HVGER10212 Etiske, juridiske og organisatoriske problemstillinger (Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for helse og velferd
- Studiested:
- Indre Østfold, Eidsberg
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Akuttgeriatri.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet HVGER10111 Akuttgeriatri skal være bestått.
Undervisningssemester
Emnet undervises i andre semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Kandidaten:
- kan vurdere relevante problemstillinger ut fra faglige, etiske og juridiske perspektiver
- kan drøfte betydningen kunnskap om ledelse, organisering og tverrprofesjonell samhandling har for yrkesutøvelse og tjenesteyting
- kan identifisere behov for fagutvikling innenfor et avgrenset område i akuttgeriatrien
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan dokumentere evne til å sikre at pasienter og pårørendes juridiske rettigheter ivaretas
- kan dokumentere evne til å reflektere over etiske utfordringer med utgangspunkt i praksis
- kan samarbeide om, og gjennomføre fagutviklingsprosjekt av betydning for yrkesutøvelse og tjenesteyting
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan formidle fagkunnskap som fremmer refleksjon og utvikling i tjenestetilbudet til akutt syke eldre
Innhold
Hovedformålet med emnet er at studentene utvikler handlingskompetanse slik at de kan bidra til en kvalitativ bedre omsorg overfor den akutt- og kritisk syke eldre. I utdanningen legges det derfor vekt på at studentene tilegner seg forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. Det blir også lagt vekt på betydningen av et godt samarbeid med pårørende og andre yrkesgrupper og ulike organisasjoner. Fokus i dette semesteret blir rettet mot etiske, juridiske og organisatoriske problemstillinger hos den akutt og kritisk syke eldre pasient, deres pårørende og i samfunnet for øvrig.
Sentrale temaer vil bl.a. være:
- etiske og juridiske utfordringer
- kommunikasjon, samhandling og miljøtiltak
- organisering og samarbeid, spesialisthelsetjeneste og kommunehelsetjeneste
- tverrprofesjonelt samarbeid
- brukermedvirkning
- prosjekt som metode for fagutvikling
Undervisnings- og læringsformer
Undervisning og læringsformer som benyttes er forelesninger, basisgruppearbeid, refleksjon knyttet til relevante kliniske situasjoner og individuelt studiearbeid. Det avsettes tid til et basisgruppemøte pr. samling.
Arbeidsomfang
Undervisningen foregår over fire samlinger a 2-3 dager.
Inntil en uke hospitering (se Praksis).
I tillegg kommer egenaktivitet og gruppearbeid.
Praksis
Inntil 1 uke hospitering der studentene skal få kunnskaper om fagutvikling og -prosjekter i et praksisfelt de har liten eller ingen erfaring fra.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Minimum 75 % tilstedeværelse. Fravær på inntil 30 % kan kompenseres for ved innlevering av individuell arbeidsoppgave som dokumenterer kunnskap på det området som ikke er dekket av tilstedeværelse på undervisning. Høgskolen utformer en relevant oppgave. Fravær ut over 30 % godkjennes ikke uansett grunn.
- Godkjent program knyttet til obligatorisk hospitering
- En skriftlig innlevering
- Innlevert problemstilling og plan for gjennomføring ifm skriftlig hjemmeoppgave (eksamen).
Eksamen
Skriftlig hjemmeoppgave i gruppe
Studentene setter selv sammen gruppa, maks antall deltakere er 4 studenter. Besvarelsen skal være på maks. 5000 ord. Se bibliotekets nettsider for retningslinjer og oppgaveskriving: "Hvordan skrive oppgave?"
Det benyttes bokstavkarakterer, A - F. Det gis en samlet karakter for hele gruppa.
Ved klage på karakterfastsetting på felles eksamensbesvarelse der det gis en felles karakter (gruppeeksamen), må alle de som er vurdert samlet, samtykke i og skrive under på klagen. Resultatet av klagebehandlingen gjelder for samtlige i gruppen.
Evaluering av emnet
Emnet evalueres muntlig ved semesterslutt.
Litteratur
Litteraturlisten er sist oppdatert 02.12.2013
610.73072 Bj
Bjørk, IT & Solhaug, M. (2008). Fagutvikling og forskning i klinisk sykepleie. Oslo: Akribe forlag
174.2 Et
Brinchmann, B.S. (2012). Etikk i sykepleien. Oslo: Gyldendal Akademisk
610.730699 Sy
Brataas, H. V. & K. A. Furunes. (2011). Pasientforløp, samarbeid og samhandling. I Sykepleiepedagogisk praksis: pasientsentrert sykepleie på ulike arenaer, s. 214-222.
Oslo: Gyldendal akademisk.
Helgesen, A.K.(2013). Patient participation in everyday life in special care units for persons with dementia. Karlstad: Karlstad University Studies. S.7-70 (63s.)
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:651778/FULLTEXT01.pdf
300.72 Jac
Jacobsen, D. I. (2005) Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. 2. utg. Kristiansand. Høyskoleforlaget
344.0414 Mo
Molven O. ( 2012). Sykepleie og jus. Oslo: Gyldendal akademisk
170 Vet
Vetlesen AJ. (2007). Hva er etikk? Oslo: Universitetsforlaget