HVPBU10411 Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer (Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for helse og velferd
Studiested:
Fredrikstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Tverrfaglig videreutdanning i psykososialt arbeid med barn og unge.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emnene

HVPBU10111 Psykisk helse hos barn, ungdom og unge voksne (15 studiepoeng)
HVPBU10211 Tverrfaglige perspektiver innen rusproblematikk, psykisk helsearbeid og psykososialt arbeid med barn (15 studiepoeng) 
HVPBU10311 Organisering og samordning av tjenestetilbudet til barn, ungdom og unge voksne (15 studiepoeng)

Undervisningssemester

4. semester (våren 2014)

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om ulike arbeidsformer innen psykososialt arbeid med barn, ung og deres familier og spesialisert innsikt i et avgrenset, selvvalgt område.
  • kan vurdere kunnskap på nye områder innenfor psykososialt arbeid med barn og unge.   
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings - og utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsteoretiske rammer.
  • kan bruke relevante metoder for forskning innen området psykososialt arbeid med barn og unge på en selvstendig måte.
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter for å styrke det psykososiale arbeidet med barn, ung og deres familier.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes-, og forskningsetiske problemstillinger innen psykososialt arbeid med barn og unge.
  • kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer.
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet psykososialt arbeid med barn og unge, både med andre spesialister og til allmennheten.

 

Innhold

Emnet er på 15 studiepoeng og vil omhandle:

  • ulike arbeidssteder- og måter med barn og unge med psykiske problemer
  • bruk av aktivitet, lek og kunst i psykososialt arbeid med barn og unge
  • psykososialt arbeid i skolen
  • å samtale og arbeide med risikoutsatt barn, ungdom og deres familier
  • om kriser, mekling og konflikthåndtering

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er organisert som 3-4 samlinger á 2-4 dagers varighet (tilsammen ca. 8-10 dager). Undervisningen foregår på dagtid og er basert både på forelesninger og deltakelse i studie- og veiledningsgrupper. Fokus på bruken av erfaringer fra praksis og problembaserte læringsprinsipper vil benyttes. Denne undervisningsformen vil også danne grunnlaget for veiledning mellom undervisningssamlingene. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1. Obligatorisk oppmøte på samlingene (80 %). 
    (Ved fravær ut over 20 % må studenten levere og få godkjent skriftlig oppgave som synliggjør kompetanse på de områder som ikke er dekket ved oppmøte.
    Fravær ut over 30 % kan ikke tas igjen ved skriftlig dokumentasjon og blir ikke godkjent).

2. Presentasjon av skisse til prosjektoppgave for medstudenter og faglærere.

Skriftlige arbeidskrav må leveres innen nærmere fastsatte frister. Skriftlige arbeidskrav som vurderes til "ikke godkjent" kan omarbeides inntil to ganger. Arbeidskrav må være godkjent senest 3 uker før eksamen for at studentene kan fremstille seg til eksamen

Eksamen

Individuell prosjektoppgave som omfatter 4000 ord (+/- 10 %). Oppgaven skal være koblet til sentrale problemstillinger innen emnet og til egen yrkespraksis. Oppgaven blir vurdert med graderte karakterer der A er beste og E dårligste beståttkarakter. F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger. Studentene skal derfor ved slutten av hvert semester evaluere studiet på skjema fra SKUT.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 19.12.2013

  • Ekeland, T.-J. (2011). Ny kunnskap - ny praksis, et nytt psykisk helsevern (Vol. 2011:1). Skien: Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.
  • Haavind H., Øvreeide H. (2007) Barn og unge i psykoterapi: samspill og utviklingsforståelse. Oslo. Gyldendal.
  • Hertz, S. (2010) Barne- og ungdomspsykiatri. Nye perspektiver og uante muligheter. Oslo. Gyldendal Akademisk.
  • Hårtveit, H. og Jensen, P. (2004): Familien pluss èn. Innføring i familieterapi. Oslo: Universitetsforlaget
  • Jansen, A. (2013) Narrative kraftfelt. Psykologisk utvikling hos barn og unge i et narrativt perspektiv. Oslo. Universitetsforlaget.
  • Kirkengen, A. L. (2009). Hvordan krenkede barn blir syke voksne. Oslo. Universitetsforlaget.
  • Borg, M. og Karlsson, B. ( 2013) Psykisk helsearbeid. Humane og sosiale perpspektiver og praksiser. Oslo Gyldendal

Artikler :

  • Anderson, Harlene ( 2008):COLLABORATIVE PRACTICE RELATIONSHIPS AND CONVERSATIONS THAT MAKE A DIFFERENCE. ( Fronter)
  • Ruth Gilbert, Cathy Spatz Widom, Kevin Browne, David Fergusson, Elspeth Webb, Staff an Janson( 2009):Child Maltreatment1.Burden and consequences of child maltreatment in high-income countries. ( Fronter)

Flere artikler deles ut til aktuelle forelesninger.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 03:04:36