LSK202ENG09 Engelsk 202 Kultur, samfunn og litteratur (Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for økonomi, språk og samfunnsfag
- Studiested:
- Halden/delvis nettbasert
- Emneansvarlig:
- Astrid Elisabeth Kure
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Engelsk for lærere 2 - Læreren i et fagfellesskap (30 studiepoeng), Kompetanse for kvalitet - Strategi for etter- og videreutdanning.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnene Engelsk 201 Språklærer og profesjonsutøver og Engelsk 202 Kultur, samfunn og litteratur kan tas uavhengig av hverandre, men det anbefales at Emne 201 tas før Emne 202.
Undervisningssemester
2. semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER
Studenten
- har kunnskap om Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk med vekt på hovedområdet Kultur, samfunn og litteratur
- har kunnskap om språklæringsteorier og læringsstrategier som bidrar til et språkfremmende læringsmiljø
- har kunnskap om elevmedvirkning i engelskopplæringen
- har kunnskap om det engelske språket: lydsystem, intonasjon, grammatiske strukturer, hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk, og noen varianter av engelsk i et sosiolingvistisk perspektiv
- har kunnskap om engelsk som redskaps- og dannelsesfag samt globalt kommunikasjonsspråk
- har kunnskap om kultur, samfunnsliv og litteratur i den engelsktalende verden i et fler-/interkulturelt perspektiv
- har kunnskap om bruk av barne- og ungdomslitteratur i språkopplæringen
- har kunnskap om bruk av digitale verktøy i språkopplæringen og for kommunikasjon med fagfeller
- har kunnskap om lokalt læreplanarbeid
- har forståelse for sin rolle som aktiv bidragsyter ved egen arbeidsplass og i større fagfellesskap
- har innsikt i og verktøy for kontinuerlig å utvikle og fornye egen undervisningspraksis
- har innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur relatert til språklæring
- har kunnskap om bibliotekets tjenester og ressurser
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk i sin undervisningspraksis med vekt på engelsk som både dannelsesfag og redskapsfag
- kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan
- kan kommunisere sikkert og funksjonelt i ulike situasjoner samt drøfte egen undervisningspraksis på engelsk
- kan anvende digitale verktøy pedagogisk i engelskopplæringen
- kan legge til rette for at elevene øves opp til medvirkning i opplæringen og utvikler bevisshet om eget læringsarbeid
- kan legge til rette for bruk av et rikt utvalg barne- og ungdomslitteratur i språkopplæringen i et fler-/interkulturelt perspektiv
- kan legge til rette for elevenes læring om kultur, samfunnsliv og litteratur i den engelsktalende verden med fokus på det flerkulturelle samfunnet
- kan ta i bruk nyere forskning og faglitteratur for å utvikle og evaluere egen undervisningspraksis
- kan være en aktiv pådriver i fagfellesskapet ved egen arbeidsplass og i større fagfellesskap
- kan være en aktiv bruker av bibliotektjenester og databaser som ressurs i studiet og undervisningspraksisen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper inn i en helhetlig engelskopplæring i samsvar med Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
- kan utvise holdninger som er tjenlige for å undervise i engelsk på de ulike trinnene i grunnskolen ved å være seg bevisst sin rolle som språkmodell, veileder og tilrettelegger
- kan utvise selvstendighet og evne til analyse av og refleksjon over egen undervisningspraksis og ta i bruk ny kunnskap
- kan bidra til faglig og fagdidaktisk utvikling basert på relevant faglitteratur og forskning innenfor språklæring
Innhold
Engelsk 202 Kultur, samfunn og litteratur bygger på det faglige fundamentet som er lagt i Engelsk 201 Språklærer og profesjonsutøver. Emnet er knyttet til hovedområdet Kultur, samfunn og litteratur i Læreplan i engelsk i Kunnskapsløftet. Temaer om ulike sider av kultur, samfunnsliv og litteratur i engelsktalende land står sentralt i dette emnet. De grunnleggende ferdighetene "å kunne lese i engelsk" og "å kunne bruke digitale verktøy" videreføres gjennom henholdsvis barne- og ungdomslitteratur som motivasjonsfaktor og gjennomføring av undervisningsopplegg knyttet til digitale fortellinger.
En annen hovedkomponent i emnet er læreren som en utforskende aktør for å holde seg fortløpende oppdatert om ny forskning, faglitteratur, praksis og nye læringsformer. På denne måten kan læreren være en bidragsyter i et fagfellesskap, bl. a. ved å utvikle planer for faget.
Emnet har følgende innhold:
- Kunnskapsløftet og Læreplan i engelsk
- engelsk som dannelsesfag
- valg og organisering av aktiviteter i opplæringen
- kunnskap om og forståelse for kultur, samfunnsliv og litteratur i Storbritannia
- kunnskap om og forståelse for kultur, samfunnsliv og litteratur i andre engelsktalende land
- sosiolingvistiske aspekter
- interkulturelle perspektiver
- læreren som utforskende aktør
- læreren som bidragsyter i et fagfellesskap
- vurdering og bruk av IKT som pedagogisk verktøy
- øving i språkbruk gjennom lytting, lesing, skriving, forberedt muntlig produksjon og spontan muntlig samhandling
- kunnskap om hensiktsmessig ordforråd, idiomatikk og grammatiske strukturer
- øving i uttale, intonasjon og lydskrift
Undervisnings- og læringsformer
Emnet går over ett semester. Studiet er delvis nettbasert og delvis organisert som samlinger. I løpet av semesteret vil det være 3 samlinger á 2 dager, til sammen 6 dager.
I emnet inngår et studieopphold ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, av 1 ukes varighet. For de som ikke deltar, vil det være selvstudium innenfor de emnene det gis undervisning i ved studiesenteret i York og arbeidskrav vil være knyttet til dette.
Høgskolen læringsplattform (Fronter) benyttes og det gis opplæring i bruk av plattformen.
Selvstudium, individuelt og i nettgrupper, vil være en vesentlig arbeidsform samt utprøving av tilegnet kunnskap i klasserommet med egne elever, presentasjoner for medstudenter og utveksling av erfaringer. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene kan samarbeide og kommunisere med hverandre og slik bli aktive bidragsytere i et fagfellesskap.
Arbeidsoppgavene (se pkt. Arbeidskrav nedenfor) danner grunnlag for individuell veiledning. Det forventes at studenten tar ansvar for å søke veiledning.
Arbeidsomfang
Ca. 420 timer.
Praksis
Praksisnære komponenter er integrert i emnet, og lærere som tar emnet bør undervise i engelsk parallelt med studiet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Før studenten kan framstille seg til eksamen, må arbeidskravene spesifisert nedenfor være levert og/eller utført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og godkjent av faglærer senest 3 uker før eksamen. Oppgavene forutsettes levert til fastsatt tid for å få rett til veiledning.
- Utviklingsarbeid om kultur, samfunnsliv og litteratur i Storbritannia. Arbeidet utføres under studieoppholdet ved Det norske studiesenteret i York, Storbritannia, og presenteres på samling etter studieoppholdet (i grupper, muntlig). For de som ikke deltar i York, vil det være selvstudium innenfor samme tema med tilsvarende arbeidskrav.
- "Booktalk" knyttet til barne- og ungdomslitteratur som ressurs til bruk ved egen skole (i grupper, muntlig) med etterfølgende presentasjon for kolleger ved egen arbeidsplass som dokumenteres i en rapport (individuell, skriftlig).
- Oppgavesett i fonetikk/grammatikk/tekstkompetanse (individuelt, skriftlig).
- Arbeid med fagartikkel. Presentasjon av fagartikkel ved egen skole (individuell, muntlig) med etterfølgende diskusjon som dokumenteres i et refleksjonsnotat (individuelt, skriftlig).
Eksamen
Muntlig eksamen i par/gruppe med individuell vurdering.
Varighet ca 45 minutter.
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamenen er både en språkferdighetsprøve og en prøve i kunnskap om lærestoffet. Studentenes evne til å kommunisere effektivt på idiomatisk engelsk med god uttale og intonasjon vektlegges på lik linje med studentenes kunnskap om lærestoffet.
Eksamenen vurderes av en ekstern og en intern sensor. Det gis individuelle karakterer.
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til F, hvor A er beste karakter, E dårligst beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".
Evaluering av emnet
Studentene skal evaluere studiet/emnet på skjema fra SKUT samt eventuell deltakerundersøkelse fra Utdanningsdirektoratet.
Litteratur
Litteraturlista er sist revidert 07. mai 2013.
Alexie, S. (2008). The Absolutely True Diary of a Part-time Indian, Andersen Press Ltd
Birketveit, A. & Williams, G. (2013) Literature for the English Classroom, Fagbokforlaget
Dypedahl, M., Hasselgård, H. & Løken, B. (2012): Introducing English Grammar, Fagbokforlaget
Harmer, J. (2007): The Practice of English Language Teaching, Pearson English Language Teaching
Læreplanverket for Kunnskapsløftet: Læreplaner for gjennomgående fag i grunnskolen og videregående opplæring, Læreplan i engelsk, engelsk versjon, (2013), Kunnskapsdepartementet, http://www.udir.no/grep
Miller, A. (2000): Death of a Salesman. Penguin Books Ltd.
Nilsen, T.S. & Rugesæter, K. (2008): Basic English Phonetics for Teachers, Fagbokforlaget
Nye, D. (2009): Contemporary American Society, Akademisk Forlag
Pinter, Annamaria. (2006): Teaching Young Language Learners, Oxford UP
Rai, B. (2001): (Un)arranged Marriage, Random House Children's Books
Sevaldsen, J., Vadmand, O. & Mustad, J. E. (2008): Contemporary British Society, Akademisk Forlag
Shakespeare, William. (2009) Romeo and Juliet. Oxford School Shakespeare Roma Gill
Swan, M. (3rd ed. 2005): Practical English Usage, Oxford UP
Walker, A. (2004): The Color Purple, Orion Publishing Co
Studentene velger en av følgende:
Clarce, M. (2007): For the Term of His Natural Life, The Echo Library
Keneally, T. (1989):The Chant of Jimmie Blacksmith. Penguin Books
Et utvalg dikt og noveller
Kompendium
Tilleggsmateriale
Alle studenter må ha en engelsk/engelsk ordbok, f.eks. Collins Concise Dictionary, Longman Dictionary of Contemporary English, eller Oxford Advanced Learner's Dictionary.
Dessuten anbefales en synonymordbok, f.eks. Collins Concise Thesaurus .
Til oppslag og supplement:
Bækken, B. (2006): English Grammar. An introduction for students of English as a foreign language, Fagbokforlaget
Carpenter, H. & Prichard, M. (1999): Oxford Companion to Children’s Literature, Oxford UP
Griffith, K. (2005): Writing Essays about Literature, A guide and Style Sheet, Cengage Learning
Harmer, J. (2007): How to Teach English, Pearson English Language Teaching
Hasselgård, H., Johansson, S. & Lysvåg, P. (2012): English Grammar: Theory and Use, Universitetsforlaget
Hill, J. & Lewis, M. (eds.) (1997): Dictionary of Selected Collocations, Language Teaching Publications
Jones, D. (16th ed. 2006): English Pronouncing Dictionary, eds. Roach, P. & Hartman, J., Cambridge UP
Lightbown, P.M. & Spada, N. (2003) How Lanuages are Learned, Oxford UP
Mitchell, D. (2003): Children’s Literature. An invitation to the world. Pearson Education
Munden, J. & Myhre, A. (Second edition, 2007): Twinkle Twinkle, HøyskoleForlaget
Nikolajeva, M. & Scott, C. /2006): How Picturebooks Work, Taylor & Francis Ltd
Nilsen, T. S. (2002): British and American English Pronunciation, Universitetsforlaget
Oxford Encyclopedia of Children's Litterature http://www.hiof.no/index?php?ID=1767 (tilgang gjennom høgskolens nett)
Saville-Troike, M. (2005): Introducing Second Language Acquisition, Cambridge UP
Williams, M. (2006): Psychology for Language Teachers, Cambridge UP