IRV49113 Teknikk og industriell produksjon 1 (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for ingeniørfag
Studiested:
Fredrikstad/delvis nettbasert
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Teknikk og industriell produksjon, videreutdanning (30 studiepoeng), med utgangspunkt i Kompetanse for kvalitet - Strategi for etter- og videreutdanning.

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om de viktigste målemetoder i prosessindustrien
  • har kunnskap om og kan oppdatere sin kunnskap om enhetsoperasjoner og prosesser knyttet mot prosessindustrien
  • har kunnskap om varmeoverføringsmekanismer knyttet mot prosessindustrien     
  • har kunnskap om gjeldende regelverk og ansvarlige etater i Norge for bruk og oppbevaring av kjemikalier på laboratorier og i industrien
  • har kunnskap om sikkerhetsdatablad (SDS) og risikovurdering
  • har kunnskap om verneutstyr
  • har kunnskap om vurdering for læring og praktiske konsekvenser av ny vurderingsforskrift
  • har kunnskap om kompetansemålene i aktuelle læreplaner
  • har innsikt i nyere forskning, utviklingsarbeid og faglitteratur innenfor industriell produksjon
  • har kunnskap om programmerbare logiske styringer

FERDIGHETER
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i teknikk og industriell produksjon forankret i forskning, teori og praksis
  • kan formidle kunnskap om gjeldende regelverk og ansvarlige etater i Norge for bruk og oppbevaring av kjemikalier på laboratorier og i industrien innen undervisning
  • kan formidle kunnskap om sikkerhetsdatablad, verneutstyr og risikovurdering
  • kan anvende aktuelle sikkerhetsdatablad, vurdere aktuelt verneutstyr og utføre enkle risikovurderinger
  • kjenner til endringer og kunne oppdatere seg på utvikling innen fagfeltet i industrien
  • kan veilede og informere elever på TIP om mulighetene for læreplasser i industrien
  • kan videreformidle faglig kunnskap
  • kan redegjøre for hvordan ulike former for vurdering kan nyttes i praktisk undervisning
  • kan forstå et teknisk flytskjema
  • kan planlegge et PLS program
  • kan forstå enkle PLS programmer
  • kan forenkle logiske uttrykk
  • kan foreslå instrumentering for en prosesstekniske enhetsoperasjon

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan formidle en holdning som sikrer et godt og forsvarlig arbeidsmiljø i forhold til bruk og oppbevaring av kjemikalier
  • kan redegjøre for hva det er som gjør at vurdering for læring kan fungere læringsfremmende
  • kan redegjøre for hvordan vurdering for læring skal forstås i en didaktisk sammenheng
  • kan prinsipper for måling av strøm, spenning, trykk, temperatur og mengde
  • kan prinsipper for instrumentering av prosessanlegg, herunder feltbuss
  • har kunnskap om signalomforming, digitale og analoge signaler
  • har kunnskap styringslogikk
  • kjenner til ulike programmeringsspråk for PLS

Innhold

Teknikk og industriell produksjon 1 legger til rette for at lærerens undervisningserfaring og undervisningskompetanse skal være et utgangspunkt for å tilegne seg og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som er nødvendige for å bli en dyktig lærer i teknikk og industriell produksjon.

Emnet har følgende innhold:

  • Prosess og kjemiteknikk
  • HMS på laboratoriet og i industrien
  • Måleteknikk, instrumenteringsteknikk og styringsteknikk
  • Vurdering

Undervisnings- og læringsformer

Emnet går over ett semester med tre fellessamlinger av til sammen 7 dager (2+2+3). På samlingene gjennomføres forelesninger, bedriftsbesøk, øvinger/case og diskusjoner.

Studentene må selv organisere seg i grupper for å gjennomføre felles studiearbeid mellom samlingene. Det forutsettes aktiv studentmedvirkning.

Høgskolens læringsplattform (Fronter) benyttes, og det gis opplæring i bruk av plattformen.

Praksis

Gjennomføre en undervisningstime i et av emnets temaer ved eget arbeidssted, alternativt ved høgskolen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Det skal skrives to refleksjonsnotat (omfang ca. 2 sider tekst pr notat), hvorav ett av notatene  må være godkjent av faglærer.

2) Det skal leveres to oppgavebesvarelser (omfang ca. 5 - 15 sider avhengig av oppgaveteksten), hvorav en av oppgavene må være godkjent av faglærer.

Arbeidskravene må være godkjente senest tre uker før eksamen for at studentene kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Emnet har to deleksamener:

Deleksamen 1:
Individuell innlevering av et undervisningsopplegg i et valgt tema som er godkjent av faglærer. Innlevering 14 dager før muntlig eksamen. Omfang 8-10 sider.
Deleksamen 1 teller 50 %.

Deleksamen 2:

Individuell muntlig vurdering på ca. 20 minutter hvor studenten kan høres i deleksamen 1 og eksamineres i emnets læringsutbytte, som er beskrevet i emnebeskrivelsen.
Deleksamen 2 teller 50 %.

Det gis en samlet karakter i emnet. Begge deleksamener må være bestått for å få endelig karakter og uttelling i form av studiepoeng. Begge deleksamener sensureres av ekstern og intern sensor. Det brukes gradert karakterskala fra A – F.

Ved ikke bestått eller forbedring av karakter i emnet, må begge deleksamener avlegges på nytt.

Evaluering av emnet

For at høgskolen skal kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av høy kvalitet, er det nødvendig med tilbakemeldinger fra studentene. Ved slutten av hvert semester skal studentene evaluere studiet på skjema fra SKUT. I tillegg vil Utdanningsdirektoratet gjennomføre sine egne deltakerundersøkelser.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 22. januar 2013. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

- Arnvid S. Roald. Kjemiteknikk I (siste utgave)

- Arnvid S. Roald. Kjemiteknikk II (siste utgave)

- Cengel, Turner and Cimbala. Thermal-Fluid Science, McGraw-Hill, 3. ed., 2008 (eller siste utgave)

- Hellsten og Mørstedt. Energi- og kjemitekniske formler og tabeller

Høihilder, E.K. (red.). Elevvurdering - En metodebok for lærere, Pedlex 2009

- Olsen, O.A. Instrumentering (Tapir) og materiell som er lagt ut på Fronter under faget.

- Slemmen, T. Vurdering for læring i klasserommet. Oslo: Gyldendal Akademisk. 2009

- Forelesningsnotater og utlevert litteratur

Utdanningsdirektoratet www.udir.no:

Læreplan i felles programfag i VG1 teknikk og industriell produksjon

Programområde for kjemiprosess læreplan i felles programfag VG2

Læreplan i kjemiprosessfaget VG3/opplæring i bedrift

 

 

E-post fagansvarlig: ole.k.forrisdahl@hiof.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:06:43