/læringsform er problembaserte læringsprinsipper lagt til grunn.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • 80 % tilstedeværelse i samlinger på høgskolen.
    Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved deltagelse i samlingene. Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen. Varighet: 14 dager 
-
individuell skriftlig oppgave,
med et omfang på 3000 ord (+/- 10 %).
Nærmere kriterier for oppgaven gis av faglærer.

Besvarelsen vurderes etter karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. 

Evaluering gjennomføres i henhold til høgskolens kvalitetssystem.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 30. juni 2014.

Befring, E., Frønes, I., og Mari-Anne Sørlie (red.) (2010): Sårbare unge. Nye perspektiver og tilnærminger. Gyldendal Akademisk. Kapittel 2, 4-5, 9 - 84 sider.

Broberg, A., Almqvist, K. og Tjus, T. (2006): Klinisk barnepsykologi. Utvikling på avveier. Fagbokforlaget. 270 sider

Hertz, Søren (2011): Barne- og ungdomspsykiatrI. Nye perspektiver og uante muligheter. Hele boken 327 sider

Kjørholt, Anne Trine (red.) (2010): Barn som samfunnsborgere - til barnas beste? Universitetsforlaget. Kapittel 12, 12 sider

Kvello, Øystein (2010): Barn i risiko: skadelige omsorgssituasjoner. Gyldendal AkademiskE, 360 sider

Norvoll, R., (red) (2009): Samfunn og psykiske lidelser. Samfunnsvitenskapelige perspektiver - en introduksjon. Gyldendal Akademisk. 1. utgave, 4. opplag. Kapittel 1 og 2, 40 sider.

Straand, Sigrid (red) (2011): Samhandling og omsorg. Tverrfaglig psykososialt arbeid. Oslo: Kommuneforlaget. Kapittel 1-4, 95 sider

Andre sentrale dokumenter

Folkehelseinstituttet (2010): Rapport 2010:2. Folkehelserapporten 2010: Helsetilstanden i Norge. Oslo: Folkehelseinstituttet

Folkehelseinstituttet (2011): Rapport 2011: 1. Bedre føre var - Psykisk helse: Helsefremmende og forbyggende tiltak og anbefalinger. Oslo: Folkehelseinstituttet.

Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa

Lov om helsetjenesten i kommunene

Lov om sosiale tjenester

NOU 1998: 18. Det er bruk for alle. (Folkehelsemeldinga)

NOU 2009: 22. (Flatø-utvalget). Det du gjør, gjør det helt. Bedre samordning av tjenester for utsatte barn og unge.

Sosial og helsedirektoratet (2007). Veileder i psykisk helsearbeid for barn og unge i kommunene. IS-1405 Oslo: Sosial- og helsedirektoratet.

St. meld. Nr. 16 (2002-2003): Resept for et sunnere Norge.

St. meld. Nr. 20 (2006-2007): Nasjonal strategi for å utjevne sosiale helseforskjeller.

St. meld. Nr. 39 (2006-2007): Frivillighet for alle.

St. meld. Nr. 47 (2008-2009): Samhandlingsreformen. Rett behandling - på rett sted-til rett tid.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:07:01