LSMAGEO213 V4: Geometri, måling, statistikk og sannsynlighet 2 (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Studiested Halden.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Matematikk for lærere 2, videreutdanning (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet kan tas før eller etter emnet V3: Tall og algebra, funksjoner 2 (15 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studentens forventede læringsutbytte defineres i kunnskap, ferdighet og generell kompetanse.

Kunnskap
Studenten

  • har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
  • har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
  • har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen for eksempel geometri og trigonometri, kombinatorikk og sannsynlighetsregning
  • har kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosess: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne

Ferdighet
Studenten

  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
  • kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser

Generell kompetanse
Studenten

  • kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis

Innhold

Innholdet bygger på kompetansemålene under hovedområdene Geometri, Måling, Statistikk og sannsynlighet i Kunnskapsløftet og på Nasjonale retningslinjer for fag GLU 5-10. Der kan følgende lærestoff inngå:

Geometri:

  • Konstruksjoner, både med passer og linjal, og ved hjelp av digitale verktøy, herunder litt om umulige konstruksjoner
  • Romfigurer og Eulers polyedersetning
  • Areal og volumberegninger
  • Enkel vektorregning
  • Trigonometri med sinussetningen og cosinussetningen
  • Enkle bevis; for eksempel i trigonometri, og historiske utledninger

Statistikk og sannsynlighet:

  • Sannsynlighetsmodeller, utfall, mengdelære
  • Regneregler for sannsynlighet, inkludert betinget sannsynlighet
  • Diskrete og kontinuerlige (Normal) fordelingsfunksjoner
  • Egenskaper ved fordelinger (forventning og varians)
  • Korrelasjon og lineær regresjon
  • Konfidens og signifikans i statistiske parametre
  • Studentene skal gjennomføre en undersøkelse og analysere data kvantitativt.
  • De faglige temaene skal knyttes opp til didaktikk og relateres til arbeidet på trinnene 5 - 10

Selvvalgt tema:

  • Studentene velger et tema til fordypning innen matematikkdidaktikk og/eller matematikk som er relevant for 5. - 10. trinn. De skal lage et skriftlig arbeid som skal være grunnlag for en presentasjon til muntlig eksamen

Tilpasset opplæring og arbeidsmåter:

  • Få erfaring med og kunnskap om mange ulike arbeidsmåter som kan bidra til en bedre tilpasset opplæring

Vurdering:

  • Ulike former for underveisvurdering og sluttvurdering

Oppgaver:

  • Lage åpne oppgaver, lukkede oppgaver, rike oppgaver
  • Lage oppgaver med realistiske kontekster ved å bruke statistikkbanken

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester, med en avsluttende eksamen. Studiet er delvis nettbasert og er organisert som 6 dagsamlinger fra kl. 9 - 15. Utover samlingene vil undervisning og veiledning foregå nettbasert.
Høgskolens læringsplattform (Fronter) benyttes. Mellom samlingene forventes det at studentene arbeider i nettverksgrupper.
Studentene skal møte varierte arbeidsformer: Forelesninger, oppgaveregning med ulike typer oppgaver, arbeid med konkreter og utforskende arbeidsmåter. IKT skal inngå som en sentral del av matematikkstudiet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon.

Praksis

Studentene arbeider som lærere og skal ikke ha praksis. Enkelte arbeidskrav bygger på studentenes egne erfaringer fra praksis. Lærerne bør derfor enten undervise i matematikk eller ha tilgang til noe utprøving i en/flere klasser.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

På hver samling får studentene et oppgavesett av både matematikkfaglig og matematikkdidaktisk karakter som har tilknytning til stoffet det er arbeidet med. Studentene må ha godkjent 7 slike studentarbeider. På tre av arbeidene skal studentene få tilbakemelding fra en annen student.

Antall arbeidskrav må være godkjente før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen på ca 45 minutter der studenten eksamineres i det selvvalgte tema, en oppgave fra studentarbeidene og en oppgave fra pensum.

Tillatt hjelpemiddel: Det selvvalgte tema

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A - F.

Evaluering av emnet

For at vi skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning med god kvalitet, er vi avhengige av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor ved slutten av hvert semester evaluere studiet på skjema fra SKUT.

Litteratur

Litteraturliste foreligger ved semesterstart.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 03:03:29